Recuperació econòmica

Barcelona obre la veda turística amb la seva primera campanya de promoció en cinc anys

  • ‘Barcelona com mai abans’ busca atraure visitants «de qualitat» espanyols, francesos, italians i alemanys que vulguin redescobrir la ciutat amb els valors de «qualitat de vida, innovació, disseny, cultura i sostenibilitat»

  • Ajuntament i Turisme de BCN confien en una recuperació «ràpida», mentre l’ocupació hotelera es dispara puntualment en cap de setmana fins al 50-70%

4
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

La campanya feia setmanes que era al calaix, amb les seves consignes, objectius i espots llestos per disparar en l’instant oportú. I aquell moment acaba d’arribar, en forma de bons resultats epidemiològics i de vacunació, que porten tant l’Ajuntament com Turisme de Barcelona a vaticinar una recuperació més «ràpida» del previst. Encoratjaran aquesta remuntada amb una campanya de promoció internacional –la primera gran acció des del 2016– que comença ja per al mercat espanyol i des de juny s’endinsarà als mercats francès, alemany, anglès i italià, per la seva proximitat. En paral·lel, el cap de setmana passat ja ha deixat cotes d’ocupació del 50 al 70% en alguns hotels oberts, tot i que aquests continuen sent només un terç del total.

Feia anys que el consorci no emprenia una campanya important de promoció de la destinació Barcelona en el seu conjunt, és a dir, no meres mini accions per Nadal o amb altres pretextos puntuals. El govern de Colau pensava que a la ciutat ja li sobraven visitants, mentre que l’entitat defensava la promoció explícita com a única fórmula per dirigir-se als sectors de viatgers més interessants per a la capital catalana i amb els arguments necessaris, en lloc de limitar-se a rebre les marabuntes de viatgers espontanis i moltes vegades atrets només per ofertes. Curiosament, la pandèmia ha servit com a ‘reset’ per deixar el marcador a zero i intentar reactivar el sector apuntant l’anomenat turista de qualitat.

L’enlairament anunciat aquest dilluns ha comptat amb representants de les administracions i sectors afectats per la crisi turística, com hotels i restaurants, que ja han pogut començar a experimentar aquest cap de setmana passat aquesta esperada recuperació. Hotels de luxe del litoral han arribat a ocupar la meitat de les seves habitacions (amb preus rebaixats), després de durs mesos amb només el 10%. Entre setmana els hotels es buiden, perquè de moment es tracta de pur visitant d’oci i escapada urbana. De mitjana, aquest mes l’ocupació és entorn del 20%, ha destacat Eduard Torres, president del consorci turístic. Els europeus que ara es vol recuperar se situen a menys de tres hores de vol o amb accés per carretera.

Poeta urbà

La campanya ‘Barcelona com mai abans’ vol vendre una ciutat moderna, innovadora, oberta, cultural, sostenible, amb qualitat de vida i reclams poderosos com la gastronomia o l’arquitectura. Per sintonitzar amb el que promulga, s’ha apostat per un espot bastant «trencador, inspirador i emotiu» a càrrec del poeta i vídeoartista Dani Orviz, guanyador de la Copa del Món París 2020 de Poetry Slam. En missatges sonors i amb molt ritme, destaca les virtuts locals recitades amb llenguatge musical i que s’han traduït al francès i anglès mantenint notablement la seva força. S’emetran a les xarxes socials, però també en canals digitals (Google, YouTube, Tik Tok, TV ‘online’ o plataformes com Netflix, HBO o Movistar, així com accions digitals de publicitat exterior, amb un pressupost total de 470.000 euros.

En una ostentació d’optimisme, tant Torres com el primer tinent d’alcalde de Promoció Econòmica, Jaume Collboni, han assegurat que la reactivació serà «més ràpida del que pensem, perquè Barcelona ha assajat i complert en la implantació de protocols sanitaris en diferents àmbits relacionats amb la socialització i el turisme (dels concerts a l’hostaleria). «Barcelona és segura», ha afirmat el regidor. Torres ha relatat que durant molts mesos han fet una tasca a l’ombra que servirà per «reposicionar» la ciutat i que tindrà resultats visibles. Segons les dades aportades, les ciutats amb més interès i intenció de reserves són Madrid i, per darrere, Barcelona, per sobre d’altres grans destinacions europees.

Per a Marián Muro, directora de Turisme de Barcelona, la capital catalana té «moltes cares», que la campanya tracta de difondre amb creativitat i sentiment. No oculta que la resurrecció turística de Barcelona demana restablir connexions aèries (estan conversant amb els operadors de les 47 rutes intercontinentals prèvies a la crisi) en especial amb Àsia i els Estats Units, accelerar la vacunació i la indispensable complicitat dels sectors econòmics vinculats. Ha recordat que si en el tercer trimestre del 2019 la ciutat va rebre cinc milions de turistes, aquest any aspira a dos milions en el mateix període. Una dada esperançadora és que les reserves ja s’estan fent amb 17 dies d’antelació, contra les d’última hora que han imperat des de la pandèmia. En aquest sentit, la majoria procedeixen del mercat estatal (60%). El consorci confia créixer en aquest segment, que en els últims anys a Barcelona anava de caiguda, sobretot a causa del debat polític.

Francesos de cap de setmana

Notícies relacionades

Els hotelers, no obstant, alerten que la recuperació de les destinacions urbanes serà lenta fins que no es consolidi la celebració presencial de congressos i fires, ja que després de tantes restriccions ara molts viatgers prefereixen destinacions de mar o muntanya, purament vacacionals.

Vist el perfil de viatgers de l’últim cap de setmana (sobretot francesos joves arribats amb cotxe), Collboni ha destacat que la ciutat està movent fitxa darrere la «qualitat», però no pot restringir vols ‘low cost’ ni tancar les portes a ningú. El que sí que pot és posar límit a aquesta afluència són altres armes que ja ha exhibit el consistori: la prohibició de noves places hoteleres al centre, el blindatge a pisos turístics i l’ofensiva contra la il·legalitat, ha emfatitzat.