Canvi de temps

Protecció Civil estén l’avís davant les pluges torrencials previstes per a aquest diumenge a Catalunya

Els pronòstics apunten que aquest episodi podria deixar acumulacions de fins a 40 litres per metre quadrat en períodes de 30 minuts

L’arribada d’un jet polar aquest cap de setmana provocarà un descens tèrmic de fins a 10 graus i donarà pas a la tardor de manera abrupta

Protecció Civil estén l’avís davant les pluges torrencials previstes per a aquest diumenge a Catalunya

ZOWY VOETEN

2
Es llegeix en minuts
Valentina Raffio
Valentina Raffio

Periodista especialista en ciència i medi ambient.

Especialista en ciència, salut i medi ambient.

Ubicada/t a Barcelona.

ver +

Els pronòstics confirmen que en les pròximes hores es produirà un canvi de temps dràstic a Catalunya, on l’arribada d’una massa d’aire fred tancarà definitivament l’estiu i donarà pas a un temps molt més tardoral. Els models indiquen que durant aquesta jornada, sobretot de cara a la tarda, es produiran pluges intenses a pràcticament tot el territori català i que, en alguns casos, podrien deixar acumulacions de fins a 40 litres per metre quadrat en períodes de 30 minuts i arribar acompanyades de tempesta i calamarsa. Davant aquesta previsió, Protecció Civil ha estès els avisos per intensitat de pluges i ha posat en marxa els seus plans davant eventuals inundacions derivades d’aquest episodi. Les autoritats demanen extremar la precaució durant tota la jornada, especialment en el cas de la mobilitat i les activitats a l’exterior, així com evitar travessar barrancs, rieres i zones inundables mentre durin les pluges.

Els pronòstics apunten que la jornada d’aquest diumenge serà molt plujosa a tot el territori català. Segons el Servei Meteorològic de Catalunya (SMC), a partir de les vuit del matí d’aquest diumenge i fins al migdia, es preveuen precipitacions d’intensitat forta que poden superar els 20 litres en 30 minuts, especialment a les comarques de l’Alta Ribagorça, el Pallars Jussà i el Pallars Sobirà. A partir del migdia i fins a les vuit de la tarda, es preveuen intensitats de fins a 40 litres en 30 minuts a les comarques del Baix Camp, Baix Ebre, Montsià i Ribera d’Ebre. En paral·lel, a la resta de Catalunya també podrà ploure amb intensitat i es podrien superar els 20 litres en 30 minuts a nombrosos punts del país.

Notícies relacionades

Ja s’han activat avisos de nivell groc i taronja per intensitat de pluges a pràcticament tot el territori català des de primera hora del matí d’aquest diumenge i fins a la nit. Els avisosmés severs es concentren a l’extrem sud del territori, a la província de Tarragona, així com a les comarques del nord-est. En aquests punts s’espera que les pluges puguin arribar acompanyades de tempesta i fins i tot episodis de calamarsa. També s’han activat tots els protocols davant eventuals inundacions previstes en el pla Inuncat.

Atesa la intensitat de les pluges previstes de cara a les pròximes hores, Protecció Civil recorda la importància d’extremar les precaucions en la mobilitat i en les activitats a l’exterior davant la possibilitat d’episodis de pluja localment intensa, especialment amb les activitats a la muntanya. En aquest sentit, les autoritats recorden que durant aquest tipus d’episodis de pluges torrencials cal evitar travessar rius, rieres i barrancs, i acostar-se a zones inundables davant el risc de crescuda de les aigües.