MOBILITAT SOSTENIBLE

La bici desconfia de l'elevada velocitat del patinet elèctric

El carril bici comença a experimentar congestió amb el 'boom' dels vehicles de mobilitat personal

El BACC reclama vials més amples per garantir la convivència entre ciclistes i patinadors

zentauroepp43909531 bcn180701181518

zentauroepp43909531 bcn180701181518 / RICARD CUGAT

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel

Alcarril bici estan passant coses inimaginables fa tot just cinc anys. Al creixement imparable del nombre de ciclistes se li està unint una tribu germana, la dels patinets elèctrics i altres vehicles de mobilitat personal (VMP). Tots comparteixen un mateix espai i ja no és estrany veure’ls formant una llarga cua als semàfors. Aquesta congestió ve també alimentada per la progressiva expulsió de la bici de les voreres. La convivència, de moment, és bona. Tot i que les diferents velocitats no sempre resulten còmodes per a tothom.

Els patinets i altres transports elèctrics poden circular pel carril bici a una velocitat màxima de 30 quilòmetres per hora. Són, per tant, més ràpids que els ciclistes, fet que genera ritmes molt diferents en un mateix espai. "He tingut algun ensurt, però no de caure, sinó que et passi un patinet a menys d’un pam. Van molt més ràpid que nosaltres. És una mica estrany que en un carril tan petit hi hàgim d’anar vehicles tan diversos". A aquest ciclista, de nom Roger i que pedala per Provença destinació Sants, li sembla bé i normal que vagin apareixent vehicles de mobilitat personal, però té por que el carril acabi col·lapsant. A la vorera el debat és un altre. Aquest tipus de vehicles no poden utilitzar-la, però no és difícil trobar-los fent ziga-zagues entre passejants. Segurament per por de la calçada, o per desconeixement de la normativa. 

Carles Benito, president del Bicicleta Club de Catalunya (BACC), considera que davant la irrupció de patinets i altres aparells elèctrics, s’imposa més que mai que l’amplada del carril bici sigui la màxima possible: metre i mig per a vials d’una direcció i per alsbidireccionals. Sobre la velocitat dels elèctrics, Benito considera una tonteria la limitació a 30 km/h, ja que cap d’aquests vehicles porta velocímetre que permeti saber a quant vas. "A qualsevol que li posin una multa tindrà molt fàcil el recurs, al·legant que és impossible conèixer la velocitat a la qual circules". Amb les coses així, el president del BACC ho fia tot "a una millor infraestructura que garanteixi la seguretat de tothom". 

"Morir d’èxit"

Un guàrdia urbà que patrulla amb la seva moto per l’Eixample s’atura a l’encreuament de Girona amb Aragó. Contempla durant una estona el comportament dels vehicles abans de dirigir-se cap a la seu del districte. Comenta que els carrils bici corren el risc de "morir d’èxit". S’explica: "El creixement és espectacular, i això és una bona notícia, però que hi hagi cua de bicis, patinets, monocicles, ‘skates’ ..., és una cosa insòlita". ¿I quina és la solució per evitar que acabi sent un problema?. Segons aquest agent, es tracta d’"aprendre a conviure". 

Notícies relacionades

L’Adelaida és advocada i treballa a Diagonal Mar. Explica que solia agafar el tramvia, però que va decidir passar-se al patinet elèctric després que un company li parlés de les bondats de l’invent. Porta casc i sembla que té molt dominada la màquina. "Soc feliç amb el patinet. N’hi havia de més barats, però em vaig quedar aquest perquè la roda es punxa menys. Em va costar 560 euros, i tot i que sembli un dineral, el recuperaré en poc temps. Sobre els carrils sí que és cert que anem més de pressa que les bicis, però és com amb tot, si ets una persona que respecta els altres, avançaràs amb compte. De moment, i porto sis mesos, no he tingut cap problema ni he vist cap accident. Creuo els dits".

Aquesta lletrada anava en transport públic, però també són molts els conductors i motoristes que s’estan passant a la mobilitat sostenible. Segons un informe del RACC presentat aquesta setmana, el 18% dels barcelonins que van en bici es movien abans en cotxe o moto. S’ha de veure quin paper jugaran els vehicles de mobilitat personal, però vist el seu èxit, és fàcil de preveure. 

Temes:

Bicicletes