Anar al contingut

TRANSFORMACIÓ

Un grup d'artistes dignifiquen el pont de la Riera Blanca amb pintura i materials reciclats

Vuit tòtems representen les principals civilitzacions antigues

Els ajuntaments de Barcelona i l'Hospitalet cofinancen la intervenció

Luis Benavides

Un grup d'artistes dignifiquen el pont de la Riera Blanca amb pintura i materials reciclats

JOAN CORTADELLAS

Els territoris frontera solen ser espais hostils, racons abandonats a la seva sort. No és el cas del pont del carrer de la Riera Blanca, almenys des d’aquesta setmana. Un col·lectiu d’artistes ha convertit en un punt de trobada ple de significat i de color el que abans era una ferida d’asfalt i formigó que separava la ciutat de Barcelona i l’Hospitalet de Llobregat.

Les columnes que sostenen el pont han sigut objecte d’una intervenció artística a base de pintura i, sobretot, objectes reciclats. Amb aquests materials el col·lectiu d’artistes i artesans La Tonal’h ha creat vuit tòtems amb referències a les principals civilitzacions antigues, les nascudes fa milers d’anys, dels cinc continents. Quatre a un costat de la calçada, la que pertany a Barcelona. I quatre més a la vorera de l’Hospitalet del Llobregat. El cost del projecte, finançat pels dos consistoris, també ha sigut al 50%.

La Tonal’h van ser seleccionats d’entre els més de 500 artistes, creadors i entitats que formen part del projecte estratègic Districte Cultural de l’Hospitalet. “Abans era un pont gris, amb molta brutícia. Els dos ajuntaments es van encarregar del sanejament i després nosaltres, durant tres mesos i mig, vam recrear totes aquestes cultures”, explica un dels membres del col·lectiu, Javier Gracia, també al capdavant de Monkey Fingers, un grup de dissenyadors i muralistes de l’Hospitalet del Llobregat. “Era un lloc molt degradat i l’hem convertit en un lloc de mestissatge”, afegeix Philippe Coudeu, també membre de La Tonal’h. En total, una desena de persones ha liderat la intervenció amb l’ajuda d’incomptables col·laboradors.

Les columnes del costat que pertany a la ciutat de Barcelona, amb un tòtem dedicat al continent africà / JOAN CORTADELLAS

La cultura dels víkings, els costums pagans de l’Europa central, els massais, les tribus indígenes de l’Amèrica del Sud... Els diferents tòtems, connectats per unes pintures que evoquen la naturalesa i cosmos, creen una espècie de Fòrum de les Cultures. Només el trànsit rodat, amb els seus mals fums i el seu soroll, enlletgeix aquest encreuament inspirador, un lloc embellit per mil i un detalls. “La reacció de la gent que passava per aquí mentre treballàvem ha sigut meravellosa. Ens felicitaven persones de totes les edats”, recorda Diego Saldaña, que es defineix com a ferrer artesanal perquè no li agrada l’etiqueta d’artista. Ell ha transformat tota mena d’objectes de metall, des d’extintors i discos de fre a papereres i extractors de cuina, en ulls, nassos, corones i altres elements i accessoris dels diferents ídols ancestrals.

“Trobada i diàleg” entre consistoris

L’objectiu últim dels dos ajuntaments era dignificar un tram del carrer de la Riera Blanca, al costat de la sortida del metro de Santa Eulàlia amb el carrer d’Andalusia. “Hem reconvertit un pont, una frontera, en un espai de trobada i diàleg,” ha explicat el regidor de Sants-Montjuïc, Marc Serra, aquest matí durant la presentació oficial  de la intervenció artística.  D’altra banda, el seu homòleg a l’altre costat del carrer, el regidor de Santa Eulàlia, David Quirós, ha remarcat la importància de recuperar l’espai “a través de la cultura, l’art i l’expressió artística” i la total sintonia entre els dos consistoris.

Temes: Grafitis