CONTAMINACIÓ ATMOSFÈRICA

Colau declararà dimecres l'emergència climàtica a Barcelona

Remarca que la possibilitat de retallar vols curts per donar prioritat al tren és «global» i no de Barcelona

Rebutja una guerra de competències amb el port i l'aeroport i demana un pacte entre administracions

Colau declararà dimecres l'emergència climàtica a Barcelona

Ferran Nadeu

Es llegeix en minuts

Toni Sust / Luis Benavides

Quan va començar l’actual mandat municipal, l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, va rebutjar la possibilitat de declarar l’emergència climàtica per considerar que fer-ho sense més ni més era poc menys que enganyar la gent amb un gest per a la galeria. El nou govern va obrir llavors un període de diàleg amb entitats sobre la lluita contra la contaminació i la necessitat de reduir les emissions. I, passats gairebé sis mesos, ha arribat l’hora.

Colau ha anunciat aquest dijous que l’Ajuntament de Barcelona declararà la setmana que ve l’emergència climàtica. Ho farà en un acte solemne al Saló de Cent, dimecres. L’alcaldessa ho ha explicat en declaracions a la Cadena SER, en les quals també ha abordat la proposta que ahir va fer el seu govern, per boca del regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia, i que ella mateixa havia defensat a la tardor: que el pont aeri entre Barcelona i Madrid sigui clausurat per evitar les emissions que causa tant vol, que utilitzen aproximadament 2,5 milions de persona cada any.

«Són diferents notícies que tenen a veure amb una qüestió urgent, que no pot esperar més i que ha arribat per quedar-se, que no té marxa enrere: la lluita contra el canvi climàtic i, en concret a Barcelona, contra la contaminació són qüestions d’emergència», ha dit l’alcaldessa sobre que es qüestioni el pont aeri i sobre la recent posada en marxa de la Zona de Baixes Emissions (ZBE), que suposa el veto als cotxes més contaminants, els que no tenen distintiu ambiental. Tot seguit, ha anunciat l’acte de la setmana que ve: «El pròxim dimecres aprovarem el decret d’emergència climàtica a Barcelona, amb les entitats i els experts amb qui estem treballant des de fa mesos. Perquè una situació d’emergència requereix mesures d’emergència, no una, sinó diverses. Som en un marc nou i la ciutadania n’és conscient i ens empeny a ser més valents, contundents i ràpids».

Preocupació ciutadana

«Si tots estem d’acord a reduir les emissions, hem de fer-ho a tot arreu. També al port i l’aeroport», ha declarat, al·ludint a la petició de Badia que el pont aeri sigui clausurat. Però també al port hi ha un front rellevant, sobre el qual el consistori manca de competències, per exemple, en relació amb els creuers i el cost que suposen en contaminació, en un any en què es registrarà un rècord de visita de barcos. L’alcaldessa ha rebutjat enfrontar «infraestructures» i ha recalcat que la possibilitat d’anul·lar vols on hi hagi trajectes ferroviaris no és una idea de Barcelona, sinó «una proposta global».

«L’ajuntament no té competència a l’aeroport; ens agradaria, però no la tenim. Però és que la ciutadania no vol una batalla de competències ni de partits. Vol que totes les administracions ens posem d’acord per reduir les emissions de manera ràpida i eficaç. Això no suposa anar contra ningú. L’aeroport és una infraestructura bàsica». Malgrat això, ha insistit a reclamar en un debat de totes les administracions la possibilitat que es retalli el nombre dels vols més curts i que es doni prioritat al tren. «Les emissions han de reduir-se reduint l’ús de combustibles fòssils; no hi ha cap altre camí. Hem de fer-ho i a curt termini».  «Tenim un aire irrespirable. S’ha d’actuar», ha afegit, en una clara al·lusió als informes de l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) que eleven a 350 els morts anuals com a conseqüència de la mala qualitat de l’aire que es respira a la capital catalana.

El treball previ

En els mesos previs a la declaració que s’aprovarà dimecres, el consistori va crear la taula d’emergència climàtica en la qual han participat prop de 300 persones en representació de 200 entitats. Hi ha hagut quatre sessions i 15 tallers, perquè la declaració no sigui de l’ajuntament, sinó de ciutat.  Del contingut que encara s’ha de conèixer s’esperen mesures que afectaran altres administracions i també empreses, en el ben entès que es poden considerar com a recomanacions que responen al sentit comú, arran de l’argument que una administració sola no pot assumir aquest combat.

Per exemple, en el debat de la reducció d’emissions destaca el front de la mobilitat, sigui en cotxe, avió o barco, però també canvis en l’alimentació, perquè es mengi menys carn, principalment perquè considera que és insostenible, un assumpte sobre el qual ja s’està parlant amb les associacions de pares i mares d’alumnes.

Et pot interesar

En la seva intervenció en la cimera mundial d’alcaldes per l’emergència climàtica celebrada a Copenhaguen a l’octubre, Colau també va apuntar com a accions prioritàries posar fi a la utilització del dièsel i l’eliminació dels plàstics d’un sol ús, que contaminen els oceans.

Les patronals alerten del risc de suprimir el pont aeri

La Confederació Empresarial de Madrid-CEOE i Foment del Treball han alertat aquest dijous del risc de perjudici de l’activitat econòmica i de l’ocupació que segons la seva opinió suposaria limitar «la mobilitat Madrid-Barcelona», en al·lusió a la proposta «exploratòria» –així la defineixen els empresaris– de clausurar el pont aeri entre Barcelona i Madrid i donar prioritat al traçat ferroviari en aquesta ruta, que el govern d’Ada Colau va llançar aquest dimecres per boca del regidor Eloi Badia i que la mateixa alcaldessa va defensar l’octubre passat. Les dues patronals afirmen que les propostes han de formular-se «amb les dades dels serveis i la demanda en funció del volum de passatgers, el trànsit previst, la capacitat real de cada servei i donant resposta tant als criteris econòmics com als compromisos ineludibles davant de l’emergència climàtica».