24 set 2020

Anar al contingut

d'autopista a passeig

La Meridiana perdrà dos carrils fins a Fabra i Puig

La remodelació d'aquesta part de la via costarà 46,6 milions d'euros i suposarà guanyar 13.000 metres quadrats d'espai verd

Les obres començaran al setembre i acabaran el 2023, després s'atacarà el tram de l'avinguda fins al nus de la Trinitat

Natàlia Farré

La Meridiana perdrà dos carrils fins a Fabra i Puig

La transformació de la Meridiana d’autopista urbana a corredor verd segueix el seu curs. L’objectiu no ofereix dubtes: aconseguir un passeig tan amable per als vianants com desagradable per als cotxes, des de la plaça de les Glòries fins al nus mateix de la Trinitat. Si en l’últim mandat municipal es va executar la primera fase de l’esmentada mutació, des de l’inici de l’avinguda fins a Mallorca, ara s’atacarà el tram que arriba a Fabra i Puig, la segona fase. Dos carrils menys per als vehicles, un per sentit, i 10 metres més per a aquells que utilitzen la tracció humana per desplaçar-se.

Al mateix temps que s’estudiarà la tercera fase, la que passa per la remodelació de la Meridiana fins al nus de la Trinitat, una empresa molt més complexa que requereix un gran treball previ i l’acord de dues Administracions, ja que l’ajuntament només té competències fins al pont de Sarajevo. A partir de la infraestructura que uneix Trinitat Nova amb Trinitat Vella actua la Generalitat, ja que aquesta part no es considera àmbit urbà sinó de carretera. Així ho va explicar ahir la tinenta alcalde d’urbanisme, Janet Sanz, i així ho va acordar dilluns el consistori amb els veïns. 

Adeu a les barreres New Jersey

La inversió total d’aquesta segona fase suma 46,6 milions d’euros i 2.870 metres de via. A raó de 6,6 milions per a la primera part de l’actuació, la que arribarà fins a Josep Estivill, i que ja té projecte executiu i calendari aprovats. El picot començarà a actuar el setembre per retirar-se la tardor del 2021. Els altres 40 milions s’invertiran en el tram restant fins a arribar a Fabra i Puig. La redacció d’aquesta part del projecte es licitarà al febrer i la seva execució es preveu entre principis del 2022 i finals del 2023. 

Just a punt per acabar el mandat municipal amb un bon tram de Meridiana guanyada als cotxe en favor dels veïns que, sigui dit de passada, porten anys, dècades, reclamant-ho. De fet, des que es va acabar l’última reforma de l’avinguda, el 1995, una transformació que va saber a poc perquè el carrer, tot i que menys, va continuar mantenint el seu caràcter d’autopista urbana.

La transformació actual és un «projecte estratègic» en el context municipal de canviar el model de ciutat, un model que passa per «substituir els cotxes per persones i espais verds» en l’àmbit urbà, tant per «combatre l’emergència climàtica com per aconseguir una ciutat més humana i amable», segons el mantra de Sanz. Així que adeu a les barreres New Jersey i benvinguda al doble arbratge. Es plantaran 450 arbres nous i es crearan parterres. En total el verd guanyarà 13.000 metres quadrats. I el més important, es passarà dels vuit carrils actuals per a cotxes a sis: tres d’entrada i tres de sortida, a raó de dos per al vehicle privat i un per al transport públic per sentit. Això suposa reduir a 10 metres l’ample de la calçada. 

Tres anys de projecte en estudi

Serà la mateixa secció que té el tram ja reformat i que inclou un espai central amb un ampli carril bicicleta bidireccional i lloc per als vianants. I nodes d’interconnexió per vincular barris ara fracturats per la ferida en l’urbanisme que suposa l’actual Meridiana. Amb això, Navas i la Sagrera es recosiran a partir de la transformació de les places Ferran Reyes i Maria Soteras.  

Més complicat serà salvar els obstacles –falta de voreres, desnivells, calaix ferroviari i altres– que la via presenta des de Fabra i Puig fins al nus de la Trinitat. Però queden tres anys per endavant per estudiar-ho.