l'altra cara de la pandèmia

Els valents que obren negocis a Barcelona malgrat la Covid

Malgrat la pandèmia i les noves restriccions, algunes marques han decidit obrir nous establiments

Weekday, Number 16 School, Petit Travel, Syra Coffee, Kvik i Enlagloria són alguns dels audaços

zentauroepp55821754 oriol201111132859

zentauroepp55821754 oriol201111132859 / ALVARO MONGE

10
Es llegeix en minuts
Oriol Lara

¿Què tenen en comú una acadèmia d’anglès, un cafè d’especialitat, una botiga de roba i una de maletes, una cuina reformada i un restaurant ‘healthy’? La resposta és senzilla, que tots han obert en plena pandèmia i a Barcelona. Així, a Weekday, Number 16 School, Petit Travel, Syra Coffee, Kvik i Enlagloria se’ls pot anomenar en aquesta època els valents del coronavirus. 

En plena segona onada amb noves restriccions, com el toc de queda o el confinament perimetral del cap de setmana, es troben els comerços i locals de Barcelona, en què ara s’inclouen els nous veïns de la ciutat, amb cinc locals a l’Eixample i un a Gràcia. Malgrat les mesures, tots comparteixen la satisfacció per obrir els nous negocis i confien que tot torni a la normalitat al més aviat possible. A això s’hi afegeix que el flux de clients des de l’obertura no s’ha aturat. Un exemple d’això és Number 16 School Barcelona que des que va arrencar les classes d’anglès ja té més de 500 alumnes o la botiga de cuines i banys Kvik, que va tenir 90 clients dissabte passat.  

El sector de l’hostaleria ha sigut un dels més castigats per la Covid-19 amb molts bars i restaurants al caire de l’abisme després de la prohibició d’obrir al públic i amb el servei per emportar com a única escapatòria. Els que ja tenien el ‘take away’ com una de les línies de negoci s’han pogut adaptar a les mesures, però no tenen la mateixa demanda que abans. Gloria Rodés, d’Enlagloria Salad House, agraeix als clients el recolzament: «Aquest tipus de servei ha tingut molta acollida per part de la gent, especialment al local que ja teníem obert dels clients de tota la vida. Si seguim cada dia és per ells».

El cas de Syra Coffee, que ha obert el seu cinquè local a Barcelona, és diferent perquè des de la seva creació el seu format ja era 100 % per portar. «Els nostres locals no tenen taules ni tamborets, per tant a nosaltres no és que no ens afecti però el pla pot continuar amb el seu ritme», comenta el CEO de l’empresa Yassir Raïs. Tant Enlagloria com Syra Coffee treballen amb el concepte de la sostenibilitat. En el primer cas tot el packaging que utilitzen per elaborar les seves amanides és 100 % biodegradable mentre que en el segon ofereixen el primer cafè gratis amb la compra d’un dels seus vasos de fibra de bambú i un descompte de 20 cèntims dels següents si la utilització del vas és la mateixa.  

La majoria dels nous comerços ja tenien pensat obrir abans que tot esclatés, però van haver d’esperar per poder realitzar les obres. I per a algun d’ells no ha sigut gens fàcil. Hemi Roma, de les cuines de Kvik, explica que van haver de replantejar-se l’obertura: «ens vam passar més de dos mesos sense facturar gairebé res pel confinament i ens hem hagut d’hipotecar per obrir el nou negoci». D’altres, com el Jordi de Petit Travel, van veure l’oportunitat passejant pel carrer i la van aprofitar. Amb molts negocis en liquidació o tancats a causa de la Covid, hi ha trets d’esperança per alguns que assumeixen el risc

Number 16 School, una acadèmia d’anglès diferent 

Un professor d’anglès impartint classe als alumnes de Number 16 School / ÁLVARO MONGE

Number 16 School Barcelona, situada a la rambla de Catalunya 43, va obrir les portes el 5 d’octubre. Aquesta acadèmia d’anglès, que combina el sistema de classes presencials amb les telemàtiques segons la casuística del client, s’ha vist afectada per les noves mesures implantades per la Generalitat. L’adaptació de les aules a la situació actual s’ha complert al peu de la lletra: «A més de l’obligatorietat de portar la mascareta i la utilització de gel hidroalcohòlic, hem adaptat estructuralment la distància de seguretat entre els alumnes i hem afegit sistemes de ventilació mecànica per garantir la renovació de l’aire» expliquen des de l’entitat. A causa de la pandèmia i amb l’aprenentatge del primer confinament al març, Number 16 ja té un pla d’actuació per a l’adaptació de les classes al sistema ‘online’.

