Barcelona explota el filó del turisme de negocis combinat amb temps de lleure

Dues terceres parts dels congressistes viatgen amb acompanyant i allarguen llavors dues nits més la seva estada

La ciutat preveu millorar les dades del 2018 amb una allau de trobades mèdiques i una macrocita tèxtil

zentauroepp42326508 congreso mobil190528122700

zentauroepp42326508 congreso mobil190528122700

4
Es llegeix en minuts
Patricia Castán

Per cada tres viatgers vacacionals que arriben a Barcelona, un ho fa per negocis en els últims temps. La proporció, que inverteix percentatges històrics, té a veure amb l’esclat de la capital catalana com a destinació sobretot d’escapades europees, tot i que no significa que el visitant de negocis s’extingeixi. De fet, el baròmetre més precís d’una part del turisme professional, els congressos i convencions, pujarà aquest 2019 i superaran les dades de l’any passat. L’estratègia que la mateixa tendència sectorial ha insuflat a la ciutat, és l’aliança entre aquests dos tipus de viatges, l’anomenat 'bleisure'. O sigui, sumar 'business’ (negocis) i 'leisure' (lleure). La dada més significativa és que el 67% dels congressistes van venir l’any passat amb acompanyant i van allargar la seva estada fins als 4,95 dies (4,32 en el cas de convencions).

Després d’un 2017 rècord d’assistents i un 2018 amb menys congressistes però més impacte econòmic, l’àmbit dels congressos –molt dependent de la rotació anual– creixerà aquest any a Barcelona amb la perspectiva per davant de la macro cita tèxtil ITMA 2019 –gairebé del calat, en afluència, del congrés mundial de telefonia mòbil–, i que se sumi a una agenda de vertigen de reunions mèdiques. Barcelona encadena gairebé dues dècades en el 'top 5' d’aquest segment turístic. Però la tendència més notable és que els congressistes, a més del seu rendible desembarcament per motius professionals, viatgen cada vegada més acompanyats (de vegades amb més d’una persona) i agreguen dues nits més a les tres que de mitjana els porta la visita professional. 

Aquesta suma de pernoctacions es deixa notar en el saldo final de la ciutat, que el 2018 va ser de 19.293.683 (en hotels), davant d’un total de 9.117.474 turistes allotjats. Repercuteixen també en el consum de comerç, visites culturals, restaurants i serveis de transport. Manel Casals, director del Gremi d’Hotels, detalla que la prolongació d’aquestes estades redunda en el cap de setmana, quan el professional s’afegeix així al viatger vacacional. I emfatitza que a més d’afegir plaer, els viatges congressuals s’utilitzen cada vegada més per realitzar també altres negocis a la ciutat, com es constata en la reserva de sales de reunions i presentacions dels hotels.

L’impacte econòmic per a la ciutat ha fet que Turisme de Barcelonaaposti per incentivar aquesta via, enriquida amb els programes de cultura, de gastronomia i de compres. Així es destaca en els dossiers de candidatura que el consorci presenta a tot arreu. Les enquestes realitzades a participants i directius constaten que gairebé el 73% coneixen prèviament la ciutat, fins al punt que la celebració a Barcelona incita el 70% dels assistents a l’hora de participar. El municipi els resulta convenient en infraestructures, distàncies en els espais congressuals i connectivitat aèria, a més dels seus atractius, explica Christoph Tessmar, director del Barcelona Convention Bureau (BCB), el programa de Turisme de Barcelona que treballa en la captació i candidatura de la capital catalana en reunions professionals i congressos

Competint amb Madrid

Els seus informes anuals i el recent rànquing de l’associació internacional ICCA 2018 van confirmar que la ciutat segueix en els principals llocs europeus. Madrid es va situar l’any passat tercera, just per davant de Barcelona –amb una trobada menys–, tot i que el congrés de mòbils o grastroenterologia no computen al no ser rotatius amb tres ciutats, com exigeix aquest índex. De fet, la capital catalana va sumar 50.000 congressistes més. En el BCB defensen que la inestabilitat política no està minvant futures contractacions, com sí que va passar l’any passat amb els congressos de petit format que solen realitzar-se amb poca antelació en hotels o altres espais. Els grans es contracten amb anys d’avanç, la qual cosa fa impossible relacionar de moment aquestes xifres amb l’efecte del procés. Tessmar considera normalitzada la situació, amb importants cites ja lligades fins i tot fins al 2025.

És cridaner, de fet, que dels més de 651.000 delegats de l’any passat, al capdavant hi va haver els espanyols, seguits per nord-americans, britànics, francesos i alemanys.

Ciència i tecnologia

L’any en curs es considera "molt bo" en aquest vessant dins del turisme de negocis, que no només depèn de sumar convocatòries, sinó de la freqüència –no anual– de moltes, la qual cosa marca oscil·lacions. Així, un 2017 de rècords va generar més congressos i delegats a Barcelona que el 2018 (no va ser l’única gran urbs on va passar) , tot i que aquest últim va seguir líder en assistents i, sobretot, va aconseguir un volum de negoci més gran (1.901 milions d’euros, igualant dades del 2001) a l’augmentar les estades i amb el fet d’augmentar les pernoctacions un 7,4%. 

Notícies relacionades

Durant el 2019 se celebraran almenys una trentena de congressos importants, protagonitzats pel sector mèdic i el de les noves tecnologies. Tessmar destaca que a part de l’impacte econòmic, el mèdic és un sector estratègic perquè la ciutat passa a ser escenari de presentacions d’informes, estudis o tractaments. En els pròxims mesos arribaran el congrés europeu de diabetis, de malalties cardiovasculars o de gastroenterologia. Tot i que cap de tan rellevant com el de la Societat Europea de Medicina Oncològica (ESMO), que preveu comptar amb entre 28.000 i 30.000 participants a la Fira Gran Via al setembre. Mentre que l’any que ve ja s’han confirmat almenys 55.000 delegats en convocatòries mèdiques i científiques.

Aquest desembarcament que només en grans cites es fixa en almenys 367.000 delegats aquest any (no inclou les petites o la resta de viatges MICE –d’incentius i corporatius–), nodreix sobretot els hotels, que elegeixen un 89% dels participants com a allotjament. En la seva enorme majoria (71,1%), de quatre estrelles

Temes:

Hotels Turisme