La Zona de Baixes Emissions de Barcelona arrenca amb quatre mesos de moratòria

La mesura anticontaminació estrella de Colau podria reduir en un 15% els nivells de contaminació a la capital catalana

L'objectiu és duplicar aquest percentatge en els pròxims anys per complir les recomanacions d'Europa i l'OMS

el cardiologo del hospital de la vall dhebron de barcelona jordi baneras considera que urge que disminuya la contaminacion en barcelona / periodico

5
Es llegeix en minuts
Luis Benavides
Luis Benavides

Periodista

ver +

Esprint final. La Zona de Baixes Emissions (ZBE) de l’àmbit Rondes de Barcelona entra en vigor dimecres que ve, 1 de gener. Els operaris ja han col·locat els senyals de circulació verticals que indicaran el veto permanent als vehicles més contaminants, aquells que no tenen l’etiqueta ambiental de la Direcció General de Trànsit (DGT), i enllesteixen la instal·lació d’unes 150 càmeres encarregades de llegir les matrícules per controlar el compliment d’aquesta nova norma. Tenen temps de sobres: fins a l’1 d’abril no hi haurà multes.

L’objectiu de la mesura anticontaminació estrella d’Ada Colau, alcaldessa de Barcelona i presidenta de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), és reduir en un 15% els nivells de contaminació a la capital catalana. L’ordenança que la regula va ser aprovada després d’incorporar un 45% de les 1.815 al·legacions presentades per ciutadans anònims, entitats i altres grups municipals. Una de les més destacades és la moratòria d’un any per a les persones vulnerables, concretament per a les que puguin demostrar uns ingressos econòmics que no superin els 8.000 euros anuals i que necessiten el seu vehicle per a l’exercici de la seva activitat professional. Aquesta al·legació va ser presentada pel grup municipal d’ERC, que pràcticament va posar aquesta condició per donar llum verda a l’ordenança que regula la mesura. Amb tot, el reglament va passar l’últim tràmit, en l’últim plenari de l’anysense cap vot en contra.

Acord de mínims

Per excés i per defecte. La ZBE va ser considerada «lesiva» per a les persones amb menys recursos per algun grup municipal com Barcelona pel Canvi, que al final es van abstenir, conscients de la necessitat de posar fre a les emissions de gasos contaminants –la multa milionària que sobrevola l’àrea metropolitana ajuda–, i insuficient, per altres partits com ERC i plataformes ecologistes i ciutadanes. Es tractava d’arribar a un punt d’acord, pràcticament de mínims, va remarcar en diverses ocasions el regidor d’Emergència Climàtica, Eloi Badia, perquè la mesura pogués tirar endavant. A partir d’aquí, la mesura podria evolucionar.

L’àrea restringida, que vindrà acompanyada de la declaració d’emergència climàtica, afecta en un primer moment uns 50.000 vehicles que circulen diàriament per l’àmbit de la ZBE, una àrea amb una extensió de 95 quilòmetres quadrats de superfície, equivalent a Madrid Central multiplicat per 20, i que inclou la zona intrarrondes, l’Hospitalet de Llobregat i parts de municipis limítrofs com Esplugues de Llobregat, Cornellà de Llobregat i Sant Adrià de Besòs. Els vehicles afectats pujaran a125.000 en quatre anys, ja que la restricció s’aplicarà de manera progressiva a diferents vehicles segons l’etiqueta ambiental. Que la mesura sigui un palanca per aconseguir un transvasament del vehicle privat al transport públic i altres maneres més sostenibles, com la bicicleta, és l’efecte desitjat però encara està per veure. Algunes veus denuncien que només està servint per renovar el parc mòbil, tot i que fa mesos quel’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils  i Camions (Anfac) Concessionaris d’Automoció (Faconauto) anuncien un descens de les vendes pròxim al -4%, cosa que atribueixen a missatges d’incertesa que desincentiven el canvi de cotxe.

