25 febr 2020

Anar al contingut

CONFERÈNCIA DE L'ALCALDESSA

Colau anuncia que BCN tallarà Via Laietana i Aragó al trànsit el primer cap de setmana de cada mes

Els talls afectaran 10 carrers, unes hores durant la tarda de dissabte o diumenge al matí

El consistori vol augmentar els carrers amb velocitat màxima de 30 km/hora del 50% al 75% en dos anys

Toni Sust

Colau anuncia que BCN tallarà Via Laietana i Aragó al trànsit el primer cap de setmana de cada mes

Robert Ramos

Ada Colau ha anunciat aquest dijous que l’ajuntament prendrà mesures perquè Barcelona guanyi espai per al vianant i el retalli al vehicle privat, i ha anunciat dues línies principals. La més nova és que el consistori començarà a tallar el trànsit a Via Laietana i Aragó el primer cap de setmana de cada mes, com passa ja a Gran de Gràcia. Un assaig, ha dit, perquè s’entén que ara per ara no és viable fer-ho a diari.

La imatge d’Aragó sense cotxes serà especialment cridanera. «Això no resoldrà els problemes de Barcelona», ha afirmat. Però ajudarà a canviar mentalitats, ha afegit: «El centre de la ciutat no pot ser el cotxe, han de ser les persones». En total, ha dit, la mesura afectarà 10 carrers.

Unes hores dissabte o diumenge

Colau ha precisat que la Via Laietana començarà a tallar-se el primer cap de setmana del mes de febrer i Aragó en el primer de març, quan també es prohibirà el pas dels cotxes al carrer de SantsEls talls tindran lloc els dissabtes a la tarda, excepte a Aragó, on es farà els diumenges al matí. «Pacificarem carrers molt importants de Barcelona. No és normal que tinguem autopistes urbanes. Començarem a tancar vies principals el primer cap de setmana del mes, com ja fem a Gran de Gràcia, on és un èxit.

«Volem que el primer cap de setmana del mes de febrer es faci també a Via Laietana i el primer del mes de març seguirem amb el carrer d’Aragó, la principal autopista urbana de Barcelona, i la de  Sants. Volem tenir l’experiència de tallar Aragó, creiem que serà positiva». L’objectiu és que, com passa en les vies en les quals ja es fa, entitats de la ciutat prenguin el carrer amb activitats.

L’alcaldessa també ha citat una altra mesura destinada a delimitar els efectes negatius del trànsit: «Barcelona ha de reduir la velocitat. Al 50% dels carrers el límit és de 30 quilòmetres per hora com a velocitat màxima, a la resta és de 50 quilòmetres per hora, i això ha de canviar. Volem passar d’aquest 50% al 75% en dos anys: aquest any, 100 quilòmetres, i l’any que ve, 100 quilòmetres més».

Colau ha posat un exemple del benefici que suposa reduir la velocitat: ha dit que els estudis demostren que en els atropellaments que es produeixen a 50 km/hora hi ha un 45% de mortalitat, que descendeix fins a un 5% si la velocitat és de 30 km/hora.

Un dels assistents ha remarcat que el carrer d’Aragó suporta cada dia el pas de 80.000 cotxes, i ha preguntat a l’alcaldessa si no creu que mesures com les anunciades són massa tímides per aconseguir millores concretes i que es respiri millor a la ciutat. Colau ha contestat que el consistori ampliarà la seva actuació sobre això: «No ens aturarem».

Cita anual

Colau ha fet aquests anuncis durant la 37a edició de la conferència en format d’entrevista que el Col·legi de Periodistes organitza cada any, denominada ‘L’alcaldessa respon’, i ha iniciat la seva intervenció amb un record al periodista David Caminada, ddel qual ha lamentat la seva «mort cruel i irracional». Caminada va morir aquest dimecres després de ser apunyalat dilluns a prop de la plaça de Sant Jaume. L’alcaldessa també ha expressat la seva solidaritat amb les famílies de les altres dues víctimes mortals del mateix agressor.

L’alcaldessa ha afirmat que és imprescindible lluitar contra «les causes de l’emergència climàtica» i ha citat fenòmens que s’han produït aquests dies als antípodes del planeta, com el temporal que ha afectat Catalunya aquests dies i els incendis que han devorat Austràlia. També ha celebrat que els barcelonins tinguin, segons la seva opinió, «consciència» que el canvi climàtic és una realitat i que majoritàriament, segons els baròmetres municipals, estiguin disposats a assumir mesures per combatre el fenomen, tot i que algunes els creïn alguna molèstia.

La Zona de Baixes Emissions

Preguntada per l’efecte de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) que es va activar l’1 de gener, Colau ha afirmat: «No és una opció. Hem d’actuar en defensa de la salut pública. Però hem de fer-ho de la millor manera possible». Ha recordat que es començarà a sancionar a principis del mes d’abril: «Llavors es podrà veure ja l’impacte». També ha defensat que és un procés «que no té marxa enrere»: «¿Si s’està notant? Estan circulant menys cotxes segur».

Colau ha celebrat que el govern de Barcelona en Comú i el PSC hagi aconseguit els recolzaments necessaris per aprovar els pressupostos per al 2020, que rebran la llum verda inicial en la comissió d’Economia que se celebrarà aquest divendres i la definitiva en el ple municipal de la setmana que ve. Sobre els problemes de seguretat, ha afirmat que Barcelona és una ciutat segura i que malgrat els problemes registrats «no ha perdut salons»