CRÍTIQUES A LA MESURA ANTICONTAMINACIÓ

Els concessionaris preveuen una baixada de les matriculacions del 6% pels dubtes que genera la ZBE

Les vendes de cotxes nous va caure un 6,3% el 2019 mentre continua creixent el vehicle d'ocasió, més econòmic

L'associació de mecànics de la ciutat demana autoritzacions especials per poder fer la seva feina a l'àrea restringida

PPL23 FRÁNCFORT DEL ODER (ALEMANIA) 01/10/2015.- Un dispositivo mide los niveles de emisiones del motor diésel de un Volkswagen Golf 2.0 TDI en un taller de Fráncfort del Oder (Alemania) hoy, 1 de octubre de 2015. Los ministros de Competitividad e Industria de la Unión Europea (UE) abordan hoy el escándalo de los motores de vehículos diésel manipulados por el fabricante alemán Volkswagen para alterar sus datos sobre emisiones de gases contaminantes. EFE/Patrick Pleul

PPL23 FRÁNCFORT DEL ODER (ALEMANIA) 01/10/2015.- Un dispositivo mide los niveles de emisiones del motor diésel de un Volkswagen Golf 2.0 TDI en un taller de Fráncfort del Oder (Alemania) hoy, 1 de octubre de 2015. Los ministros de Competitividad e Industria de la Unión Europea (UE) abordan hoy el escándalo de los motores de vehículos diésel manipulados por el fabricante alemán Volkswagen para alterar sus datos sobre emisiones de gases contaminantes. EFE/Patrick Pleul / PATRICK PLEUL (EFE)

4
Es llegeix en minuts
Luis Benavides

El govern municipal d’Ada Colau presenta la Zona de Baixes Emissions (ZBE) com una mesura de salut. És una mesura anticontaminació, han repetit en diverses ocasions, per a tothom i en contra de ningú. Els concessionaris i els tallers de reparació de vehicles, no obstant, van criticar en el seu moment el text que regula aquesta iniciativa –van presentar al·legacions sense gaire èxit– al sentir-se injustament atacats i ara comencen a veure amenaçats els seus respectius negocis. 

Als concessionaris d’automòbils ja han notat l’entrada en vigor de la ZBE. No només en la caiguda de vendes, que també. Les vendes de vehicles nous va descendir el 2019 un 4% a Espanya, i al voltant del 6,3% a Catalunya. Els potencials clients entren als establiments a la recerca d’informació sobre els vehicles i amb més dubtes que de costum. «No saben què fer i també hem detectat que la normativa ha generat molta intranquil·litat», assegura el president de la patronal catalana d’automoció Fecavem, Jaume Roura, també al capdavant de la federació de concessionaris de Barcelona Gremi del Motor.

La previsió de matriculacions per al 2020 és de 163.000 unitats, que comporta un descens del 6%. L’entrada en vigor de la ZBE, no obstant, podria estar darrere del creixement de les vendes de vehicles d’ocasió, més econòmics, una tendència que en realitat arrenca en els primers anys de la crisi. Roura té la seva explicació: «Els més afectats, els que tenen aquests cotxes més antics, són majoritàriament gent amb recursos limitats. El que ha pogut ha comprat un vehicle amb una antiguitat màxima de tres o quatre anys amb els quals podran continuar circulant sense problemes (per l’àrea restringida)», explica Roura, convençut de l’error de l’Ajuntament de Barcelona «al perjudicar gent amb pocs recursos» en la seva croada contra la mala qualitat de l’aire. «El transport públic no sempre és una alternativa, com en el cas dels comercials o persones que entren a treballar a les cinc del matí», afirma el president de la federació.

La patronal catalana d’automoció aposta per una renovació del parc mòbil més antic, principalment dels vehicles que tenen més de 15 anys «per motius de contaminació, però també de seguretat». Per a això fa temps que demanen al Govern central un pla de ferrallament, amb subvencions d’entre1.000 i 2.000 euros per a la compra d’altres vehicles més moderns. Per a l’adequació i ambientalització de les flotes encarregades del repartiment, que a la fi són les que més temps estan circulant i deixant anar mals fums, proposen un pla d’ajuts, competència del Ministeri d’Indústria. L’electrificació de les flotes, puntualitza Roura, «és un pas més» que requereix temps. Considera que abans és necessari «resoldre llacunes» com la seva recàrrega i les autonomies d’aquests vehicles, una mica limitades segons el seu criteri.

FECAVEM considera que el cotxe està sent una cosa així com un boc expiatori en una problemàtica amb molts culpables. «El cotxe és el responsable d’un 17% de la contaminació a la ciutat, ¿i la resta? Per això demanem a l’Ajuntament que s’assegui amb les diferents parts implicades i busquem entre tots solucions sense carregar sempre contra els cotxes, tot i que ja sabem que el cotxe no agrada d’entrada a l’ajuntament».

Menys facturació

Els tallers de reparació d’automòbils vaticinen pèrdues importants en els pròxims mesos. L’entrada en vigor de la ZBE tindrà «un efecte directe en la facturació» d’aquests negocis, segons el secretari general del gremi provincial de Barcelona, Ramón Casas, que ja ha detectat certa «paràlisi» entre els propietaris de vehicles amb més edat o sense etiqueta ambiental. «No acudeixen al taller perquè d’alguna manera estan valorant què fer amb aquest vehicle, si canviar-lo per un altre o donar-lo de baixa», afegeix Casas.

El gremi provincial de tallers de reparació d’automòbils de Barcelona, Gremi de Talleres (CETRAA Barcelona), va presentar mitja dotzena d’al·legacions a l’ordenança de la ZBE. La més important feia referència a les conegudes com a proves dinàmiques de diagnosi o comprovació autoritzada pel propietari del vehicle. «Aquesta ordenança limita l’exercici de la nostra activitat professional», recalca el secretari general de l’associació, que llança troba a faltar una autorització específica per a aquesta «activitat singular», la de poder posar a prova el cotxe en l’horari laborable del mecànic. Casas entén que molta gent limitarà l’ús dels vehicles amb circulació restringida el cap de setmana, però necessitaran portar-lo almenys una vegada a l’any al taller. Els propietaris podran demanar una autorització –fins a 10 permisos diaris a l’any– per moure el cotxe de dilluns a divendres en l’horari restringit, però els tallers també en necessitaran una per poder desenvolupar la seva feina.

Segons el representant del gremi de tallers, les al·legacions presentades van tenir «una bona acollida per part de l’administració». «Em va sorprendre molt la publicació del text (que regula la zona de baixes emissions) perquè no va tenir en compte cap de les al·legacions, que, d’altra banda, ens semblaven bastant lògiques», explica Casas.

Notícies relacionades

Els tallers van posar a sobre de la taula el reconeixement i fins i tot la promoció de les adequacions i transformacions en vehicles, principalment filtres, una cosa que és habitual en altres països com Alemanya. Casas entén que és competència del Ministeri d’Indústria i la Direcció General de Trànsit (DGT), però considera que mai es va tractar a fons el tema tot i que «es pot acreditar la reducció d’emissions».

L’actual govern municipal s’ha marcat com a objectiu destronar el cotxe, en altre temps ‘rei de l’asfalt’.  «El cotxe és molt necessari per a alguns professionals, com els comercials, i mesures com l’aplicació d’una zona de baixes emissions haurien de contemplar esmenes que contribueixin a una adaptació», afirma el representant del gremi de tallers de reparació de Barcelona, conscient del moment de transformació que travessa el sector de la mobilitat a les grans ciutats.