Anar al contingut

PROTECCIÓ DEL MEDI AMBIENT

Així funcionarà la zona de baixes emissions de Barcelona: totes les claus de la ZBE

Tot el que necessiteu saber sobre les restriccions als vehicles més contaminants, que es començaran a aplicar el gener del 2020

Montse Baraza

Així funcionarà la zona de baixes emissions de Barcelona: totes les claus de la ZBE

Barcelona posarà en marxa el pròxim 1 de gener del 2020 la zona de baixes emissions (ZBE) i a partir del mes d’abril començaran a imposar-se multes d’entre 200 i 1.800 euros als vehicles més contaminants que circulin per aquesta zona restringida.

Com sempre que entra en vigor una nova norma, sorgeixen dubtes i preguntes. Aquesta guia dona resposta als principals interrogants:

¿Quin és el mapa de la zona de baixes emissions?

La ZBE de Barcelona està formada pel trànsit rodat de l’àrea delimitada per la Ronda de Dalt i la Ronda Litoral. Les rondes estan excloses de la zona de baixes emissions. D’aquesta manera, es veu afectada tota la ciutat de Barcelona, a excepció de la Zona Franca i els barris de Vallvidrera, Tibidabo i les Planes, a la zona alta de la ciutat.

Mapa de la zona de baixes emissions (ZBE) de Barcelona

Mapa de la zona de baixes emissions de Barcelona.

També queden inclosos l’Hospitalet i aquella part dels municipis d’Esplugues, Cornellà i Sant Adrià de Besòs que queda inclosa dins de les rondes. En conjunt, és una àrea de 95 quilòmetres quadrats (equivalent a 20 vegades la superfície de Madrid Central).

¿Hi estan incloses les rondes?

No. Els vehicles considerats contaminants i que no tenen el distintiu de la DGT podran circular per la Ronda de Dalt i la Ronda Litoral, perquè les rondes no estan incloses a la zona de baixes emissions.

¿Quins són els vehicles afectats per la ZBE?

Els vehicles afectats, que no podran circular per la ZBE, són tots aquells contaminants, els que no tenen l’etiqueta de la DGT. Es tracta de turismes de gasolina matriculats abans del gener del 2000 i els automòbils dièsel matriculats abans del gener del 2006. La restricció també apunta a les furgonetes matriculades abans de l’1 d’octubre del 1994 (prèvies a l’entrada en vigor de la normativa Euro 1) i les motos i ciclomotors matriculats abans del gener del 2003 (anteriors a la normativa Euro 2). L’ajuntament xifra que són uns 50.000 els vehicles contaminants que ja no podran entrar a Barcelona.

¿Hi ha excepcions?

Sí. Hi ha tres grups a què s’apliquen exempcions. Estan exempts d’aquesta normativa els vehicles dedicats al transport de persones amb mobilitat reduïda i vehicles de serveis essencials (metges, bombers, policia, etc.). A més, les persones propietàries d’un vehicle amb circulació restringida a la ZBE tindran 10 dies d’autorització personal per poder entrar en aquest àmbit durant l’horari restringit. Així, aquests vehicles podran circular, per exemple, per passar l’ITV o en cas d’urgència o compromís familiar.  Per poder gestionar aquestes exempcions, l’AMB crearà una plataforma on els conductors s’hauran de donar d’alta per no ser sancionats. Així mateix, es donaran autoritzacions per als vehicles estrangers que no tenen l’etiqueta de la DGT però compleixen els requisits per poder circular.

¿Què passa amb els camions i vehicles professionals?

Els vehicles inclosos en les categories N1, N2 i N3 (transport de mercaderies com furgonetes i camions) i M2 i M3 (transport de persones com autocars i autobusos amb més de vuit places) tindran una moratòria d’un any per poder adaptar-se.

¿Què passa amb les motos i els ciclomotors?

Motos i ciclomotors reben el mateix tracte que els turismes. Podran circular les que tinguin l’etiqueta ambiental de la DGT. Un distintiu que no rebran aquelles motos i ciclomotors matriculats abans del gener del 2003.  Tres de cada 10 vehicles que transiten sobre l’asfalt barceloní són ciclomotors o motocicletes. A efectes de l’impacte ambiental, s’ha de dir que el ciclomotor és el vehicle que emet més partícules en suspensió PM-2,5, mentre que la motocicleta encapçala la classificació quant al monòxid de carboni.

¿Quin és l’horari de les restriccions de la ZBE?

De dilluns a divendres de 7.00 a 20.00 horesA la nit, caps de setmana i dies festius la circulació dels vehicles més contaminants no estarà restringida.

¿Com es controlarà el compliment de la normativa?

A partir del 2020, Barcelona incorporarà un sistema informatitzat per controlar per radar les matrícules dels vehicles autoritzats a circular dins de la zona de baixes emissions. Aquest sistema estarà format per 70 radars.

¿Quines multes s’imposaran?

