PRIMERES XIFRES

Unes mil persones desballesten el seu vehicle per obtenir la T-Verda

El nombre de sol·licituds per aconseguir aquest títol de transport públic amb viatges il·limitats es dispara en els últims tres mesos

zentauroepp52046313 barcelona 30 01 2020  sala de control de la amb de la zbe zo200130184045

zentauroepp52046313 barcelona 30 01 2020 sala de control de la amb de la zbe zo200130184045 / FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
Luis Benavides
Luis Benavides

Periodista

ver +

L’entrada en vigor de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) a l’àmbit de les rondes de Barcelona va disparar les sol·licituds de la T-Verda metropolitana, un títol de transport públic amb viatges il·limitats durant tres anys. Només al gener s’han acceptat més de 500 sol·licituds, més del doble de la mitjana mensual. I en els tres últims mesos les peticions acceptades superen el miler. Per obtenir aquesta targeta tarifa plana és necessari estar empadronat en un municipi metropolità, portar un cotxe o moto al desballestament i no comprar cap altre vehicle durant la vigència del títol.

En total, 6.432 persones ja es mouen per la gran Barcelona amb aquest títol de transport gratuït creat l’octubre del 2017. Les peticions a les oficines de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) es van multiplicar a partir del mes de novembre passat, quan es va informar sobre les restriccions i el funcionament exacte de la ZBE. Així, mentre la mitjana de sol·licituds acceptades s’acostava a les 200 mensuals, al novembre en van ser més de 360. Al desembre la xifra va disminuir, amb 346, probablement pel període vacacional, i al gener, amb la mesura en vigor, es van entregar unes 500. A aquestes targetes s’han d’afegir les concedides per l’ATM a la resta de municipis de la xarxa integrada.

El parc mòbil afectat per l’ordenança que regula la ZBE rondava els 50.000 vehicles, els més contaminants, cotxes i motos sense l’etiqueta ambiental de la Direcció General de Trànsit (DGT).  Entre els mesos de novembre, desembre i gener s’han donat de baixa uns 842, principalment cotxes.

Afectat el 9% del parc mòbil

A la sala de control de l’AMB situada a la Via Laietana recullen totes les dades que ofereixen les seves càmeres, situades als altres quatre municipis metropolitans inclosos a l’àrea: L’Hospitalet i aquella part dels municipis d’Esplugues, Cornellà i Sant Adrià de Besòs. Aquestes dades es creuen amb les recollides per les càmeres de l’Ajuntament de Barcelona a les rondes i l’interior de la capital catalana. Els cotxes sense etiqueta afectats suposen aproximadament un 9% del parc mòbil censat i el seu ús sembla que va a la baixa comparat amb el mes de desembre passat. S’han detectat uns lleugers descensos al parc circulant, però amb uns percentatges molt baixos. Fonts de l’AMB entenen que aquest percentatge creixerà de manera significativa a partir de l’1 d’abril, moment en què es començarà a sancionar els conductors que circulin pels 95 quilòmetres quadrats d’àrea restringida amb un vehicle sense etiqueta de dilluns a divendres en l’horari protegit (entre les set del matí i les vuit de la tarda).

Fins ara més de 8.000 persones s’han registrat en la plataforma de la ZBE (zbe.barcelona), majoritàriament per gestionar les seves autoritzacions diàries (fins a 10 a l’any) i la resta, per acollir-se a l’exempció prevista per a persones amb mobilitat reduïda. També es pot destacar que més de 3.000 persones es van inscriure aquest mateix mes de gener i que el telèfon de consulta de l’AMB dedicat exclusivament a resoldre dubtes i fer tràmits relacionats amb aquesta mesura anticontaminació rep una mitjana de 260 trucades diàries.

Aparcaments dissuasius a ple rendiment

Notícies relacionades

Des de la sala de control de l’AMB al centre de Barcelona també tenen accés a l’ús dels aparcaments dissuasius o intercanvi, també coneguts com a ‘park & ride’, situats a Castelldefels, El Papiol, San Just Desvern i Sant Joan Despí. Permeten deixar el cotxe entre les 5.00 hores i les 23.00 hores de dilluns a divendres i agafar el transport públic per entrar a la ciutat.

Tota la informació d’aquests aparcaments arriba a través de l’‘app’ gratuïta AMB P+R, imprescindible per utilitzar aquest servei. Aquests recursos presenten unes taxes d’ocupació molt elevades –sobretot a Castelldefels i El Papiol–, a l’alça, i està previst crear-ne més al llarg del 2020. Els pròxims estaran situats a Cervelló i Cornellà.  

Mateixos passatgers a Rodalies

El nombre de viatgers a Rodalies durant el mes de gener ha sigut «més o menys el mateix», detallen fonts de Renfe, que recorden que el nombre de passatgers va créixer un 3% el 2019 respecte a l’any anterior.