Barcelona explora com pot reformar la Travessera de Gràcia

L’Ajuntament licita un estudi que analitzi els principals problemes circulatoris d’aquesta via, asfixiada per les obres del mercat de l’Abaceria i les obres de l’L8 de Ferrocarrils

Barcelona explora com pot reformar la Travessera de Gràcia
4
Es llegeix en minuts
Judith Cutrona
Judith Cutrona

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Travessera de Gràcia s’ha convertit en els dos últims anys en una autèntica ratera, especialment per a conductors. Les obres del mercat de l’Abaceria i les de l’L8 de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) han compromès seriosament la mobilitat en aquesta artèria, molt obstaculitzada per canvis de sentit de circulació, talls de trànsit i la difícil convivència entre els diferents modes de transport.

Davant d’aquesta odissea, l’Ajuntament de Barcelona s’ha proposat analitzar a fons la mobilitat en aquest carrer. Per fer-ho ha licitat la redacció d’un estudi per identificar les problemàtiques i futures propostes que optimitzin la circulació en aquesta artèria que uneix el districte de Gràcia amb el de Sarrià-Sant Gervasi i que cada vegada és un espai més reduït i conflictiu. Segons es detalla en la licitació a la qual ha tingut accés EL PERIÓDICO, aquest estudi –que s’haurà d’elaborar en tres mesos una vegada s’adjudiqui el contracte– s’aplicarà en tot el carrer, des de la plaça de Francesc Macià fins a l’Hospital de Sant Pau, a més de l’anàlisi dels barris adjacents.

S’hi identificaran les problemàtiques actuals tenint en compte les normatives vigents i les noves infraestructures i iniciatives previstes.

Un altre tram de tramvia

Algunes problemàtiques són les que precisament han compromès la mobilitat del carrer, com les obres de l’L8 a la plaça de Gal·la Placídia. També se cita en la licitació la connexió del tramvia per la Diagonal entre Verdaguer i Francesc Macià i la reurbanització dels Jardinets de Gràcia.

El diagnòstic de l’estat de Travessera de Gràcia serà exhaustiu, amb l’objectiu de trobar propostes que millorin la mobilitat del carrer i el seu entorn, "sobretot aquelles que incideixin en la xarxa viària principal i en accessos i sortides als barris". Amb aquesta finalitat, s’estudiaran minuciosament els itineraris, especialment a les zones on es produeix més congestió de trànsit.

A través de l’observació in situ, es podrà comprovar el nombre de vehicles que fan cua en els accessos i la influència dels vehicles que estan mal aparcats en aquesta congestió. També els que entren i surten diàriament de les zones, barris i districtes que travessa l’artèria. En aquest sentit, s’identificaran els punts crítics i la seva afectació.

Un dels punts crítics és la col·lisió de sentits que es genera a Torrent de l’Olla a causa de les obres del mercat de l’Abaceria, que van obligar, des de novembre del 2023 i durant dos anys, a modificar la direcció de Travessera entre Torrent de l’Olla i Roger de Flor perquè els camions puguin arribar a l’obra des del Besòs.

L’excepció és l’àmbit situat entre el passeig de Sant Joan i el carrer Escorial, on es permet el doble sentit de circulació. Per facilitar la mobilitat, el carrer de Ciudad Real, entre Travessera de Gràcia i Ramon i Cajal, va quedar en sentit ascendent.

Ratera a Torrent de l’Olla

El canvi va generar que confluïssin els dos sentits a Torrent de l’Olla, on es genera una ratera de cotxes. També impossibilita travessar en horitzontal el nucli antic de Gràcia. Travessera ha sigut sempre la via ràpida per creuar el barri, que és una malla de carrers estrets en la qual, en el poc espai que hi ha disponible per al cotxe, es prioritza el resident.

Una alternativa al recorregut que ara no es pot fer per Travessera en direcció al Besòs evitant el nucli de Gràcia és anar per la ronda del Mig i baixar per alguns dels carrers que donen accés directe a l’Eixample, si aquest és el destí. Sardenya, per exemple, és una de les possibilitats. O ja d’entrada anar per sota de la Diagonal, per l’Eixample, i evitar els carrerons. Una altra opció és anar per la Travessera de Dalt o Lesseps.

Als canvis de sentit s’afegeix també el carril bus que circula en sentit contrari a la resta de vehicles entre els carrers Balmes i Santaló, un tram de quatre illes. Va ser un dels canvis de la nova xarxa i l’objectiu era mirar d’optimitzar la línia 27 i la nova D40 escurçant els dos recorreguts, a més d’alleugerir l’avinguda Diagonal. La seva implementació, el 2017, va comportar múltiples queixes i alguns accidents.

Les obres de l’L8

Notícies relacionades

Una altra de les afectacions recents a Travessera ha sigut per obres. En aquest cas són les de l’L8 de FGC, que fins al 6 de juny han tallat la circulació a l’encreuament de Travessera de Gràcia i el carrer Sant Gabriel. Els treballs de desviació dels serveis afectats en l’entorn de la futura estació a Gràcia van provocar el tall de trànsit i es va habilitar una via provisional de doble sentit que permetia l’entrada i sortida de vehicles al carrer Riera de Sant Miquel. L’itinerari per a vianants no es va veure afectat.

Per si no n’hi ha prou, els caps de setmana sorgeix un altre obstacle. No es pot accedir a Gran de Gràcia des de Travessera, ja que el carrer està tallat per la iniciativa ‘Obrim carrers’. Dissabte i diumenge, Gran de Gràcia es converteix en un carrer per als vianants de 10.00 a 21.00 hores, ara a l’estiu amb un horari estès.