BCN, oberta a ajustar les línies de la nova xarxa de bus ortogonal

Mercedes Vidal es disculpa per les molèsties, però recorda que les millores de la xarxa ortogonal són necessàries

rjulve36839313 barcelona  11 01 2017 barceloneando fr o un una parada de au181126133938

rjulve36839313 barcelona 11 01 2017 barceloneando fr o un una parada de au181126133938 / FERRAN NADEU

4
Es llegeix en minuts
Gisela Macedo

Aquest dilluns ha acabat el desplegament de la nova xarxa d’autobusos  de Barcelona, amb la inauguració de les últimes cinc línies: l’H2, que va de l’avinguda Esplugues a Trinitat Nova; la V1, de Granvia l’Hospitalet a l’avinguda Esplugues; la V19, de la Barceloneta a Alfonso Comín; la V23, de Nova Icària a Can Marcet, i la V25, també de Nova Icària a Horta. Així, segons l’ajuntament, “culmina la remodelació del transport públic barceloní més important dels últims anys”. Davant de les queixes dels usuaris de les línies que s’han vist suprimides o modificades, la regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona ha demanat disculpes als usuaris i ha comentat que“adaptar-se als canvis no és fàcil, però les millores que aporta aquest projecte són necessàries per a la ciutat de Barcelona”.

Mercedes Vidal també ha assenyalat que no descarten ajustaments futurs: “És lògic que sorgeixin problemes en la implementació d’aquest projecte i que es necessitin canvis a posteriori. De fet, al llarg de tot el procés s’han anat fent modificacions per solucionar-los, i es continuaran fent”, ha afegit. 

La nova xarxa queda definitivament configurada per 28 línies, per a les quals s’han creat 11 quilòmetres nous de carril bus i s’han adaptat 17 creus de semàfors. Des del consistori asseguren que la nova mobilitat en superfície “donarà cobertura el 95% del territori i permetrà fer qualsevol desplaçament amb un intercanvi com a màxim”.

La presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i regidora de mobilitat, Mercedes Vidal, ha assegurat en una roda de premsa que “la nova xarxa de bus és un gran pas per poder situar-nos al nivell d’altres capitals europees, i permetrà que l’autobús sigui igual de competitiu i fàcil d’utilitzar que el metro”.

Res connecta la Diagonal

La nova xarxa d’autobús tanca sense cap línia que connecti tota l’avinguda Diagonal. Vidal ha insistit que el vehicle que ha de cobrir el servei de transport en aquest carrer ha de ser el tramvia: “Si tinguéssim aquest tramvia, tots els busos que donen servei a la Diagonal, on amb prou feines caben, els podríem descentralitzar i fer que donessin servei a la resta de barris, per la qual cosa el servei d’autobús milloraria encara més”.

La regidora del PDECat Francina Vila ha replicat en canvi que la nova xarxa de bus no estarà completa fins que la línia D30 circuli per la Diagonal, i ha reclamat que la via quedi coberta per autobusos elèctrics de gran capacitat, ja que el Govern municipal no ha aconseguit la majoria necessària per aprovar l’enllaç de les dues xarxes del Tram a través de la Diagonal. 

Les modificacions i els descontentaments

Notícies relacionades

A més dels canvis de rutes obligats per la desaparició o modificació de línies ja existents que es produeix cada vegada que s’han desplegat nous trajectes de la xarxa ortogonal, la queixa més generalitzada dels usuaris és l’elevat temps d’espera, que no s’ha reduït com pretenia el projecte. Amb el llançament d’aquesta última fase deixen de circular dues línies convencionals, la 45 (el recorregut de la qual el cobriran la V25 i la prolongació de la 47) i la 92, rellevada per la V19 i la V23. També s’han prolongat les línies H6, H8 i V13, s’han modificat els recorreguts a la zona alta de les línies 22, V15 i V17 i s’ha retallat el trajecte de la 192. 

"Ara tenim un esquelet desplegat per a la millora òptima del bus en superfície, però hem de veure com hi donem més prioritat, com passa per davant del vehicle privat en superfície", ha recalcat la regidora, com a via per millorar la velocitat mitjana del servei i en conseqüència la freqüència de pas per les parades. Un dèficit que figura entre les queixes destacades dels usuaris.

L’opinió dels usuaris

<span style="font-size: 1.6rem; line-height: 2.6rem;"><strong><a href="https://www.instagram.com/elperiodico_cas/">Els usuaris d’Instagram d’El Periódico</a></strong> han expressat en un petita enquesta les seves opinions sobre la nova xarxa de bus ortogonal. Majoritàriament, han parlat sobre el principal problema que genera aquest nou sistema: independentment del temps d’espera que hi hagi en cada parada, el fet d’haver de fer un o fins i tot dos transbords de bus per completar un recorregut fa que els temps d’espera acumulats en un viatge es multipliquin. Altres temes que han esmentat els usuaris han sigut la poca velocitat dels autobusos, les freqüències de pas massa llargues, la pèrdua de connexió amb alguns punts de la ciutat i la incomoditat del sistema per a col·lectius com les persones grans.  No obstant, cinc dels 50 usuaris que han opinat han expressat una opinió positiva.</span>