TRANSPORT PÚBLIC

Aglomeracions al metro de BCN el primer dia feiner amb estat d'alarma

TMB assegura que estan donant «tota l'oferta possible» i anuncia un reforç del servei

Territori no descarta prendre mesures si l'ocupació supera la recomanada per fer front al coronavirus

160320 primerdialaboral ep / periodico

3
Es llegeix en minuts
Luis Benavides

Durant el primer dia feiner amb estat d’alarma s’han produït aglomeracions en algunes línies de metro de Barcelona com la vermella (L1) i la groga (L4), especialment en l’hora punta de primera hora del matí. Així, es feia impossible en alguns trens mantenir la distància mínima d’un metre entre les persones ocupants recomanada per les autoritats sanitàries per evitar el contagi de Covid-19. L’operador d’aquestes línies, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), ha recordat a través del seu compte de Twitter que «es desaconsella viatjar excepte per raons inajornables» i ha admès que s’ha produït una «afluència inesperada».

La companyia ha anunciat que «incrementarà tota l’oferta possible» perquè no es repeteixin les «situacions de concentració de persones», d’avui entre les sis i les set del matí. En un comunicat, TMB explica que el comportament de la demanda al metro havia tingut un ritme de «reducció exponencial» que va arribar al seu màxim el diumenge amb un -84%. Amb tot, el servei que ofereix avui «oscil·la entre un 65% i un 75% del que seria habitual un dia feiner» i asseguren que avaluaran en els pròxims dies el comportament del passatge per adequar l’oferta a la demanda.

A partir de les 10.30 hores ha descendit notablement el nombre d’usuaris, expliquen fonts de TMB, que esperen una «demanda molt baixa» durant els pròxims dies. Les mateixes fonts asseguren a aquest diari que s’està donant tota l’oferta possible amb els recursos disponibles, molt per sobre de la demanda que s’està registrat en els últims dies». Amb tot, segueixen les instruccions de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que ha posat en marxa un pla per adaptar el funcionament del sistema de transport públic (metre, voltants, busos, tramvia...) a les mesures recomanades per gestionar l’emergència sanitària provocada pel coronavirus.

Mesures per reduir l’ocupació

L’ATM esperava que la demanda de transport públic es reduís com a conseqüència del tancament de centres educatius i de mesures laborals com la presència més gran del teletreball. «Si passat un temps prudencial no s’aconsegueix la reducció d’ocupació recomanada, el departament de Territori i Sostenibilitat o les autoritats del transport metropolità hauran de prendre mesures addicionals per aconseguir-la», detallen fonts de l’ATM, que enumeren algunes mesures com la regulació dels accessos o la supressió de títols de transport públic, entre d’altres.

La direcció general de Transports i Mobilitat centralitzarà les dades de demanda de transport públic, que es donaran a conèixer divendres 20 de març. No volen facilitar dades diàries o parcials.

En cas de baixes

La falta de personal als diferents operadors de transport públic, principalment per baixes mesures, no podrà afectar en cap cas la prestació del servei. Territori i Sostenibilitat obliga als prestadors de servei com TMB que elaborin «plans de contingència» que prevegin solucions.

Per protegir aquests treballadors del transport públic i evitar que puguin ser contagiats, la resolució contempla mesures com la supressió de la venda de bitllets als autobusos quan existeixin altres alternatives i el tancament d’oficines d’informació i atenció presencial que no disposin de sistemes físics de separació entre el personal i els usuaris. Així mateix, tots els operadors de transport públic hauran d’incrementar els seus protocols d’higiene i neteja per evitar els contagis.

Amuntegaments a Madrid

Notícies relacionades

A Madrid també s’han produït amuntegaments puntuals de passatgers al metro, ha admès la secretària general de Transportes, María José Rallo. En aquest sentit, el Govern central parla de «problemes operatius» i ha proposat prendre mesures per evitar que es repeteixi. L’Executiu ha anunciat que  es prendran «decisions operatives» per compatibilitzar la necessitat de ciutadans d’anar a la feina amb minimitzar la mobilitat al màxim.

Segons fonts oficials, l’AVE ha registrat una ocupació del 20%, la mateixa aproximadament que els trens de mitja distància i Rodalies. «El nombre de casos on hi ha hagut aglomeracions són comptats, mínims», ha dit Rallo sobre els episodis de Rodalies.  «No podem garantir al 100%» que no torni a succeir, ha dit, si bé ha avançat reforços en la línia C-5 de Madrid.