l'estació 159 de Barcelona

La línia L10 del metro s'endinsa per fi a la Zona Franca industrial

La nova estació, primera elevada de la ciutat, donarà servei a uns 3.600 usuaris cada dia

zentauroepp52083512 bcn200201182000

zentauroepp52083512 bcn200201182000 / JORDI COTRINA

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

Una inversió de 40 milions d’euros ha posat fi a un dels absurds més inconcebibles de la xarxa de transport públic de Barcelona, que allà on des de fa dècades hi ha un dels jaciments més importants de llocs de treball de l’àrea metropolitana no hi hagués una estació de metro. Des d’aquest dissabte, 1 de febrer, ja és operativa la parada de Zona Franca. És la número 159 de la ciutat. És la número 32 totalment automatitzada. És la vuitena parada del ramal sud de la L10. Només és primera en una matèria. És la primera estació elevada del suburbà barceloní.

La previsió inicial de l’Autoritat del Transport Metropolità és que per la boca de metro de Zona Franca passin cada dia unes 3.600 persones. Allò no és un barri residencial. Al contrari. Al costat de la parada hi ha un potent nucli de serveis administratius, com les oficines centrals de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, de Transports Metropolitans de Barcelona i d’algunes delegacions de la Guàrdia Urbana i Bombers. Per a la L10 suposarà un notable salt endavant en nombre d’usuaris. Actualment, segons dades de l’empresa, la L10 sud registra una mitjana diària de 15.000 usuaris.

La línia L10 no morirà allà. Des d’allà, en el futur, les vies s’endinsaran, també sobre un viaducte elevat, a la Zona Franca, amb tres parades, Port Comercial, Ecoparc i ZAL/Riu Vell, de manera que donarà servei, per exemple, als treballadors de les fàbriques automobilístiques. La primera d’aquestes tres estacions, Port Comercial, està previst que s’inauguri durant del primer trimestre del 2021.

Rodalies, pendent

Notícies relacionades

A través de la L10, els usuaris podran enllaçar amb la resta de la xarxa de metro amb intercanviadors a les estacions de Torrassa (L1) i Collblanc (L5). En funció del grau d’acceptació que tingui aquesta nova línia de metro, el trànsit privat pot experimentar una beneficiosa disminució a la ronda del Litoral i a la Gran Via d’accés a Barcelona.

La inauguració de la nova parada ha comptat amb la presència del president de la Generalitat, Quim Torra, i de l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau. Qualsevol pas endavant en relació amb la L9 i el seu apèndix, la L10, és sempre motiu de celebració, després que les obres quedessin en suspens durant anys. En aquest sentit, igual que la Generalitat ha reprès les inversions en aquesta matèria, Torra ha demanat al Govern central que faci el mateix i inverteixi en la xarxa de Rodalies.