UNA FIRA DIFERENT

Barcelona afronta un Mobile sense Uber, Cabify ni metro

L'absència de les dues grans plataformes de VTC i la vaga del suburbà compliquen la mobilitat a la ciutat durant el congrés

mobile-world-congress-2019

mobile-world-congress-2019

2
Es llegeix en minuts
Luis Benavides
Luis Benavides

Periodista

ver +

Arrenca el primer Mobile World Congress (MWC) sense les aplicacions VTC. Els vehicles negres de les dues grans plataformes de mobilitat, Uber i Cabify, són els grans absents d’una nova edició, la catorzena a Barcelona, que preveu superar els 107.000 assistents i generar un impacte econòmic d’uns 473 milions d’euros i 13.900 llocs de treball temporals.

Els congressistes i altres visitants ja han arribat o estan arribant a la capital catalana, i cap ha pogut demanar un vehicle amb aquestes ‘apps’. Les dues companyies van marxar de la capital catalana a començaments d’any pel decret regulador aprovat pel conseller de Territori i Mobilitat, Damià Calvet, que obliga a precontractar els seus serveis amb un mínim de 15 minuts d’antelació i tornar a la base al finalitzar cada servei.

Les empreses de lloguer de vehicles amb conductor clàssiques, les que fa anys que treballen amb llicències de VTC, però que operen al marge d’‘apps’, treballen des de fa mesos amb precontractacions per al congrés. Aquestes empreses, que sumen uns 700 vehicles, tenen una previsió de treball per al MWC elevada, amb entre el 60% i el 80% de les flotes contractades.

Aquesta absència, sumada a la vaga de metro, posarà a prova la capacitat d’altres modes de transport, principalment autobusos i taxis, que hauran d’absorbir bona part del volum de desplaçaments generats per una cita mundial que reuneix 2.400 empreses expositores i 160 delegacions governamentals.

Com cada any, la flota de taxis de l’àrea metropolitana de Barcelona, un total de 10.523 llicències, van ser liberalitzades dissabte passat, 23 de febrer, i es mantindrà fins dijous. Amb aquesta mesura, que permet treballar als taxistes tot i que tinguin descans obligatori, es persegueix garantir una oferta suficient de taxis durant el congrés.

L’entitat organitzadora del MWC, GSMA, té preparat un pla de contingència per garantir que els congressistes i visitants puguin arribar a la fira sense problemes. Aquest pla està basat en un servei especial d’autobusos –contractat a TMB– que connectarà els recintes de Gran Via amb el de Montjuïc, que acollirà iniciatives com la fira d’empreses emergents 4 Years From Now (4YFN) i el programa Women For Tech, que aspira a superar la bretxa de gènere en la indústria dels telèfons intel·ligents.

Reunió ‘in extremis’ per desconvocar la vaga

Aquest diumenge a la tarda s’han reunit direcció i sindicats del Metro a la conselleria de Treball en un últim intent per desactivar la vaga del suburbà amb aturades de dues hores per torns durant el saló internacional del mòbil. La trobada va acabar sense acord després de cinc hores de negociacions. En aquesta ocasió, el motiu de la vaga és la gestió per part de la direcció de TMB de les crisis de l’amiant. La direcció, per la seva banda, “no veu raons objectives per justificar la convocatòria d’aturades” i afirma que, en el format escollit pels sindicats, tindrà “efectes greus en el servei amb un cost mínim per als treballadors”. 

Notícies relacionades

Amb la vaga de metro en ferm, la imatge de la ciutat se’n ressent, segons el president de la Confederació Espanyola d’Hotels i allotjaments Turístics (Cehat), Juan Molas, qui havia demanat que no hi hagués “cap esdeveniment que distorsioni o perjudiqui” la celebració del MWC. Quan se li va preguntar per la possibilitat d’una vaga del suburbà durant el congrés, Molas va dir que seria “absolutament demencial”.

Amb tot, el suburbà oferirà els següents serveis mínims durant les franges d’atura: entre les 7.00 hores i les 9.00 hores i de 16.00 hores a 18.00 hores circularan el 50% dels trens, i de 22.50 hores fins al final del servei, el 30%.