MOBILITAT SOSTENIBLE

Les motos elèctriques compartides continuen sense arribar a tots els barris de BCN

Les quatre companyies que actualment operen a la ciutat eviten l'excessiva dispersió dels cicles i pendents pronunciats

Les llicències de l'ajuntament només impediran que el 50% de les flotes es concentrin a la zona central, però no asseguren la cobertura de tot el territori

zentauroepp48976890 barcelona 07 07 2019  barcelona   foto de motos compartides 190708132100

zentauroepp48976890 barcelona 07 07 2019 barcelona foto de motos compartides 190708132100

6
Es llegeix en minuts
Luis Benavides
Luis Benavides

Periodista

ver +

Les motocicletes elèctriques compartides per minuts van arribar a la ciutat de Barcelona com una alternativa al vehicle privat fa tres anys, però és pràcticament impossible trobar-les en algunes zones del Besòs, el Guinardó i Nou Barris, entre d’altres. Amb l’entrada en vigor de la Zona de Baixes Emissions ben a prop, la seva falta de servei en alguns barris suposa un evident perjudici per a un important nombre de persones. L’ajuntament, que ha pres mesures per evitar la sobreocupació del centre amb aquests vehicles lleugers, no té previst fer de la cobertura del territori una obligació.

Quatre companyies de ‘motorsharing’ ofereixen actualment els seus serveis a Barcelona i segons l’ajuntament en podrien ser set el 2020. Aquestes empreses es repartiran unes 7.000 llicències que permetran circular per tota la ciutat, si bé aquests vehicles tenen vetat expressament l’estacionament fora de les zones d’actuació delimitades per les companyies. Només estan permeses les parades intermèdies fora de l’àrea, que cobreix aproximadament el 80% de la llista de carrers, clicant ‘pausa’ o similar en l’aplicació.  

L’‘app’ d’aquestes companyies indica on és el vehicle disponible més pròxim mitjançant un mapa. Un ràpid cop d’ull a l’àmbit d’actuació de les quatre companyies permet constatar que les àrees no són idèntiques, però sí que presenten coincidències sorprenents en punts molt concrets. Es podria pensar que aquestes empreses de mobilitat sostenible –la majoria tenen presència en altres ciutats espanyoles, i algunes, també europees– eviten la perifèria o els barris tradicionalment humils. La veritat és que la majoria tampoc operen a la part nord de la Zona Universitària ni per sobre del passeig de la Bonanova, al districte de Sarrià-Sant Gervasi.

Yego, Ecooltra, Scoot i Acciona són en aquests moments les úniques companyies que estan operant a la ciutat i ho fan amb uns preus que van dels 0,19 als 0,28 euros per minut amb la possibilitat d’estalviar comprant paquets de prepagament que no caduquen.Muvin i Motit (rebatejada IoScoot) van abandonar la ciutat el 2018, segons han explicat a aquest diari, per un conjunt de factors tan diferents com el vandalisme i la humitat.

Activitat «alegal»

L’Ajuntament de Barcelona atorgarà exactament 6.958 llicències per a motos elèctriques compartides i 3.975 més dirigides a les empreses de ‘bike sharing’ abans de l’1 de gener, coincidint amb la posada en marxa de les restriccions associades a la Zona de Baixes Emissions. Es tracta de facilitar altres maneres de transport més sostenibles. La regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Rosa Alarcón, ha explicat en diverses ocasions que el consistori treballa perquè els vehicles d’ús compartit substitueixin el vehicle privat, sense oblidar el transport públic i la mobilitat activa.

Fonts municipals recorden a aquest diari que aquestes empreses estan operant actualment «de manera alegal» i que, per tant, el consistori no pot respondre al tipus de servei que estan oferint ni a les zones que cobreixen. Amb tot, les mateixes fonts confien que les llicències siguin un primer pas, «una primera regulació que permeti evitar una concentració a la zona centre». Es refereixen a una de les clàusules detallades pel consistori, la que obliga els prestadors de servei a tenir un màxim del 50% de les seves flotes a la zona central de la ciutat, un àmbit que consideren necessari protegir de la sobreocupació. Aquesta mesura permetrà alhora diversificar més l’oferta del territori. Queda pendent l’estudi, admeten, d’una hipotètica obligació d’oferir servei als 73 barris de Barcelona.

