A l'àrea metropolitana

Barcelona llança una 'app' que avisa dels canvis del semàfor i de la proximitat dels bombers

L'aplicació, finançada per la UE, està ja disponible gratuïtament, però només per a Android

Applus Idiada, el RACC i Trànsit, entre d'altres, col·laboren en el projecte de dades obertes

semaforo / periodico

3
Es llegeix en minuts
Óscar Hernández
Óscar Hernández

Periodista

ver +

Un consorci publicoprivat, en el qual participa l’Ajuntament de Barcelona, acaba de llançar una nova aplicació per a la mobilitat intel·ligent que, entre altres funcions, permet calcular si el semàfor al qual s’aproxima el conductor es posarà verd abans d’arribar-hi o si en la ruta apareixerà un vehicle dels bombers que acudeix a un servei urgent i si a prop hi ha un vehicle vulnerable, com una bicicleta o una moto. De moment funciona ja a Barcelona i la seva àrea metropolitana.

L’app per a mòbils Android C-Mobile Barcelona, que ja està disponible en la Play Store i es basa en l’ús de dades obertes, ha sigut creada a través del treball conjunt de l’Ajuntament (Institut d’Informàtica de Barcelona i els seus serveis de mobilitat i emergències), Applus Idiada (Institut d’Investigació Aplicada de l’Automòbil), el Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) i el Servei Català de Trànsit, entre d’altres.

En segon pla

Un dels grans avantatges d’aquesta app és que, a diferència d’altres que per exemple avisen amb temps de la presència d’un radar, la C-Mobile pot quedar en segon pla i complementar la informació de qualsevol altra d’utilitzada per seguir una ruta, com Google Maps, per la qual cosa no és necessari obrir-la expressament cada vegada, ni tancar la que s’està utilitzant.

Precisament, la presència de radars és un dels serveis que encara s’ha d’incloure en la C-Mobile i en el qual ja estan treballant els tècnics. «És una de les funcions més valorades pels conductors i esperem tenir-la disponible abans de final d’any», ha explicat Jacint Castells, responsable del projecte de la C-Mobile i especialista d’Applus Idiada. De moment, l’app només avisa si la presència del radar apareix al plafó informatiu sobre la via.

En la presentació de l’app, que s’ha realitzat aquest matí, els seus impulsors han remarcat les novetats que presenta davant d’altres ja existents: avisa visualment i per veu de qualsevol incidència en la ruta, llegeix i reprodueix en àudio els plafons informatius de les rondes i autopistes, identifica l’usuari com a conductor de cotxe o moto i es complementa amb altres aplicacions de mobilitat.

Més seguretat i eficiència

El projecte es finança amb fons de la Unió Europea i es desenvoluparà fins al 2021 a vuit ciutats europees, entre les quals es troba Barcelona. El seu objectiu és, segons els seus responsables, incrementar la seguretat viària, aconseguir més eficiència en el trànsit urbà i reduir l’impacte ambiental.

Per aconseguir-ho, l’app notifica les incidències viàries, com pot ser un carril tancat per una obra temporal; inclou informació semafòrica, indicant si el semàfor que està vermell trigarà molt o no a canviar al verd (només als carrers Balmes, Muntaner, Numància, Diagonal i Aragó); estat dels carrils reversibles a l’entrada dels túnels de Vallvidrera; avís de presència de conductors vulnerables, com ciclistes i motoristes, que també han de portar activada l’aplicació; alerta d’entrada a la Zona de Baixes Emissions (ZBE), i avís de la proximitat d’un vehicle d’emergència.

Notícies relacionades

«En el cas dels vehicles d’emergència l’aplicació avisa que s’acosta a la nostra ruta un camió de bombers des de 200 metres abans quan segurament no s’han sentit les sirenes», ha explicat Castells. De moment, aquest servei només és possible amb els Bombers de Barcelona, ja que els seus vehicles són els únics que disposen d’una tecnologia que facilita la seva uibicación exacta diverses vegades per minut. 

Actualment, només 465 conductors diponen de l’app C-Mobile, tot i que els seus responsables esperen que se la descarreguin tots els conductors de Barcelona i la seva àrea metropolitana. «El límit tecnològic de tots els usuaris que podrien utilitzar-la encara no el coneixem, però estem preparats per assumir-ho», ha afegit Castells.

Temes:

Trànsit