la reforma d'una via primordial

La Meridiana perdrà carrils i guanyarà rambla entre Glòries i Mallorca

L'ajuntament iniciarà les obres al juny i preveu acabar-les el març del 2019 amb 11 milions d'inversió

zentauroepp41751706 meridiana180123181642

zentauroepp41751706 meridiana180123181642

3
Es llegeix en minuts
Carles Cols

Igual que fa 25 anys, la Meridiana es posa en obres per fer-la més amable amb el vianant i menys agraïda per al cotxe. L’Ajuntament de Barcelona té previst començar el mes de juny que ve els treballs per reduir el nombre de carrils d’aquella antiga autopista urbana, de moment entre la plaça de les Glòries i el carrer de Mallorca. Tret d’imprevistos, aquest tram s’inaugurarà el març del 2019, amb la ciutat ja en plena ebullició preelectoral i, per tant, com una mena d’avançament de la reforma de la resta de la Meridiana, fins a Fabra i Puig, que quedaria pendent per al pròxim mandat. És aquesta una irrenunciable reivindicació veïnal, perquè la pacificació aconseguida el 1995 va resultar ser agredolça per insuficient, des de la perspectiva dels que hi viuen.

El pressupost és contingut tot i que l’avinguda és majúscula. Es destinaran 11 milions d’euros a reurbanitzar uns 800 metres longitudinals de la Meridiana, en superfície uns 52.000 metres quadrats. El cost, per comparar, és amb prou feines una quarta part del previst per urbanitzar el parc de l’adjacent plaça de les Glòries.

L’essència del pla és simple: menys carrils per als cotxes, més espai per als vianants. La qüestió és com. En aquest sentit, el recorregut entre Glòries i Mallorca ha sigut subdividit en tres seccions diferents, perquè cada una ja té, actualment, una funció diferent des del punt de vista de la mobilitat.

UN BRAÇ DEL PARC DE LA CANÒPIA

Entre les Glòries i el carrer d’Aragó, un punt cec dins de la trama urbana de la zona, la transformació serà radical. Actualment hi ha tres carrils de sortida de la ciutat (dos per a vehicles privats i un de bus) i un únic carril d’entrada, amb dos cordons d’aparcament en bateria. La proposta consensuada amb els veïns és que hi passi a haver dos carrils en cada sentit, un per al cotxe privat i un altre per al transport públic. La configuració d’aquest tram està directament condicionada per la reforma de la plaça de les Glòries. A la seva manera, el parc de la Canòpia d’aquesta plaça fins ara urbanísticament maleïda allargarà un dels seus braços a través de la Meridiana. 

Entre les Glòries i Aragó ja hi ha avui dia un passeig central, però realment molt desafortunat, crida poc a acostar-s’hi. Quan finalitzin les obres, aquesta rambla tindrà 16 metres d’amplada, amb abundància d’arbres i amb carril bici als laterals. Això no impedirà que les voreres siguin també ben amples. D’entre 8,4 i 9,2 metres.

La següent secció, amb un tractament diferent, serà la compresa entre els carrers d’Aragó i València. Aquí comencen les prudències. El tram forma part de la xarxa bàsica del trànsit rodat. Bona part dels vehicles que entren a la ciutat a través de Fabra i Puig no deixen la Meridiana fins a arribar al carrer d’Aragó. És una porta d’entrada a l’Eixample. També ho és de sortida, a través de València. A costa d’eliminar un carril d’entrada i un altre de sortida, es guanyarà superfície per prolongar la rambla central, encara que serà de dimensions més modestes, de 9,5 metres. Les voreres laterals, en canvi, seran més amples, d’entre 11,4 i 11,8 metres.

DE VALÈNCIA A MALLORCA

La tercera i última secció que es modificarà abans de l’abril del 2019 serà el tram comprès entre els carrers de València i Mallorca. Aquí la prudència augmenta. El carrer de València és un desaigüe de l’Eixample. Únicament s’eliminarà un dels quatre carrils d’entrada. Dels quatre de sortida, un es reservarà per al bus. Amb la modificació, es podrà prolongar la rambla central del tram anterior, amb idèntiques característiques.

Notícies relacionades

En el seu conjunt, aquest és un projecte executable dins del calendari previst, perquè no comporta l’apertura de grans rases i, per tant, tocar les galeries subterrànies de serveis. S’inaugurarà abans de les eleccions municipals gairebé sens dubte, perquè, a més, i de forma excepcional, la pròxima cita amb les urnes per elegir alcalde cau aquest 2019 al juny i no el tercer diumenge de maig, com sol ser habitual, perquè el 9-J se celebraran també eleccions europees.

La qüestió, en conseqüència, és ¿i després, què? Doncs l’ajuntament ha presentat als veïns de la Meridiana el projecte entre Glòries i Mallorca com una primer plat d’un menú complet que se servirà més enllà del 2019. No obstant, aquest mateix estiu posarà en marxa algunes mesures per pacificar el trànsit entre Mallorca i Fabra i Puig.   

La Meridiana, entre València i Mallorca, tal com és ara. / FERRAN NADEU