LEGALS I IRREGULARS

La jungla dels bicitaxis a Barcelona

zentauroepp43659888 bicitaxi rickshaw180615194900

zentauroepp43659888 bicitaxi rickshaw180615194900 / FERRAN NADEU

4
Es llegeix en minuts
Anna Rocasalva

El 28 de maig passat, la Guàrdia Urbana va confiscar 40 tricicles turístics que no complien la normativa i va revifar la polèmica en el sector. Un activitat que, sovint, se sent “invisibilitzada i clandestina”, tot i que fa més de 15 anys que és a la ciutat. Però els problemes que afecten el sector van més enllà d’algun incompliment de les ordenances que els obliguen a registrar-se i els impedeixen portar motor, circular per voreres i parcs, superar els 20 km/h als carrers amb plataforma única o circular per Ciutat Vella del maig a l’octubre. Els conductors dels ‘rickshaws’ que compleixen la normativa, i que han fet de la seva feina fins i tot una forma de vida, denuncien la proliferació dels vehicles il·legals i de pràctiques qüestionables a les zones de lleure nocturn, les condicions laborals irregulars en algunes de les empreses del sector, similars a la del també qüestionat món de l’entrega a domicili, i la ineficàcia de la normativa municipal.

“L’operació policial va ser una campanya intensiva per enviar el missatge que no permetrem que circulin vehicles que no compleixin la normativa”, sentencia la coordinadora tècnica de la Gerència de Mobilitat i Infraestructures, Adriana Malé. “Els tricicles poden tenir assistència al pedaleig, però, des de finals d’any, hem observat un auge de bicitaxis que en realitat eren ciclomotors il·legals”,admet.

Al passeig Marítim es poden observar alguns bicitaxis que amaguen un motor de ciclomotor, un element prohibit per l’ordenança municipal. Les infraccions greus suposen una sanció de fins a 500 euros i fins i tot la confiscació del vehicle. “Però molts conductors desconeixen la normativa i tampoc no paguen les multes perquè no tenen ni el NIE”, lamenta un 'rider' que prefereix no donar el seu nom per por de “represàlies”.

Tricicles legals i il·legals

La modificació de l’Ordenança de Circulació de vianants i vehicles, aprovada el 6 de juliol del 2017, va determinar les condicions i l’espai per on podien circular els tricicles turístics després d’anys de buit legal. “Ara la normativa els obliga a estar identificats en un registre i tenir una assegurança de responsabilitat civil”, explica Malé.

Des que va entrar en vigor l’ordenança s’han registrat 224 tricicles turístics. Però, tant l’administració com els conductors estimen que hi podria haver més del doble en circulació. “A més, creiem que entre un 70% i un 80% dels vehicles incompleixen la normativa en algun aspecte”, lamenta el conductor L.A., de la cooperativa de bicitaxis La Indy.

Els titulars dels bicitaxis autoritzats reben un codi QR que permet una lectura ràpida a la Guàrdia Urbana per comprovar que es compleix l’ordenança. No obstant això, el cos encara no disposa de la tecnologia adequada, ja que el consistori està efectuant una renovació de ‘smartphones’ i PDA. “De moment, poden fer el registre amb el número del tricicle i des de centraleta els diuen si és tot correcte”, defensa Malé.

Falsos autònoms

Per Mireia Herrera, coordinadora de la Federació d’Altres Activitats de la Intersindical Alternativa de Catalunya, la causa de moltes de les diverses irregularitats és la situació de precarietat del sector, en què molts conductors es troben en una posició de “fals autònom”. “La nova regulació no significa una millora per als treballadors –afirma–. És escandalosa l’absorció de despeses per part dels 'riders' [com les multes o el lloguer del vehicle], l’obligació de complir uns horaris determinats i la falta de normativa quant a riscos laborals”.

Una opinió compartida per l’exconductor de ‘rickshaws’, Isaac Salinas, acomiadat, segons explica, com a represàlia per haver estat un dels promotors d’una assemblea de treballadors. “Això és un negoci rodó per a diverses empreses que durant molt temps es van aprofitar de la situació de desregulació del sector per imposar les seves pròpies condicions laborals”, diu queixant-se. “Els riscos han estat sempre assumits pels conductors, mentre queels empresaris s’han dedicat a comprar vehicles i llogar-los als 'riders' sense cap control –afegeix–. Entenem que hi ha una responsabilitat important per part de l’Administració per haver fet una regulació d’esquena als treballadors i no haver limitat a temps el nombre de vehicles, que no deixa de créixer”.

Lliure mercat

Per la seva banda, l’ajuntament afirma que no hi pot fer res per establir un nombre màxim de bicitaxis, ja que l’Agència Catalana de la Competència va advertir l’ajuntament, explica Adriana Malés, que “no es pot limitar el lliure mercat”. “Quant al tema de l’explotació laboral, els diem als conductors que si creuen que aquesta és la seva situació, que ho denunciïn”, afegeix.

Notícies relacionades

La negativa a limitar el mercat de bicitaxis ha sorprès molts treballadors que retreuen que, alhora, el consistori sí que hagi prohibit l’accés dels bicitaxis als carrers de Ciutat Vella del maig a l’octubre. “Creiem que és un gest una mica autoritari i que respon a una incomprensió del nostre sector”, comenta L. A. “Malgrat això, estem molt contents de tenir per fi una normativa a què atenir-nos, però si s’apliqués amb eficàcia no faria falta prohibir-nos la circulació, ja que es reduiria considerablement el nombre de vehicles”, afegeix.

Els pocs veterans dels 'rickshaws’ que queden lamenten que la competència deslleial dels bicitaxis il·legals juntament amb una falta d’actuació per aplicar la normativa, augmenten la percepció negativa d’una activitat que des de fora sembla marcada per precarietat i la penositat.“Estem encantats amb la independència que ens permet aquesta feina, tenir horaris flexibles, la possibilitat de conèixer gent, ensenyar la ciutat a estrangers i practicar idiomes, treballar a l’aire lliure...”, explica L. A. “Volem dignificar la feina –conclou– i demostrar a la ciutadania que podem ser una cosa positiva per a la ciutat, i que no ha de ser només per a ‘guiris’, sinó que pot ser un mitjà alternatiu de transport i d’entreteniment molt constructiu per a Barcelona”.

L’ordenança municipal

<span style="font-size: 1.6rem; line-height: 2.6rem;"><strong>Classificació. </strong>Els C1 són els cicles de més de dues rodes destinats a una activitat d’explotació econòmica.</span>

Temes:

Turisme