La idea d’obrir un centre a Barcelona ve de lluny. Amb sucursals a Madrid, València, Bilbao i Saragossa, Number 16 tenia al cap el desembarcament a la capital catalana. Pablo Obis, director de màrqueting de Number 16 School, comenta que «molta gent els demanava des de fa temps per les xarxes socials que obrissin un local a Barcelona». Des de la seva obertura el negoci ja disposava de 100 reserves de plaça i, en l’actualitat, «ja tenim uns 500 alumnes i creixent», afirma el mateix director.  

Weekday, disseny urbà per a tots els públics 

Façana de la primera botiga de Weekday a Espanya, situada al passeig de Gràcia / Álvaro Monge

El mateix èxit va tenir Weekday en el seu primer cap de setmana a Barcelona. La firma sueca, que forma part del grup H&M, va aterrar per primera vegada a Espanya el 16 d’octubre. La botiga, situada al passeig de Gràcia 33, es caracteritza per un disseny urbà i cridaner. Amb les noves restriccions per als comerços el flux de clients s’ha vist afectat en els últims dies. Malgrat això, des de l’organització afirmen que estan contents amb la nova botiga Weekday: «Entenem les circumstàncies i estem molt contents amb la resposta que hem rebut per part dels clients».

La marca sueca es va fundar el 2002 i des d’aleshores no ha parat de créixer. Combina el servei en línia i els mercats creatius amb el mercat existent, actuant a 97 països de forma telemàtica i a 16 de manera presencial. El lloguer del local de l’últim país a incorporar-se a la llista ja estava planificat abans de la pandèmia, però a causa d’aquesta, els procediments d’obertura es van haver de retardar. Ara, amb l’èxit que ha tingut a la capital catalana, Weekday planteja estendre’s: «Sempre busquem bones oportunitats de negoci per al futur, però ens hem d’adaptar a la situació global existent», asseguren des de la marca.

Petit Travel, motxilles i maletes per viatjar amb comoditat

La dependenta de Petit Travel atenent un client / ÁLVARO MONGE

Amb el seu avi com a referent i amb un negoci familiar de més de 100 anys va créixer Jordi Barberà Petit, que, per diferències amb els seus parents, va decidir emprendre el seu propi camí i muntar un negoci quan només tenia 23 anys. Setze anys després i, en plena crisi sanitària, ha decidit estrenar la cinquena botiga a la capital catalana. El lloc, situat a la plaça de la Llibertat del barri de Gràcia, s’afegeix als dos locals que tenia a Sabadell i a uns altres dos a Sant Cugat del Vallès. 

El comerç, que es va presentar en societat el 3 de juliol, va ser amor a primera vista per al Jordi. Durant la desescalada al juny, el propietari de Petit Travel comenta que va anar passejant pels carrers de Gràcia: «Estava passejant amb la meva família durant la desescalada i vaig topar amb l’anunci de la immobiliària. Vaig trucar el mateix divendres i dilluns ja havia fet la transferència per llogar-lo».

La botiga s’especialitza en equipaments de viatge, tant maletes com motxilles. Amb tot, un dels productes estrella són les mascaretes. Ara, el Jordi s’ha d’adaptar dia rere dia: «He de pensar com un termòmetre, no puc pensar què necessito d’aquí a tres setmanes, sinó veure què necessito aquesta setmana». També és conscient de la situació que es viu, però es manté positiu. «Abans venia 40 maletes a la setmana i ara he venut 40 maletes en tres mesos; prefereixo guanyar menys, però fer alguna cosa», sentencia l’amo.

Syra Coffee, el cafè d’especialitat a bon preu

El cambrer de Syra Coffee serveix als clients al local del carrer Diputació 163 / Álvaro Monge

Yassir Raïs, fundador i CEO de Syra Coffee, va obrir al 2015 la primera cafeteria a Gràcia, al carrer de Siracusa, que va donar nom a la marca. Des d’aleshores, l’expansió de la xarxa de cafeteries ha continuat i ja disposa de cinc botigues per als amants del cafè. L’última al carrer Diputació 163, en ple centre de Barcelona. El que té al cap el Yassir és continuar democratitzant el seu cafè i portar-lo a tot el món. «La idea és obrir més locals. Nosaltres som torradors de cafè d’especialitat i només servim als nostres. Com més, millor», afirma el CEO, que té fermes expectatives d’arribar als deu establiments a finals del 2021. 