A partir de l’abril del 2020, s’imposaran tres grups de multes. Multes de 200 a 499 euros per a infraccions lleus (incomplir la prohibició de circular per la ZBE per part dels vehicles de les categories L, M1 i N1 –que inclouen cotxes i motos–). Multes de 500 a 999 euros per a les infraccions greus (incompliment de la prohibició dels vehicles de les categories M2, M3, N2 i N3). Multes de fins a 1.803 euros per a les infraccions molt greus (circular per la ZBE amb els vehicles més contaminants en cas d’haver-se declarat un episodi de contaminació de l’aire per l’òrgan competent de la Generalitat. Les sancions poden incrementar-se en un 30% en cas de reincidència de la persona responsable.

¿Quins són els adhesius de la DGT?

La DGT ha distribuït distintius ambientals als vehicles considerats no contaminants. Hi ha cinc tipus, de menys a més contaminant. L’etiqueta ‘Zero emissions’ és per als vehicles elèctrics o els híbrids amb autonomia de més de 40 km. L’‘ECO’ s’atorga als híbrids amb autonomia de menys de 40 km o els propulsats per gas natural.  

Etiquetes ambientals de la DGT

Classificació de les etiquetes ambientals de la DGT.

El distintiu ambiental ‘C’ és per a turismes i furgonetes de gasolina a partir del 2006 i dièsel a partir del 2014. També els de més de vuit places i transport de mercaderies a partir del 2014. Finalment, l’etiqueta ‘B’ és per a turismes i furgonetes de gasolina a partir del 2000 i dièsel a partir del 2006. Així com els vehicles de més de vuit places i transport de mercaderies a partir del 2005. Els vehicles contaminants no reben distintiu ambiental.

¿És obligatori portar el distintiu de la DGT?

És recomanable portar l’etiqueta a l’angle inferior dret del vidre davanterNo és obligatori, però portar-lo facilita la tasca de control de la Guàrdia Urbana que, per mitjà de càmeres de videovigilància instal·lades a les entrades i sortides de la ciutat i a l’interior del nucli urbà, comprovarà les matrícules dels vehicles, les compararà amb la base de dades de la DGT i sancionarà els vehicles que no compleixin la normativa. 

¿Què faig si no tinc el distintiu?

La DGT ha enviat per carta els distintius ambientals que corresponen a cada vehicle. En el cas de matricular un vehicle nou, aquest rebrà el distintiu en el mateix moment juntament amb el permís de circulació. Els conductors que no tinguin l’adhesiu o que l’hagin perdut poden consultar la pàgina web de la Direcció General de Trànsit www.dgt.esLa DGT ultimava un sistema perquè els qui hagin perdut el distintiu el puguin recollir en oficines de Correus a un preu simbòlic.

¿Hi haurà facilitats per aparcar el cotxe al voltant de Barcelona?

La Generalitat de Catalunya treballa en un pla director per regular els ‘park & ride’ o aparcaments d’enllaç que facilitin el transvasament de passatgers al transport públic (tren, autobusos, tramvia). El futur Pla Director d’Aparcaments Dissuasius, que podria ser aprovat el primer semestre del 2020, té per objectiu que  aquests aparcaments estiguin blindats urbanísticament perquè cap canvi polític alteri el destí d’aquests terrenys.

¿Es reforçarà el transport públic?

La idea de les autoritats municipals és reforçar el transport públic. Així, al Metro de Barcelona, la previsió és afegir un comboi en cada línia durant les hores punta, de manera que s’augmenti la freqüència de pas. Hi haurà un comboi cada tres minuts. Referent al tramvia, s’incorporaran dos vehicles dobles a les línies T1 i T4, i es reforçarà el servei en les línies T5 i T6. La freqüència de pas es reduirà 1 minut i passarà a ser de 4 minuts. 

En autobusos es posaran en circulació 50 busos addicionals a la ciutat. A més, s’afegiran 30 vehicles a les línies que connecten el Baix Llobregat i el Barcelonès Nord amb Barcelona, 15 per cada comarca. D’altra banda, també es reforçaran les línies de bus Exprés.cat, amb 25 vehicles més. Per agilitar l’accés i la circulació dels autobusos, s’instal·laran carrils bus provisionals d’entrada a Barcelona per la B-23 i per la Gran Via.

Ferrocarrils de la Generalitat s’ampliarà l’oferta, les línies del Vallès i del Llobregat-Anoia tindran una freqüència d’hora punta durant tot el dia i a Rodalies la freqüència d’hora punta s’ampliarà fins a les onze del matí en les línies R1 i R4.

¿Hi ha incentius per desballestar un cotxe antic?

Sí. Una de les mesures per incentivar la retirada de la circulació dels turismes amb més impacte ambiental és la proposta de la T-Verda, una targeta personal impulsada per l’Àrea Metropolitana de Barcelona i que permet el desplaçament gratuït durant tres anys a les sis zones de transport públic integrat per a aquells propietaris dels turismes vetats en episodis d’alta pol·lució que decideixin desballestar-los. Així, la targeta T-Verda permet tres anys gratis en transport públic per desballestar el turisme. Els requisits per acollir-se a la iniciativa són que s’hagi donat de baixa el cotxe sis mesos abans de sol·licitar la T-Verda i el compromís de no adquirir un nou vehicle durant el període en què la targeta estigui en vigor. El titular pot cedir-la a algun familiar.