APOSTA PER LA MOBILITAT SOSTENIBLE

El Bicing metropolità veurà la llum 10 anys després

El sistema arrenca amb 300 bicicletes elèctriques en 12 municipis de l'entorn de Barcelona

El servei no serà compatible amb el de la capital catalana malgrat que està a punt de renovar-se

zentauroepp45071354 barcelona  17 de septiembre de 2018 nuevo servicio de bici c180917141449

zentauroepp45071354 barcelona 17 de septiembre de 2018 nuevo servicio de bici c180917141449 / RICARD FADRIQUE

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Gener del 2009. Una quinzena d’alcaldes metropolitans picaven de mans conjuntament a favor de l’anomenada Àrea Bicing, és a dir, l’ampliació del servei de bicicleta compartida perquè l’entorn de la capital catalana també pogués beneficiar-se del sistema que Barcelona havia posat en marxa a mitjans del 2007. Març del 2010. El projecte fracassa per la falta d’ofertes solvents i els municipis comencen a apostar pelBicibox, caixes metàl·liques al carrer perquè els veïns guardin les seves pròpies bicicletes. Deu anys després, serà la mateixa Administració la que tirarà endavant el pla inicial. Es farà de manera tímida, amb 300 bicis elèctriques en 12 municipis. Més endavant, ja es veurà. Diuen que en funció de la demanda. 

Se sabia on anirien les parades, quantes bicis tocaven a cada ciutat i de quina manera es podria compatibilitzar amb el servei que oferia a la gran ciutat Clear Channel. Es va parlar de 3.500 unitats per un cost anual aproximat de 10 milions d’euros, amb la idea, i aquí és on es va produir el naufragi, que la publicitat pagués el 50% de la factura. En l’epicentre de la crisi, buscar anunciants era com esperar pluja al desert d’Atacama.

Mantenir l’ordre 

Si ara tot surt com està previst, en aquest nou intent tot s’hauria d’engegar el gener del 2019, just deu anys després. El servei rebrà el nom d’e-Bicibox, funcionarà de les set del matí fins a la mitjanit i les 300 bicis estaran en 45 mòduls de 14 places exclusives cada un. A la nit, perquè tot torni a començar, i de la mateixa manera que Barcelona puja les bicis als barris de muntanya en furgoneta a la nit, les unitats es tornaran a l’origen per mantenir l’ordre establert. Les municipis afavorits són els següents: Castelldefels (19 bicis), Cornellà (56), Esplugues (12), Gavà (12), l’Hospitalet (71), el Prat (20), Sant Boi (12), Sant Cugat (28), Sant Feliu (12), Sant Joan Despí (34), Sant Just Desvern (12) i Viladecans (12). Es podrà circular lliurement per aquestes ciutats i deixar la bici on sigui, tot i que el salt a Sant Cugat es perfila complicat. 

La bicicleta elèctrica pública metropolitana / RICARD FADRIQUE

Notícies relacionades

El que no es podrà fer és deixar l’e-Bicibox a Barcelona, per la incompatibilitat amb el sistema. La capital catalana té previst estrenar el nou Bicing en les mateixes dates. Resulta paradoxal que l’Àrea Metropolitana i l’Ajuntament no s’hagin posat d’acord, aprofitant que s’acabava el contracte blindat de 10 anys amb Clear Channel a la ciutat i que el consistori va tornar a treure el projecte a concurs públic. El cas és que es manté la frontera tècnica, i també es manté la impossibilitat d’anar o sortir en bici de la capital catalana en un sistema compartit d’explotació pública. Tenint en compte que un dels principals reptes de la mobilitat metropolitana són les connexions amb Barcelona, hi deu haver algú que deu pensar que valia la pena l’esforç. No passarà el mateix, si segueixen la seva expansió, amb les empreses privades com Scoot, que ja tenen pels carrers centenars d’unitats. El sector privat, si tot continua així, podria aconseguir el que el públic no ha aconseguit en una dècada.

L’e-Bicibox tindrà un preu anual de 30 euros, al qual caldrà afegir una tarifa segons franges horàries. Les bicicletes (uns 1.100 euros per unitat) les pagaran els ajuntaments corresponents. Preguntat sobre el creixement del sistema, Antoni Poveda, vicepresident de Transports i Mobilitat de l’AMB i alcalde de Sant Joan Despí, ha assegurat que s’anirà fent "en funció de la demanda". "Per un tema de prudència, hem començat pels municipis que tenen més demanda de Bicibox", ha explicat.