TRANSPORT PÚBLIC

La T-Familiar surt a la venda i les velles T-10 caduquen

La targeta multipersonal per a unitats familiars surt a la venda aquest diumenge, el mateix dia que caduquen els títols comprats el 2019

L'associacionisme juvenil demana una targeta equivalent a la T-70/30, desapareguda amb el nou sistema tarifari aprovat per l'ATM

zentauroepp47947038 metro huelga bertran190429083000

zentauroepp47947038 metro huelga bertran190429083000 / ALBERT BERTRAN

5
Es llegeix en minuts
Luis Benavides
Luis Benavides

Periodista

ver +

Ara sí. Adeu definitiu a títols ja descatalogats com la T-10, la T-Mes, la T-50/30 i la T-70/30. Els usuaris que conserven algun d’aquests títols i intentin desplaçar-se es trobaran amb un missatge d’error a les màquines validadores de qualsevol operador de l’àrea de Barcelona –metro, bus, ferrocarril, tren i tramvia– a partir d’avui, diumenge 1 de març. Els bitllets i abonaments de transport públic de l’àrea metropolitana de Barcelona són vàlids, amb caràcter general, fins a l’últim dia de febrer de l’any següent al de la compra. Així, tots els títols comprats el 2019 excepte els trimestrals (T-Jove i T-Trimestre) deixen de ser vigents.

La T-10 es jubila 19 anys després convertida en el títol de referència. Segons dades de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), el 55% dels viatges fets els últims anys es feien amb aquest títol. Tot apunta que la T-Usual, un títol de viatges il·limitats durant 30 dies, li està agafant el relleu. Les seves vendes es van disparar al gener un 67% respecte a la suma d’equiparables, és a dir T-50/30 i T-Mes. Les validacions de la T-Casual, en canvi, han caigut respecte a les de la T-10. Però no tot podien ser comiats. Avui, si no sorgeix cap problema tècnic d’última hora, també es podrà començar a comprar l’esperada T-Familiar, una targeta multipersonal inventada ‘in extremis’ després de les nombroses protestes d’usuaris no habituals que criticaven que la seva teòrica substituta, la T-Casual, és unipersonal i només es podria marcar un viatge cada vegada.

L’ATM va rectificar amb la T-Familiar, dissenyada per a l’ús simultani d’una família de fins a quatre membres (vuit viatges) i amb un cost de 10 euros. Sembla que la història no es repetirà amb la T-70/30, la més utilitzada per les entitats juvenils com esplais i caus, que ara no troben una alternativa en el nou sistema tarifari i molt menys amb el mateix import. Això ha provocat el malestar del Consell de la Joventut de Barcelona (CJB), la plataforma d’associacions juvenils de la capital catalana, que ha traslladat la seva inquietud a l’ATM. Aquest diari s’ha posat en contacte amb fonts d’aquest consorci majoritàriament representat per la Generalitat (51%), encarregat de coordinar i planificar el transport públic de la regió urbana de Barcelona, però han preferit no fer-ne cap comentari. Tampoc han respost a la plataforma.

Sortides col·lectives

El CJB admet que el nou sistema, amb la incorporació de la T-Usual, presenta «una notable reducció de tarifes d’ús quotidià», però afirmen que no dona resposta a les necessitats de les entitats i col·lectius que es desplacen en grup.  «Una T-70/30 de sis zones ens oferia la possibilitat de fer 70 viatges un dia, anar i tornar amb uns 30 nens i joves, per exemple, per 183,70 euros. Ara les alternatives són la T-Grup, que costa uns 150 euros més, uns cinc euros per desplaçament, o la T-Familiar, que t’obliga a treure molts bitllets i també surt una mica més cara», explica a aquest diari el president del CJB i responsable de l’àrea d’Emergència Climàtica de la plataforma, Luis Fernández, que lamenta que l’ATM no hagi tingut en compte «la demanda de preus reduïts per a viatges en grups de l’associacionisme educatiu». Els menors afectats per aquest nou sistema tarifari són més de 3.000.

Els representants de la plataforma, que agrupa 83 entitats i 10 federacions d’esplais i caus, han demanat reunir-se amb l’ATM. La seva principal demanda: recuperar la T-70/30 o crear-ne alguna semblant a la T-Escolar (vàlida per a sortides col·lectives d’estudiants de fins a 16 anys i monitors). En el moment de la compra d’aquesta targeta per a grups escolars és necessari presentar una acreditació expedida per l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB). «Les nostres sortides també estan relacionades amb l’educació, tot i que sigui no formal o no serveixi per al currículum escolar», remarca Fernández, que sí que ha aconseguit una reunió amb la regidoria de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona la setmana que ve.

Notícies relacionades

La reivindicació del CJB compta amb el recolzament de l’associació Promoció del Transport Públic (PTP), que si bé considera que el nou sistema tarifari és «positiu en línies generals» no ha sigut capaç de resoldre alguns punts febles com els viatges en grup. «La T-Familiar no s’ha pensat per a aquest col·lectiu, sinó per donar resposta a famílies de fora de Barcelona», recorda un dels portaveus de l’associació, Daniel Pi, que entén que la queixa de l’associacionisme juvenil està justificada. «No sembla gaire intel·ligent eliminar aquest títol per a grans grups. La incidència en la recaptació és mínima i no fan servir el transport públic en hora punta, sinó els caps de setmana. A més, haurien de veure aquest col·lectiu com una escola d’usuaris», diu Pi, que també considera fonamental revisar i coordinar les tarifes socials perquè actualment «hi ha greuges comparatius entre municipis metropolitans». 

Canvis

Les persones usuàries del transport públic encara es poden acollir a la possibilitat de canviar presencialment els títols de 2019 per nous títols del 2020. Tenen marge fins al 30 de juny sempre que no s’hagin estrenat. La T-10 es pot canviar per una T-Casual abonant la diferència de preu i la T-Mes, per una T-Usual sense cap tipus de compensació econòmica.

Demandes històriques dels joves

El Consell de Joventut de Barcelona (CJB)  també vol tractar altres temes amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), «demandes històriques», diuen, com ajustar les tarifes a la definició legal de joventut de la Generalitat de Catalunya. Segons la llei catalana, l’etapa de la joventut comprèn el període vital de les persones entre els 16 i els 29 anys. «¿Per què la T-Jove caduca als 25 anys? La joventut es troba en una situació laboral de precarietat que en dificulta l’emancipació: sous baixos, contractes temporals i a temps parcial», afirma la plataforma, que també demanen augmentar fins als 18 anys el títol gratuït T-16. Consideren que no té sentit que aquest títol s’acabi a «mitja etapa formativa».