LA CARA IRREGULAR D'UNA ACTIVITAT TURÍSTICA

Mercadejos sobre tres rodes. La nit dels tricicles turístics

La zona de la Barceloneta i la Vila Olímpica s'omple de bicitaxis irregulars durant la nit

zentauroepp43659904 bicitaxi rickshaw180615194708

zentauroepp43659904 bicitaxi rickshaw180615194708 / FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
Anna Rocasalva

“¿Quant em costaria anar a l’Hotel Vela?”, pregunta un client un conductor d’un bicitaxi. “Per a tu, 10 euros, amic”, contesta el ‘rider’. “Vinga, t’ho deixo en vuit”, regateja, en veure l’usuari poc convençut. I és que, a entrada de fosc, el front marítim de Barcelona s’omple de tricicles que no compleixen amb la normativa. En la majoria no hi ha fullets turístics. Tampoc hi ha informació sobre les tarifes. Cal fiar-se de la paraula del conductor, a pena que l’ordenança municipal especifica que s’ha d’informar de les rutes autoritzades i les condicions de circulació als clients.

Actuant com a petites llançadores, aquests vehicles transporten els seus passatgers al llarg del passeig Marítim, des de l’Hotel Vela fins a la zona de discoteques i viceversa. A tota pastilla, els conductors utilitzen la potència de les seves cames per activar el mecanisme d’assistència elèctrica al pedaleig i portar el vehicle al límit de la seva velocitat, mentre els clients, entre la diversió i l’ensurt, s’agafen on poden. “Molts són còpies barates dels tricicles de marques com Cycles Maximus, que acostumen a trencar-se amb facilitat quan es condueix de forma tan temerària”, revelen alguns conductors del sector.

Poc importa la prohibició de conduir per dins de Ciutat Vella imposada en la remodelació de l’ordenança municipal. Durant el dia són figues d’un altre panerperò a la nit, si hi ha demanda, hi ha oferta. Tampoc semblen importar les zones de circulació establertes. Del centenar de bicitaxis que es mou pel lloc, la gran majoria utilitzen el mateix passeig i són pocs els que escullen el carril bici com estipula la normativa. “¡Run, run, run!”, crida un turista al conductor del seu “trixi”, demanant-li que segueixi a un altre com si fos una persecució policial en ple passeig, provocant que els patones s’apartin d’un salt.

"¡Run, run, run!", crida un turista al conductor, perquè persegueixi el tricicle on van els seus amics

“Vaig deixar de treballar de nit per la perillositat de les màfies que operen en aquesta zona”, comenta un ‘rider’, que prefereix no donar el seu nom “per por de represàlies”. “No era la primera vegada que venedors ambulants o altres conductors intentaven atracar-me o als meus clients, a més de provar de vendre’ns alcohol i altres substàncies”,lamenta. I és que, especialment durant els caps de setmana, no és difícil aconseguir substàncies il·legals a bord d’un bicitaxi també il·legal. Alguns conductors les venen ells mateixos i, si no tenen en aquell moment, les proporciona algun “company” a qui criden per telèfon i que se sol trobar expedint cerveses a peu de carrer.

“Des de fa uns anys han arribat gent que desconeixen la normativa municipal i fins i tot el codi de circulació”, explica l’exconductor de ‘rickshaws’ Isaac Salinas. “Alguns empresaris van començar a llogar vehicles sense cap tipus de control, mantenint els treballadors en un règim de falsos autònoms, i això ha perjudicat molt el sector”, afegeix.

Notícies relacionades

Per a Mireia Herrera, coordinadora de la Federació d’Altres Actividats de la Intersindical Alternativa de Catalunya, aquesta realitat respon a una situació de precarietat que es reprodueix en altres àmbits laborals. “Possiblement, a nivell municipal, s’hauria pogut fer millor si s’hagués comptat amb la participació directa dels treballadors i si s’hagués jugat per un model horitzontal com el cooperativisme”, afirma Herrera.

De moment, per controlar aquestes pràctiques irregulars (entre d’altres) la Guàrdia Urbana pentina la zona cada 15 minuts però, quan surten els llums blaus, és tan senzill com pujar-se al vehicle i posar terra pel mig pedalant.

Temes:

Turisme