La dispersió i els pendents

Les àrees que inclouen aquestes empreses no són fixes i inamovibles. Acciona Motosharing, per exemple, va actualitzar aquesta setmana la seva aplicació i va ampliar la seva «àrea operativa» amb una espècie de doble llengua que ara arriba a bona part de Nou Barris i Sant Andreu. El seu mapa d’actuació, asseguren, respon estrictament a «un tema de negoci». «A mesura que anem incrementant la flota, anem obrint més àrees d’estacionament perquè l’usuari tingui disponible una moto on i quan la necessiti, ja que d’una altra manera es dispersarien en excés», expliquen fonts de la companyia. La divisió de ‘motorsharing’ d’Acciona ha desplegat a la capital catalana 1.254 ciclomotors. L’inici d’aquest servei, expliquen fonts de la companyia, s’emmarca dins de la seva «estratègia de mobilitat sostenible, elèctrica i compartida» amb la descarbonització com a objectiu. 

Els responsables de Yego també lamenten no poder cobrir tota la ciutat, però tenen les seves raons. «Amb la flota que tenim, tampoc ens podem dispersar gaire. Si una persona ha de caminar uns 15 minuts per trobar una moto lliure, llavors segurament opta per una altra manera de transport», explica a EL PERIÓDICO un dels tres fundadors, Tim Ougeot, que també justifica la seva absència en zones com el Guinardó. «En barris amb molt pendent –continua– pot ser perillós, perquè la bateria et podria deixar tirat». El vandalisme, assegura el copropietari de Yego, mai ha figurat en la llista de motius: «Fins ara no hem tingut problemes. Toco ferro».

Els ciclomotors tipus Vespa de Yego van començar a circular tímidament pels carrers de la capital catalana el febrer del 2016. La companyia, fundada per uns joves emprenedors francesos,va començar amb tres motos. Ara tenen una flota de 650. «Se’ns va ocórrer la idea quan vivíem a Munic, treballant en la indústria de l’automòbil. Barcelona ens semblava perfecta. Ja tenia la cultura de les dues rodes i encaixàvem perfectament en la voluntat de l’ajuntament de crear una ‘smart city’ i fomentar modes de transport sostenibles», recorda Ougeot, convençut del futur d’aquest tipus de negoci. «Tot i que ara molta gent té la seva pròpia moto, si fas comptes, no et val la pena tenir-ne una. Més del 90% del temps la tens aparcada, sense oblidar la despesa que suposa tenir-la en propietat», ha afegit.

Els disturbis

Notícies relacionades

Els disturbis als carrers de Barcelona, concentrats especialment als voltants de la Via Laietana i l’Eixample, han obligat les companyies a prendre mesures. Els seus ciclomotors, com altres elements del mobiliari urbà, van ser utilitzats com a barricades per impedir el pas de les furgonetes de la policia o, fins i tot, van ser directament cremats. «Fa cinc dies vam restringir l’aparcament de motocicletes a la zona centre i ho mantindrem de moment», va explicar a aquest diari el fundador i gerent de Cooltra, Timo Buetefisch, que prefereix no arriscar mentre no estigui controlada totalment la situació.

Altres companyies que operen a la capital catalana com ara Yego, en canvi, ja han aixecat el veta a l’estacionament al centre de la ciutat. «Dimarts a la nit ens en van cremar algunes, i per això vam prendre aquesta decisió. Aquest dilluns a la set del matí ja es podia estacionar una altra vegada per aquesta zona», ha assegurat Ougeot, un dels màxims responsables de la companyia.

Les exigències de les llicències

Les empreses interessades a operar a la capital catalana tindran <strong>una sèrie d’obligacions</strong> que hauran d’acatar, com ara evitar que es concentri més del 50% de la seva flota a la denominada zona centre (Ciutat Vella, l’Eixample i la part baixa de Gràcia) durant més de dues hores. Altres obligacions són<strong> la geolocalització</strong> de tots els vehicles en temps real i la reubicació dels vehicles mal estacionats en un màxim de 24 hores. L’incompliment per part de les empreses pot comportar la retirada d’aquestes llicències. Entre les obligacions no figura donar servei a tota la ciutat de Barcelona, com sí que fan <strong>altres serveis, com ara Bicing i el transport públic.</strong>

Temes:

Motos