MOBILITAT URBANA

Un Bicing de muntanya a Barcelona

La nova bici pública, que inicia el seu desplegament el 8 de gener, disposarà de 1.000 unitats elèctriques que permetran arribar als barris alts

rjulve45793714 barcelona      07 11 2018      barcelona      la   alcaldesa181230121607

rjulve45793714 barcelona 07 11 2018 barcelona la alcaldesa181230121607 / JORDI COTRINA

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel

El nou contracte de 10 anys del Bicing començarà a desplegar-se després de Reis. Serà el 8 de gener quan, durant tres mesos, l’empresa guanyadora del concurs públic –la unió de Cespa, filial de Ferrovial, i PBSC– iniciarà la instal·lació de les noves estacions i de les noves bicicletes. La principal novetat serà el nombred’unitats elèctriques, unes 1.000, que permetran que la bici pública als barris alts deixi d’estar reservada als ciclistes més fornits.

El contracte amb Clear Channel va vèncer a mitjans del 2017, però el consistori s’ha volgut donar una mica de temps per tenir clar quin tipus de sistema vol. I perquè coincideixi, per què no, ambl’expulsió de les bicicletes de la majoria de voreres de la ciutat. La renovada flota compartida disposarà de 7.000 bicicletes i prop de 530 estacions, 95 més que ara i situades en llocs als que ara era molt complicat arribar pedalant sense l’assistència d’una bateria.

Reservat a residents

El Bicing continuarà sent un vedat tancat a residents, cosa que tanca la porta als turistes, una cosa que sí que es permet a moltes ciutats que també reben exèrcits de forasters. El gremi privat del lloguer, com ja va succeir en la negociació prèvia al contracte del 2007, ha aconseguit mantenir la seva parcel·la de negoci. El que sí que serà una novetat és l’horari: obert les 24 hores del dia. Era, de fet, una de les condicions del primer concurs, però mai va arribar a aplicar-se, amb l’enuig dels usuaris noctàmbuls, que feien malabars per agafar l’última bici abans del toc de queda.

La bicicleta manté els colors corporatius (blanc i vermell) però ofereix una forma renovada, més robusta i compacta. En la memòria, les peces que en l’etapa encara per tancar s’anaven afegint. Primer perquè no fos tan dèbil, després perquè no fos tan fàcil robar-li tants components. En el record, també els problemes informàtics que, en els inicis, van causar la caiguda del sistema. Eren temps en què l’invent era víctima del seu propi èxit. Avui, amb 105.000 abonats, està lluny dels 200.000 socis que va fregar l’any 2009.

Notícies relacionades

La bici assoleix els 25 quilòmetres per hora i disposa de tres velocitats, calça rodes de 26 polzades (dos més que l’actual) i porta fre posterior de disc i davanter de tambor. Els dos parafangs permeten incrustar-hi publicitat, però això d’incloure anuncis com passa amb l’actual sistema és una cosa que no s’ha concretat. És de suposar que la nova empresa concessionària, que pagarà prop de 150 milions d’euros per l’explotació (es va licitar en 227 milions), pressionarà en aquest sentit.

PBSC ha fabricat 51 milions de bicicletes i 4.175 estacions a tot el món. Cespa, per la seva part, segons el dossier que va facilitar en el seu moment el consistori, “forma part d’un important grup empresarial, i la seva empresa matriu és un referent en la prestació de serveis d’infraestructures”. Es tracta de Ferrovial, un nom que el document no cita. 

Temes:

Bicing