la qualitat de l'aire

El Síndic de Greuges aposta pel peatge urbà

Rafael Ribó proposa la mesura, aplicada amb èxit a 15 ciutats europees, després de rebre nombroses queixes per contaminació

El Síndic de Greuges aposta pel peatge urbà

DANNY CAMINAL

2
Es llegeix en minuts

Per al Síndic de Greuges, Rafael Ribó, les mesures per reduir la contaminació a Barcelona i l’àrea metropolitana adoptades per les administracions estan bé, però són insuficients. Segons el seu criteri, l’aposta per reduir les emissions vinculades al trànsit en un 30% a Barcelona és realista per adaptar-se als límits legals europeus, però curta per als estudis que afirmen que per protegir la salut s’hauria d’arribar el 50%. Així, Ribó convida a aplicar mesures suplementàries per millorar la qualitat de l’aire a Barcelona i la seva conurbació. Entre les recomanacions proposa la millora de la xarxa del transport públic per facilitar les connexions entre el centre de la ciutat i els municipis que l’envolten, així com unificar criteris de tarifació i bonificació. Per al Síndic, incentivar l’ús del transport públic és sinònim d’aparcar l’ús del vehicle privat.  

El defensor del poble apel·la també a la millora de la xarxa de transport públic i la unificació de tarifes i bonificacions 

Una altra de les mesures proposades per Ribó passa pel sempre polèmic peatge urbà per poder conduir pel centre de la ciutat, tarifa que funciona amb èxit a 15 ciutats europees (com Londres, Oslo, Palerm, Estocolm i Milà), però la possible aplicació a Barcelona porta temps a l’espera. Tancar l’accés al trànsit rodat a les zones més contaminades i prohibir l’entrada de vehicles al centre en dies alterns o de forma permanent les jornades laborables són altres de les recomanacions del Síndic, que també contempla fomentar l’ús del vehicle elèctric i els aparcaments d’enllaç (‘park & ride’) tant en l’àrea metropolitana (a prop de les estacions de ferrocarril) com a les diferents entrades de la ciudad. 

Tasca de tots  

Notícies relacionades

Les recomanacions del Síndic són conseqüència de l’enorme quantitat de queixes rebudes. Protestes en tots els sentits: per la contaminació (lluny dels límits de seguretat establerts per l’OMS) i per les limitacions de l’ús de vehicles en jornades en les quals la qualitat de l’aire és sota mínims. De manera que Ribó proposa reduir els índexs de contaminació i al seu torn excloure els vehicles comercials de les restriccions de trànsit (sempre que siguin aptes d’acord amb l’ITV), excepció llargament reivindicada pel sector. I convida a obrir vies de diàleg amb els col·lectius més afectats, com les persones que han d’accedir al seu lloc de treball amb vehicle privat perquè no disposen d’una xarxa de transport públic que els ho permeti. 

El defensor del poble català acaba la seva resolució sobre contaminació recordant que és feina de tots, ciutadans i administracions, implicar-se activament en la defensa d’una millor qualitat de l’aire per poder viure millor i en un entorn més saludable i sense contaminació.