ESPAI PÚBLIC

BCN estudia crear zones verdes i blaves per a motos

Barcelona intensifica la seva campanya contra les motos mal estacionades i anuncia que baixarà totes les places habilitades a la vorera a la calçada

zentauroepp52236070 barcelona 10 02 2020 motos mal aparcadas en pla a del nord  200210165119

zentauroepp52236070 barcelona 10 02 2020 motos mal aparcadas en pla a del nord 200210165119 / FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
Luis Benavides

La convivència a les voreres de Barcelona s’està complicant amb la proliferació de nombrosos vehicles de mobilitat personal i el govern municipal d’Ada Colau s’ha marcat com a objectiu d’aquest mandat tornar les voreres als vianants. La batalla per reconquerir aquest espai, no obstant, va començar molt abans de la popularització dels patinets elèctrics i altres petits artefactes amb motor. El 2017 el consistori va iniciar una campanya informativa i sancionadora dirigida als motoristes que no respectaven la normativa, que fixa com i on es pot estacionar: ‘Ciutat de vianants’. En barris com la Vila de Gràcia, no obstant, més de 2.000 vehicles a motor continuen estacionant de manera incorrecta, segons dades municipals. Per aquesta raó, el consistori ha reprès la campanya amb l’objectiu de «recuperar les voreres per als vianants».

La regidora de mobilitat, Rosa Alarcón, ha recordat que l’actual equip de govern sempre ha posat «l’accent en el binomi del transport públic i el vianant». En aquest sentit, el consistori vol baixar progressivament totes les places habilitades a la vorera a la calçada.  «Barcelona és una ciutat petita en extensió: 100 km² amb 1,7 milió de persones. El poc espai públic existent l’hem de repartir entre tots. Per tant, les solucions que deixin via lliure tant al transport públic com al vianant són les més òptimes per garantir el dret a la mobilitat de tothom», ha explicat la regidora, que no ha descartat que en un futur no gaire llunyà les places habilitades per estacionar les motos siguin de pagament, com ja ho són les de cotxe (zones verda i blava). Aquest assumpte estarà a sobre de la taula de cara a les ordenances del 2021.

El principal enemic de la campanya és un vell costum o mal hàbit, segons es miri: «Ni amb motos ni bicicletes es pot fer el porta a porta. Sempre hi haurà uns metres que s’hauran de fer a peu», ha recalcat Alarcón, que ha anunciat l’increment de l’oferta de places en calçada. Actualment, la ciutat ofereix més de 70.000 places d’estacionament senyalitzades per a motos a la via pública, a les quals s’hi han d’afegir les 105.000 que no estan pintades a la vorera, però que permeten l’estacionament per normativa. Amb tot, la xifra global està molt per sota del parc mòbil de motos, i per això l’ajuntament aposta per l’ús d’aparcaments subterranis. «Hem parlat amb tots els operadors, no només amb BAMSA i B:SM, que són els més importants, també amb el gremi de garatges, i faran ofertes específiques per a l’aparcament de motos», ha assegurat.

Actuació específica a la Vila de Gràcia

La campanya s’aplicarà als 10 districtes de Barcelona i s’intensificarà al barri de la Vila de Gràcia, on l’estacionament irregular de motos i ciclomotors a la vorera genera problemes de mobilitat importants per als vianants, segons fonts municipals.  La campanya arrencarà, de fet, a laTravessera de Gràcia, una zona «amb una alta densitat d’escoles i també amb una alta contaminació», tal com ha recordat el regidor del districte de Gràcia, Eloi Badia. En aquest punt, han comptabilitzat 250 motos mal aparcades i 100 de ben aparcades. En cap moment, ha matisat el regidor, es tracta de restar places d’aparcament per a cotxes. «En el cas de Gràcia, hem constatat que hi ha excedent de places, que no s’estan utilitzant per un mal hàbit.  Existeix una pràctica irregular d’aparcament que no és correcta i a partir d’ara s’informarà i després se sancionarà per poder recuperar aquest espai públic», ha afegit Badia, que ha posat com a exemple l’entorn de l’antic mercat de l’Abaceria, on les places d’aparcament per a motos eren una mitjana d’ocupació del 50%.

10 ‘punts negres’ 

Notícies relacionades

S’han escollit 10 zones de la ciutat –una per districte– on es considera prioritari realitzar una actuació intensiva per un incompliment reiterat de la normativa que regula l’estacionament de motos: avinguda Francesc Cambó (Ciutat Vella), carrer Girona (Eixample), plaça Joan Peiró (Sants-Montjuïc), Sabino Arana-Gran Via Carles III (Les Corts), Borí i Fontestà-Can Ràbia (Sarrià-Sant Gervasi), la Plaça del Nord (Gràcia), Font d’en Fargues-Passeig Maragall (Horta-Guinardó), Fabra i Puig-Teide (Nou Barris), Neopàtria (Sant Andreu) i Bolívia (Sant Martí).

La campanya en cada punt tindrà tres fases. En la primera, informadors municipals explicaran als ciutadans la normativa d’aparcament i oferiran informació sobre alternatives d’aparcament tant a la calçada com al subsol. Un cop finalitzada aquesta fase informativa, els agents de la Guàrdia Urbana de Barcelona iniciaran un període d’avisos durant el qual deixarà una notificació als usuaris dels vehicles que estiguin mal aparcats. Posteriorment començaran les sancions i la retirada de vehicles mal estacionats. A partir d’aquest moment, i com a novetat, a part del control de la policia local, agents de l’àrea de B:SM s’encarregaran que no es tornin a aparcar en ubicacions incorrectes.