milions sota terra

El clavegueram de Barcelona es prepara per afrontar el canvi climàtic

L'ajuntament presumeix dels 45,4 milions invertits aquest mandat per combatre les inundacions

zentauroepp46288079 alcantarillas clavegueram181217152612

zentauroepp46288079 alcantarillas clavegueram181217152612 / RICARD CUGAT

4
Es llegeix en minuts
Carles Cols
Carles Cols

Periodista

ver +

Tenint en compte que el mal ploure de Barcelona (de vagdes en tres dies cau la pluja de tot l’any) anirà a més a causa del canvi climàtic, l’ajuntament ha començat a redoblar les inversions en clavegueram i altres infraestructures del subsol. En aquest mandat que ja enfila la recta final han sigut 45,4 els milions d’euros destinats a aquesta finalitat, diners que no llueixen com els de la superfície, sens dubte, però segons el regidor responsable de l’àrea, Eloi Badia, indispensables si es pretén evitar un incòmode crescendo d’inundacions com les de l’octubre passat.

Amb aquest pressupost, a més d’altres obres majors, s’han construït, per exemple, 28 nous quilòmetres de clavegueram i s’han modernitzat a fons 20 de ja existents, que estaven castigats per l’edat. Semblen molts quilòmetres d’obres, i ho són, sobretot quan es coneixen de primera mà les penalitats de treballar allà a baix, ja que les clavegueres de la ciutat no són com les d’El tercer home, sinó sovint un estret passadís pel qual l’Orson Welles més rodanxó no podria ni avançar. Però en proporció amb l’extensió total del clavegueram, aquests 28 quilòmetres nous només són un apèndix. La Ruta 66 de les rates té una distància total de 1.594 quilòmetres, més trajecte que les versions més llargues del Camí de Santiago i, a més, bastant més penitent. I per dur a terme una demostració empírica d’això, el regidor Badia s’ha enfundat una granota, unes botes de goma fins a l’engonal, uns guants i un casc i ha visitat els treballs que aquest mes es duen a terme sota el carrer del Carme, en el tram just abans que les deposicions i les miccions dels veïns i dels clients d’hotels i restaurants de la zona girin la cantonada i descendeixin per sota de la Rambla fins al col·lector principal. Com que no sempre és possible visitar el clavegueram real, o sigui, el que no està museïtzat, el regidor, com un Hamelín, s’ha emportat d’excursió al subsol un bon grup de fotògrafs, camarògrafs i, com diuen aquests dos últims col·lectius amb menyspreu, els ‘plumilles’. Vaja, els que firmen els textos.

100 anys de formigó

La visita ha resultat alliçonadora, sobretot per la xerrada amb els que diàriament hi treballen, molt dur, per cert. En el tram del carrer del Carme, la tasca consisteix a rejovenir la instal·lació de principis del segle XX, d’un formigó que ha suportat bastant bé el maltractament que se li dispensa sota terra, però que ara és substituït per un gres més higiènic. Per comprendre la situació, allà a baix no és possible estendre els braços en creu. El treball de pic i pala mai és agraït, però menys amb estretors.

Rates, abans que algú s’ho pregunti, no se’n veu ni una. Són fugisseres. A la que s’acosta un humà, s’esfumen. En això no anava desencaminat Pixar amb Ratatouille. A tot estirar poden suposar un problema les que acaben de parir, unes marasses disposades a defensar les cries.

A falta de rosegadors, el que crida l’atenció en un clavegueram d’aquestes característiques és la llum que es filtra a través dels embornals del carrer i, sobretot, aquesta lleixa a la qual caurà el tragí diari del barri: monedes, passaports de guiris, targetes guirissim Això, en qualsevol cas, seria tema per a una altra ocasió. El que volia explicar Badia és que la maquinària municipal està en marxa per evitar que nous episodis de pluja torrencial li donin a la ciutat un aire més venecià del que ja li dona l’excés de turistes.

La urgència del Paral·lel

Notícies relacionades

En aquest sentit, és obligat recordar el que hi ha i el que està a agenda. Barcelona disposa d’una xarxa de 13 embassaments subterranis amb capacitat per retenir gairebé mig milió de metres cúbics d’aigua de pluja en cas de tempestes per sobre del que és capaç d’absorbir la xarxa de clavegueram. Són l’enveja d’altres ciutats. Però sembla que tal com evoluciona la qüestió climàtica, necessiten un reforç. Està previst construir-ne un a la rambla Prim i un altre a la Zona Franca, al carrer Motors. A l’espera d’aquestes inversions, prossegueixen altres treballs més urgents, com ara la millora del sistema de drenatge a la zona de Paral·lel, escenari de les inundacions més recents. La capacitat hidràulica de la xarxa en aquella avinguda s’ha mostrat cada vegada més insuficient. Les obres s’estan fent actualment al carrer de Vilà i Vilà, entre Carrera i Palaudàries i està previst que en el pròxim mandat prossegueixin fins al carrer Roser.

Altres treballs en curs són els de millora de la ventilació del dipòsit del carrer de Taulat, perquè és sorollós i pudent. Com sempre que es tracta d’obres d’infraestructura, els pressupostos són importants, uns 860.000 euros en aquest cas, que es faran servir, per exemple, per sifonar 41 sortides d’aire a l’exterior.