MENYS FUMS

Plataformes ecologistes i ciutadanes critiquen la ZBE de Barcelona per insuficient

La Favb i Ecologistes en Acció aposten per un peatge anticontaminació

Eixample Respira recomana augmentar el nombre de vehicles vetats

zentauroepp49227202 eixample respira190726192052

zentauroepp49227202 eixample respira190726192052

4
Es llegeix en minuts
Luis Benavides
Luis Benavides

Periodista

ver +

Les veus més crítiques amb la zona de baixes emissions en l’àmbit Rondes de Barcelona han arribat des de les plataformes ecologistes i ciutadanes preocupades pel medi ambient i la qualitat de l’aire. La Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona (Favb)tem que el sistema de les etiquetes només serveixi per accelerarla renovació dels vehiclesi advoca per una taxa d’anticontaminació. «Tenim dubtes sobre l’èxit d’aquesta mesura, sobretot si no se n’apliquen altres de complementàries per reduir el nombre de vehicles. A més, alguns models com els SUV, cada vegada més presents en el parc circulant, no es toquen perquè tenen etiqueta però són altament contaminants pel seu pes i potència», explica a aquest diari el vicepresident de la federació veïnal,Albert Recio, qui alerta de l’augment de les vendes de vehicles nous i d’ocasió en els últims mesos.

En un comunicat, subscrit per laPlataforma per la Qualitat de l’Aire, la Favb considera que l’aplicació de la ZBE per fases, en quatre anys, «té una lògica comercial, no de salut pública». En aquest sentit, la federació d’entitats veïnals demana que la mesura evolucioni ràpidament cap a unataxa d’anticontaminació o peatge urbà que permeti una reducció efectiva del nombre de vehicles. Per complir la normativa europea relativa a la qualitat de l’aire, recorda el comunicat, seria necessari reduir en un 30% i de manera immediata el nombre de vehicles que circulen per la capital catalana. El consistori admet que la densitat de vehicles de la capital catalana duplica la de Madrid i triplica la de Londres.

Més carrils VAO

El vicepresident de la Favb defensa la necessitat de facilitar alternatives més enllà del transport públic, amb l’acabament de l’L9 i la millora de les connexions ferroviàries com a actuacions prioritàries. El peatge, puntualitza el comunicat, «no prohibeix l’ús puntual i optimitzat dels vehicles». «Hem organitzat xerrades en molts barris i els que més es queixen són aquells que treballen en polígons industrials, amb dificultats per accedir a la feina amb transport públic. Els carrils VAO (vehicles alta ocupació), per exemple, podrien ser una alternativa: si comparteixen el cotxe estaran exempts de pagar aquesta taxa», afirma Recio, que considera que un bus avançant per un carril bus-Vao és la millor publicitat possible del transport públic. 

La recaptació del peatge urbà, del qual estaran exemptes les persones amb mobilitat reduïda, estarà destinada «al finançament del transport públic per enfortir la dotació actual, millorar les freqüències, horaris i velocitats, i la intermodalitat».

L’etiqueta groga contamina

La plataforma veïnal Eixample Respira ha protagonitzat diverses mobilitzacions al llarg del 2019 exigint al consistori mesures efectives per reduir una contaminació atmosfèrica que afecta la salut, especialment dels més petits i de persones amb problemes respiratoris i cardiovasculars.  «Tenim la impressió que la zona de baixes emissions que entra en vigor l’1 de gener de l’any que ve, que vetarà l’entrada a la ciutat d’uns 50.000 vehicles, els que no tenen etiqueta, no serà suficient. Si mires la lletra petita, fins al 2024 no s’ampliarà el nombre de vehicles vetats», recalca un dels seus portaveus,Guille López.

En aquest sentit, i basant-se en un estudi ambiental del Pla Metropolità de Mobilitat Urbana (PMMU), Eixample Respira recomana fer extensiu el vetoals vehicles dièsel amb etiqueta groga (B), una cosa que no està prevista fins d’aquí a quatre anys. En la línia de les entitats ecologistes, aquesta plataforma ciutadana apartidista demana als polítics que actuïn amb urgència ja que la mala qualitat de l’aire «posa diàriament en risc la salut, la seguretat, el benestar i fins i tot la vida de les persones» que viuen o treballen a Barcelona.

Nova jerarquia a l’asfalt

Notícies relacionades

Una de les portaveusd’Ecologistes en AccióMaria García, recorda que en altres ciutats fa anys que s’apliquen aquest tipus de restriccions als vehicles i l’experiència demostra que aquesta mesura per si sola és insuficient. «Per reduir el parc circulant de Barcelona és necessaricanviar la jerarquia als carrers, acabar amb la demanda induïda», explica l’activista, que considera de vital importància començar a «dificultar i encarir» l’ús del vehicle privat. «Recuperem la ciutat –afegeix– i fem que el cotxe sigui un vehicle marginal». La via pública necessita una conversió, assegura l’ecologista, amb el vianant i el ciclista com a reis de les voreres i calçada respectivament.

Ecologistes en Acció consideren que la ZBE està «ben delimitada» icom a «primera mesura» és correcta, però urgeixen més passos endavant, incloent-hi el controvertit peatge. Principalment perquè Barcelona «porta una dècada incomplint» les recomanacions de l’OMS. Aquestes noves mesures, asseguren la portaveu de l’oenagé, només requereixen «voluntat i valentia política», ja que poden tenir un cost molt reduït com, per exemple, la creació de més carrils VAO tant per a busos com particulars. «Ara mateix arrencar el motor d’un cotxe surt massa barat ipassa factura a la salut de tots. I creiem que el dret a la salut ha d’estar per sobre del dret a tenir cotxe», conclou García.