Al no tenir terrasses ni taules als locals, a Syra Coffee el tancament dels bars i restaurants l’ha perjudicat poc, perquè el concepte de la marca ja se centra en el ‘take away’. «Hem mantingut l’oferta de productes, amb el cafè d’especialitat 100 % aràbic com un dels nostres referents», comenta el propietari, que ha aconseguit el seu objectiu: «Arribar a un punt mitjà entre una cafeteria d’especialitat clàssica i una cafeteria de masses». Syra Coffee disposa també d’una plataforma ‘online ecommerce’ perquè el consumidor compri altres tipologies de cafè de temporada, a banda de cafeteres, mètodes de filtre i tota mena d’accessoris. Al ser arquitecte, Yassir també dissenya de forma cuidada els seus petits locals perquè els seus clients tinguin una experiència enriquidora. 

Kvik, reformes integrals de banys i cuines

Un treballador de Kvik atén els clients a la nova botiga situada al passeig de Sant Joan / Álvaro Monge

La renovació de la casa ha estat a la ment de moltes persones durant el confinament. Hemi Roma, la copropietària de la franquícia Kvik amb el seu marit, n’és conscient i, des que es va iniciar la desescalada, comenta que no ha parat de rebre comandes:  «Hi va haver un boom per reformar cuines i banys a l’estiu i ara s’ha estabilitzat». Tot i que no ha sigut fàcil, perquè han passat angúnies per pagar el lloguer dels seus altres dos locals a l’Hospitalet de Llobregat i al carrer de Balmes, així com el del nou al passeig de Sant Joan 47-49, que van firmar dues setmanes abans del tancament, i amb la majoria de treballadors en erto.

Malgrat les dificultats per obrir el nou local, amb el període de carència d’un mes que els va oferir el propietari, amb el disseny del local per fer al maig i amb les obres començades al juliol, l’Hemi veu que l’obertura funciona. «Des del dia que vam obrir (el 23 d’octubre) ja tenim moltes cuines tancades per valor de més de 70.000 euros». Els factors de l’èxit els atribueix a tres raons: «Som la novetat al barri, l’Eixample és una localització en constant renovació amb molts pisos antics per reformar i és una zona on viu molta gent». No obstant, es mostra cautelosa per quan s’acabi l’efecte curiós. Amb quatre persones a la nova botiga Kvik, ofereixen cuines nòrdiques de gamma mitjana per a tots els públics. 

Enlagloria Salad House, el ‘fast food healthy’ de moda

La porta d’entrada del nou local d’Enlagloria Salad House / ÁlVARO MONGE

Notícies relacionades

Aquest projecte personal de Gloria Rodés va sorgir d’un treball final de grau i un viatge als Estats Units que la va inspirar: «Vaig veure que el model de negoci del ‘fast food’ funcionava i que tindria molt potencial a la meva terra si hi afegíem el component del menjar saludable». Amb l’ajuda de la seva família i amb molta il·lusió va aconseguir obrir el primer local el 2019, al carrer de l’Avenir del barri de Sant Gervasi de Barcelona. Un any després, aquesta jove barcelonina ha estès el seu negoci al carrer de Provença 209. Va firmar el lloguer del nou local al gener i l’obertura es va demorar fins a finals de setembre per la prolongació de les obres. A l’Eixample, la Gloria explica la centralització de la seva cuina: «Hem construït una gran cuina centrada per absorbir la producció dels nostres dos negocis».

Com al Syra Coffee, el tancament dels bars i restaurants l’ha afectat, però en l’ADN de la seva empresa ja tenia el segell del menjar per emportar. La inversió l’ha portat al terreny digital per donar visibilitat i externalitzar el negoci i el resultat ha sigut un creixement exponencial de les comandes, tant a la seva web com amb el servei de Glovo. Abans que res, «el negoci funciona molt bé» afirma la Gloria, que se n’ha sortit al combinar el ‘fast food’ amb el ‘real food’. «La idea és continuar creixent i crear una cadena de restaurants per Barcelona i fins i tot ampliar-la a Madrid», acaba dient la jove.