Anar al contingut

APOSTA PER LA MOBILITAT SOSTENIBLE

S'ha acabat el 2x1 al Bicing

La nova bici compartida de Barcelona inventa un sistema perquè no puguin muntar dues persones

El servei s'estrena amb 300 màquines però les elèctriques no arribaran en comandita fins a l'abril

Carlos Márquez Daniel

S'ha acabat el 2x1 al Bicing

JORDI COTRINA

Arribava un moment, en el salt de la infantesa a l’adolescència, en què els teus pares et regalaven una bicicleta nova. Era una altra manera de fer-se gran. Tan bonica, amb el seu canvi de marxes, tan lleugera i estilitzada. Menys de nen. Més bici de veritat. Els usuaris del Bicing, que durant gairebé 12 anys han fet seu l’invent, sentiran una mica tot això a partir d’aquest dissabte. S’estrena el nou sistema de bici compartida, i els abonats passaran gradualment d’una màquina que els ha descobert el ciclisme urbà a un altre model més robust, més adaptat i empàtic amb la ciutat. I amb petits detalls que demostren que la cosa ja és gat vell: ja no hi podran muntar dues o més persones

Tres joves sobre un Bicing de tota la vida / ALBERT BERTRAN

S’ha començat pels barris de muntanya on fins ara no arribava. Perquè aquest el gran objectiu del nou contracte de 10 anys: que tota la ciutat (Vallvidrera haurà d’esperar...), tingui bici pública disponible. Per això 1.000 de les 7.000 bicis noves seran elèctriques (es diferencien per un logo que indica que porten bateria, a més del motor situat al pneumàtic posterior), tot i que no les veurem circulant fins al mes d’abril. Els dos sistemes coexistiran durant aquests tres o quatre mesos, però al no ser compatibles, cada generació de ‘bicing’ ha de deixar-se a l’estació que li toca. Les noves, de fet, tenen un sistema d’ancoratge diferent i es poden desbloquejar amb el telèfon mòbil a través d’un codi QR. Es va acabar això que la pantalla et digui quina bicicleta et toca, ja que a partir d’ara es podrà escollir la que més ens agradi. I el de muntar-se’n alguns a sobre, impossible: el parafang posterior s’enfonsa si s’hi aplica pressió i la roda posterior queda bloquejada

Es va acabar allò de pujar les bicis al camió amb els remolcs hidràulics / JORDI COTRINA

El Bicing que gestionaran les companyies Cespa (filial de Ferrovial) i el fabricant canadenc PBSC funcionarà les 24 hores del dia i està previst que incorpori publicitat, una cosa en què el consistori, a través de l’empresa municipal BSM, ja està treballant, tal com ha anunciat la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, present en la posada de llarg del servei, a la plaça Major de Nou Barris, amb un fred de mil dimonis. L’acollida, ha assenyalat l’edila de Barcelona en Comú, està sent “molt positiva”. Ho corroboren les xifres, amb prop de 180 altes d’abonat diàries des del 8 de gener. En la memòria, compte amb l’ambició, els enormes problemes informàtics que va tenir el Bicing amb l’al·luvió d’inscripcions. El 2009 es van vorejar els 200.000 (ara són uns 105.000).

Detall de l’origen de les noves bicicletes / c. m. d. 

Aquest dissabte s’han posat en circulació unes 300 bicis a 20 estacions (al final del procés seran 519). Les parades, per cert, seran mixtes, és a dir, que s’hi podran deixar tant les elèctriques com les mecàniques, i desapareix la barra que travessava tota la instal·lació que obligava a arribar la vorera caminant per la calçada. Un dels primers usuaris ha sigut un jove amb destinació a Horta. Tenia clar que allà hi havia una estació, “la parada pilot”. Soc soci des de fa una mica més d’un any, a veure com va la nova. Espero que compensi la pujada de la tarifa”. Els que localitzin bicis i estacions a l’aplicació del mòbil, identificaran les noves parades perquè tenen un color diferent. Recordin: la destinació i el final han de ser del mateix color.

¿Funcionen bé? 

Cada usuari haurà de treure les seves pròpies conclusions sobre les prestacions de la bicicleta, però n’hi ha prou amb una volta per adonar-se que funciona bé, que la posició és còmoda, que és més lleugera. L’elèctrica, no obstant, presenta una curiosa peculiaritat: no permet arribar una velocitat excessiva perquè el pedaleig –sense possibilitat de canviar plat o pinyó– acaba generant aquest clàssic efecte molinet en què mous els peus a una velocitat que ja no dona més de si. La mecànica, en canvi, amb les seves tres marxes, fa la sensació que, tot i que sembli que hauria de ser al revés, és més ràpida en pla i baixades que l’assistida (sempre que es mantingui el pedaleig, clar). En qualsevol cas, un funcionament exquisit