Amb una previsió de 15 anys

L’objectiu de la ZBE és reduir la contaminació i així millorar la salut pública. «No és una mesura contra ningúva dir Colau. L’alcaldessa feia referència a les més de 350 morts prematures a l’any com a conseqüència de la mala qualitat de l’aire, segons dades del’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB). La restricció en l’àmbit Rondes de Barcelona forma part d’un paquet d’accions amb què es persegueix reduir en un 30% les emissions de contaminants en l’atmosfera, principalment diòxid de nitrògen (NO2) i partícules en suspensió (PM10) en els pròxims 15 anys.

Amb el veto als vehicles més contaminants, les administracions implicades en aquesta mesura –Generalitat, Àrea Metropolitana de Barcelona i els cinc consistoris– esperen reduir en un 15% els nivells de contaminació de la gran Barcelona. Implementar altres mesures, com les superilles i la connexió dels dos tramvies, sembla obligat per aconseguir l’objectiu. La zona lliure de fums és, en qualsevol cas, a falta d’un peatge urbà que penalitzi clarament els que més contaminen, la mesura més ambiciosa fins ara.

Peu de foto / AUTOR FOTO (FONT)

Sancions a partir d’abril

La prohibició afectatots els turismes sense el distintiu ambiental de la DGT: gasolina anteriors a Euro 3 matriculats abans de gener del 2000 i dièsel anteriors a Euro 4 matriculats abans de gener del 2006; també a motos i ciclomotors matriculats abans de gener del 2003 (anteriors a la normativa Euro 2) i furgonetes anteriors a Euro 1 matriculades abans de l’1 d’octubre de 1994. Aquestes últimes, no obstant, estan incloses en una moratòria d’un any. En concret, el reglament estableix una exempció per a autocars, furgonetes i camions d’ús professional (N1, N2, N3, M2 i M3), temps en què les empreses s’hauran d’adaptar a la nova normativa.

Els vehicles dedicats al transport de persones amb mobilitat reduïda (VPMR) i vehicles d’emergències i serveis essencials (metges, bombers, cotxes de morts, policia, etc.) també en queden exempts.

Els vehicles contaminants que sí quedaran afectats per les restriccions podran circular per l’àrea restringida en l’horari protegit–laborables de 7 del matí a 8 de la tarda– un total de 10 dies a l’any, i les infraccions començaran a sancionar-se l’abril, amb quantitats que oscil·laran entre els 100 i els 500 euros segons la gravetat.  

Aquestes exempcions han sigut llargament criticades per certs sectors, principalment plataformes ecologistes i ciutadanes, a l’entendre que la mesura arriba tard –després de gairebé una dècada incomplint els nivells màxims fixats per Europa i els recomanats per l’OMS– i que precisament són aquests vehicles de repartiment els que més contaminen, per la seva antiguitat i perquè circulen constantment per la ciutat.

Registre i permisos

Dos euros és l’import de la taxa que hauran de pagar els conductors de vehicles sense distintiu ambiental si volen circular un dia feiner qualsevol en l’horari protegit per la ZBE. Prèviament, els titulars d’aquests vehicles, considerats els més contaminants del parc automobilístic, s’hauran de donar d’alta en el Registre Metropolità, a través de la web zbe.barcelona, per telèfon (930 333 555) o presencialment a l’oficina d’atenció al ciutadà de l’AMB a la Zona Franca.

Notícies relacionades

Els titulars de vehicles sense distintiu ambiental que acreditin una renda de la unitat familiar inferior al doble del’IPREM (Indicador Públic de Renda d’Efectes Múltiples) vigent pagaran la meitat, 1 euro. Les autoritzacions diàries seran totalment gratuïtes per als que la tinguin inferior a l’IPREM –per sota dels 538 euros– més un 10% d’aquest. Els vehicles dedicats al transport de persones amb mobilitat reduïda i vehicles d’emergències i serveis també estaran exempts de pagar la taxa, però hauran de ser donats d’alta en el registre per evitar rebre sancions. 

La web de la ZBE està rebent més de 20.000 visites setmanals i acumula unes 8.000 consultes al cercador de matrícules, segons fonts de l’AMB. Uns 3.000 vehicles sense distintiu, afegeixen, ja s’han registrat per poder sol·licitar les seves autoritzacions corresponents.