Iniciatives el 2021

Barcelona llança el Menú de les Estacions per promoure el menjar sa i la restauració

  • La ciutat s’endinsa en la seva capitalitat de l’alimentació sostenible amb propostes culinàries amb ingredients de primavera que ja han adoptat un centenar de negocis

  • L’objectiu és prioritzar els productes que corresponen a cada temporada i procedeixen de la regió metropolitana o Catalunya

3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

¿Per què consumir tant peix o fruites procedents de Sud-amèrica? ¿Per què menjar tossudament el que a un li ve de gust en lloc d’adaptar-se a la cronologia de les hortes més pròximes? Per passar de la teoria a la pràctica, Barcelona inicia aquest divendres una campanya que promou el producte de temporada i de l’entorn més pròxim mitjançant el Menú de les Estacions. Es tracta d’una de les primeres iniciatives del 2021 a la ciutat com a capital mundial de l’alimentació sostenible. Amb un objectiu doble: fomentar el consum de la producció més pròxima i fresca, alhora que contribuir a la reanimació dels restaurants locals, que han patit en primera línia els efectes de la pandèmia l’últim any.

La proposta estacional, contrastada amb diversos experts en gastronomia, nutrició i disseny, ha començat a rodar amb una padrina de luxe, la xef Carme Ruscalleda,que ha acompanyat estudiants de tres escoles d’hostaleria (l’Escola d’Hoteleria i Turisme CETT, l’Escola Superior d’Hostaleria i Turisme Jesuïtes Sarrià-Sant Ignasi i l’Escola Superior d’Hostaleria de Barcelona ESHOB), coautores, en la preparació dels menús presentats al mercat de Sants per futurs xefs.

La iniciativa arrenca amb el Menú de Primavera, que es cimenta en nou ingredients d’aquesta temporada. Als restaurants adscrits se’ls envia informació sobre aquests productes, així com les seves propietats, millor moment de consum, elaboracions possibles i una llista de receptes com a suggeriment. En aquest cas, les estrelles del moment són musclos, pèsols, espàrrecs, faves, sardines, remolatxa, cireres, maduixots i taronges. Com a exemple de plats possibles per als pròxims mesos, aquest divendres han elaborat en directe pèsols amb menta, nyam i tomàquet cítric; coca de vidre amb verdures escalivades, sardina marinada i amanida de mostassa i ruca; i maduixots amb iogurt eco i xocolata blanca. Per Ruscalleda, el pèsol té la virtut d’«agermanar-se amb facilitat amb nombrosos sabors per la seva delicadesa». El de llàgrima del Maresme es comença a recollir ara.

Adaptats a les especialitats

Els restaurants de la ciutat i l’àrea metropolitana que se sumin a la campanya hauran d’incloure dos ingredients o dos dels plats de la llista a les seves cartes o menús, amb marge perquè cadascú els adapti a la seva especialitat i estil. De moment, ho han fet un centenar de tot tipus, des d’establiments populars de barri a xefs reconeguts. Al participar-hi, reben un distintiu que els acredita com a compromesos amb la causa sostenible, que col·lateralment «posa en relleu el paper del sector agrícola i ramader local», destaca l’ajuntament.

Notícies relacionades

La capitalitat de Barcelona vol incloure la pedagogia amb el sentit pràctic de facilitar la connexió amb el producte local i de temporada, que amb prou feines ha viatjat ni s’ha mantingut temps a les neveres i que segueix –en la mesura que sigui possible per a una gran metròpolis– el compàs de la naturalesa. A aquesta sostenibilitat se li suma salut (producte fresc i elaboracions), que es vol convertir en hàbit alimentari. Com a últim ressort, és una bona excusa per visitar els restaurants locals, molt afectats per les restriccions sanitàries des de fa mesos, ha destacat la regidora de Comerç, Montse Ballarín, que ha anunciat la campanya amb l’alcaldessa Ada Colau.

Les propostes de temporada i els establiments participants es poden consultar a la web www.alimentaciosostenible.barcelona/menuestacions. Alguns adoptaran suggeriments del receptari, d’altres els crearan i uns quants s’hi han adherit sense haver de moure la seva carta, ja que el seu repertori es basa precisament en aquesta filosofia sostenible, com és el cas de Xavier Pellicer. El xef relata a aquest diari que aquesta setmana mateix han incorporat l’espàrrec de Gavà a les seves propostes, on l’horta regional és omnipresent. En l’àmbit de la cuina catalana, establiments com la Font de Prades tampoc necessiten canvis en aquest moment, perquè entre els seus plats amb més sortida hi figuren el trinxat o els calçots, però a partir del pròxim mes incorporaran altres productes i plats de temporada, explica el seu propietari, Pere Chias. Molts d’altres estrenaran avui receptes a les seves cuines.