25 maig 2020

Anar al contingut

PROVEÏMENT

Els mercats de Barcelona reforcen el control d'accés

L'ajuntament ha fitxat 55 vigilants per evitar que hi hagi aglomeracions

Més del 90% de llocs continuen oberts, menys a la Boqueria, amb només el 25% a falta de turistes

Patricia Castán

Els mercats de Barcelona reforcen el control d'accés

Manu Mitru

Els 38 mercats municipals alimentaris de Barcelona estan jugant aquests dies de confinament un protagonisme clau en el subministrament de proximitat als barris. El confinament converteix els menjars a casa en moments estrella del dia, alhora que alguns barcelonins, ara amb més temps, es retroben amb els seus mercats –de vegades oblidats– presencialment o digitalment. L’èxit es tradueix en més del 90% de llocs oberts en la majoria de recintes, tot i que el cas excepcional de la Boqueria faci baixar al 85% la mitjana de tota la ciutat. Per regular la seguretat sanitària d’aquest univers de menjars, l’ajuntament ha hagut de fitxar 55 persones de control d’accessos. Això no evita que en moments puntuals en algun mercat no es respectin les distàncies desitjables. A l’haver-hi més d’una entrada, la gestió de les cues no és fàcil. 

Habitualment, només quatre mercats tenen controladors d’accés: Santa Caterina, la Boqueria, Sant Antoni i la Llibertat. Però les nova situació ha portat l’Institut de Mercats de Barcelona a contractar aquests 55 vigilants que proven de garantir distàncies de seguretat entre clients d’1,5 a 2 metres.

No sempre és senzill en casos com Sant Antoni, ara amb el servei reforçat i algun dels seus accessos tancats, perquè són tants els establiments, que és possible que, com passava ahir mateix, la clientela pràcticament es fregui esperant torn en alguna peixateria. Una situació més habitual els divendres i dissabtes, malgrat els esforços dels controladors i els punts marcats per a l’espera.

Vigilància al mercat de Sant Antoni / MANU MITRU

Des de l’estat d’alarma, s’estima que uns 38.000 compradors acudeixen diàriament als mercats, que sumen 1.430 establiments, en la seva gran majoria oberts i que ara s’esforcen a oferir canals de venda no presencials. Aquesta estratègia és clau, no només per facilitar el confinament de la població, sinó per mantenir la venda viva. Hi conviu amb una notable afluència presencial en espais com el Ninot o l’Abaceria, entre molts d’altres. 

Davant d’una Rambla buida

No obstant, la situació més singular aquests dies la dibuixa el gran mercat de la Rambla, que ha adquirit tant pes turístic en els últims anys que ara tres quartes parts dels seus comerciants han preferit abaixar la persiana, sense guiris i davant de la baixa massa veïnal de la zona i la pèrdua d’habituals compradors de tota la ciutat que aquestes setmanes estan optant per precaució per recintes més pròxims, assumeix el seu gerent, Óscar Ubide. La Boqueria manté oberts uns 50 dels seus 200 negocis entre setmana, i arriba a més de 60 cap al cap de setmana. Aquesta quota a la pràctica és més del que sumen altres mercats sencers i continua garantint l’assortiment exigible, tot i que ara resulta inaudit passejar entre passadissos gairebé deserts, on es pot sentir volar els coloms que es colen pel sostre, defecant sense pietat sobre alguns llocs tancats i els passadissos.

Ubide explica que aquesta setmana s’han reincorporat alguns botiguers, mentre que la compra a domicili s’ha disparat. El servei, realitzat sobretot per Manzaning (sigui com a gestor de la compra integral des de la seva web o com a repartidor de la mercaderia a instàncies d’alguns mercats), es dispara dia a dia. A la Boqueria assenyalen que, de mitjana, un 30% de les vendes d’aquests dies són per aquesta via.

Porta a porta

Destaca aquí la tasca de l’associació de comerciants del mercat, que està garantint la venda a domicili de molts avis del barri que ni es poden moure de casa pel confinament ni manegen les noves tecnologies. De manera que truquen per telèfon a l’entitat, que prepara amb afecte les seves comandes i encarrega el repartiment sense cost a les llars.

Repartidors des del mercat de l’Estrella, a Gràcia / MANU MITRU

A la resta de Barcelona, aquesta entrega a domicili s’ha multiplicat en volum fins i tot per 12 aquests dies, segons dades municipals. ¿Què omple els carros? Verdura i fruita fresca, carns de pollastre i porc, i embotits i formatges, sobretot, apunten.  Un total de 23 recintes ofereixen ara venda a distància, una dotzena amb Manzaning, un parell amb Ulabox i la resta gestionats per telèfon amb un servei dels mateixos mercats abocats ara, en servir i en mantenir vius els seus 3.500 llocs de treball

Manzaning passa de 200 a 2.300 repartiments a la setmana

L’aplicació instigada per l’emprenedora Eva Tomàs fa uns quants anys per facilitar la venda més tradicional de proximitat s’ha convertit en peça clau per al repartiment domiciliari des dels mercats aquests dies. L’empresària explica que han passat de 150 o 200 repartiments setmanals a 2.300 la setmana passada, després de reforçar el seu personal de distribució. 

Actualment treballen amb 12 mercats on hi ha llocs amb venda ‘online’. Des de la web de Manzaning s’elegeixen els comerços i els productes, amb entrega unificada i gratis si el compte final supera els 65 euros. Tomàs relata que aquests dies molts clients compren també per als seus familiars de més edat. El repartiment en aquests moments de gran demanda no es pot fer el mateix dia de la comanda, però sí en un termini de dos o tres, assegura.