04 jul 2020

Anar al contingut

PROPOSTA DE TARIFES

L'ATM de Barcelona crea la T-Usual, d'ús il·limitat i a 40 euros mensuals per zona

Els usuaris de la T-10 que superin els 30 viatges mensuals estalviaran i els que no els assoleixin pagaran més

També es beneficiaran del canvi els que en l'actualitat viatgin amb la T-Mes i la T-50/30

Toni Sust

L'ATM de Barcelona crea la T-Usual, d'ús il·limitat i a 40 euros mensuals per zona

ANGEL GARCIA

Els usuaris del transport públic de Barcelona i la seva àrea metropolitana es trobaran l’1 de gener amb diversos títols de nova creació, entre els quals destaca la T-Usual, targeta mensual personalitzada  –és a dir, amb el DNI de l’usuari imprès–, amb un nombre de viatges il·limitat i un cost de 40 euros per una zona, que es calcula que suposarà un estalvi per als usuaris habituals dels mitjans de transport públic que ara fan servir la T-10, amb un cost de 10,20 euros per 10 viatges. Un estalvi que diversos usuaris qüestionen recorrent a la seva casuística particular.

Es crea també la T-Casual, amb 10 viatges a utilitzar durant un any, en aquest cas, d’ús unipersonal –no pot ser utilitzada per dos viatgers que entrin alhora al transport públic– i un cost d’11,35 euros. Si bé la intenció és que l’usuari de la T-10 passi a ser-ho de la T-usual, estrictament parlant la T-casual és la que substitueix la T-10, que costava 10,20 euros: l’increment d’1,15 euros suscita crítiques.

Els usuaris de la T-10 que no superin els 30 viatges mensuals veuran augmentat el cost en transport en una mesura o una altra

Les T-10 actuals, que són d’ús multipersonal, passaran a ser unipersonals l’1 de gener i es podran fer servir fins al 29 de gener. Si un usuari prefereix no fer-les servir durant aquell període, podrà reclamar la devolució del cost dels viatges que li quedin.

La rebaixa més significativa és la de la T-jove, que baixa un 25%, de 105 a 80 euros

En el cas dels usuaris que feien servir la T-mes, que costava 54 euros per zona i mes, o la 50-30, amb la qual es podien fer 50 viatges en un mes per 43,50 euros, passar a la T-usual suposarà un estalvi de 14  i 3,50 euros, respectivament. Però el viatger que feia servir diverses T-10 i que alguns mesos no la utilitzava tant, ara es veurà abocat a optar per la T-Usual, pagant més, o per diverses T-Casual, amb l’augment ja esmentat i un fet afegit: amb la T-10 una família de tres membres podia fer un viatge conjunt, mentre que la T-Casual, d’ús unipersonal, obligarà que cadascun d’aquests familiars porti la seva.

Qui estalvia i qui no

En síntesi, els usuaris de la T-10 que facin més de 30 viatges al mes, és a dir, que estiguin comprant quatre T-10 cada 30 dies, a 10,20 euros la unitat, amb un cost total de 40,8 euros, estalviaran 80 cèntims al passar-se a la T-Usual. També alleujaran les seves butxaques, com ja s’ha dit, els que ara utilitzen la T-Mes i la T-50/30.

Però els usuaris de la T-10 que no superen els 30 viatges mensuals veuran augmentat el que paguen pel transport públic. Tindran dues opcions: una serà comprar tres T-Casual, a 11,35 euros cada una, una suma mensual de 34,05 euros, quan per tres T-10 abonaven 30,6 euros. Si elegeixen aquest camí, afrontaran un augment real del preu de 3,45 euros mensuals, un 11,3%. L’altra opció serà més radical, i s’entén que és la que prefereix l’ATM: que optin per la T-Usual; en aquest cas, pagarien els citats 40 euros, fins a 9,4 euros més que ara, amb un augment del cost de més d’un 30%.

El que es persegueix és que usuaris del vehicle particular el canviïn pel metro o el bus, sobretot tenint en compte que a partir del gener molts ciutadans es veuran obligats a prescindir del seu cotxe o moto per l’entrada en vigor de la Zona de Baixes Emissions, tot i que en alguns casos l’efecte pot ser discutible.

La proposta de títols i tarifes, que serà aprovada en els pròxims dies per l’ATM, ha sigut presentada pel conseller de Territori, Damià Calvet, i l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau. Calvet ha remarcat que l’usuari habitual en resultarà beneficiat i que la mesura atraurà més ciutadans que optin pel transport públic. Amb això, ha afegit, es reduirà també el nombre de cotxes: «Beneficiarà l’usuari, el país i el planeta», ha dit Calvet.

Una «revolució tarifària»

«És un revolució tarifària», ha proclamat Colau, que ha assegurat que el títol de referència serà la T-Usual, que suposa «una tarifa plana». «Per poc més del que val un cafè al dia tenim viatges il·limitats. És la revolució que avui presentem. Suposa un canvi d’hàbit». «De mitjana, l’estalvi serà d’un 25% per a l’usuari habitual», ha afegit. 

La rebaixa més rellevant de la nova proposta és la que experimenta la T-Jove, títol personalitzat que permet un nombre il·limitat de viatges durant 90 dies per a usuaris de fins a 25 anys, amb una tarifa de 105 euros per una zona que ara passarà a ser de 80 euros. En canvi, la T-Dia puja de 8,6 a 10,5 euros. La T-Dia permet fer un nombre il·limitat de viatges durant 24 hores i també és unipersonal, per la qual cosa, per exemple, obliga una família de turistes a recórrer a tantes targetes com familiars acudeixin a la ciutat. A partir de cinc viatges per persona, surt més a compte la T-Dia que l’ús de bitllets senzills, a 2,40 euros cadascun.

La T-Grup, 70 viatges de grups

Un altre títol de nou encuny és la T-Grup, una targeta multipersonal que permetrà fer 70 viatges en 30 dies per 79,45 euros en una zona. És un títol pensat per a grups escolars i esportius.