Anar al contingut

Prova pilot

Les escoles bressol de Barcelona estudien ampliar el seu horari fins a les set del vespre

L'ajuntament busca flexibilitzar els centres infantils per respondre a les noves necessitats familiars

La mesura, que s'aplicarà el curs vinent a l'escola Aurora, s'estendrà després a tota la xarxa

María Jesús Ibáñez

Les escoles bressol de Barcelona estudien ampliar el seu horari fins a les set del vespre

NURIA PUENTES

De moment serà una prova, però la intenció és que, si funciona, s’acabi ampliant a tota la xarxa municipal de Barcelona. Els pares que portin els seus fills a la nova escola infantil Aurora, que s’estrenarà al Raval al mes de setembre, tindran la possibilitat de triar horari per als seus fills fins a les set del vespre, dues hores més que ara. «Es tracta de flexibilitzar el servei, que cada família pugui escollir en funció de les seves necessitats i de les del menor: hi haurà qui preferirà portar el nen al matí i al migdia o a qui li resulti més còmode fer-ho només a la tarda, per exemple», il·lustra Laia Ortiz, tinent d’alcalde de Drets Socials.

A la mateixa llar d’infants s’habilitarà també un nou espai socioeducatiu, similar al que s’ha posat en marxa en alguns centres de la zona nord de la ciutat, on les famílies que ho desitgin podran rebre assessorament i compartir coneixements sobre la criança dels nens, amb suport si fos necessari dels serveis socials. «I en coordinació també amb l’àrea de salut, perquè la idea és que hi hagi una atenció integral», indica Ortiz, que ahir va participar en la jornada Construïm oportunitats per a la petita infància, que es va celebrar al Conservatori Municipal de Barcelona.

Les innovacions que es portaran a la pràctica el curs 2018-2019 a l’escola Aurora són fruit d’«un procés de reflexió en què durant els últims sis han participat educadors, pedagogs, psicòlegs, treballadors socials i representants del tercer sector, entre altres experts», detalla la tinenta d’alcaldia. Entre tots «han repensat com es pot millorar la xarxa d’atenció a la petita infància i han identificat com es pot respondre a les noves formes de vida de les famílies».

Menys nens per aula

«Més endavant, de seguida que sigui possible, abordarem un altre tema clau: la reducció de les ràtios o nombre d’alumnes per docent a les escoles dels barris on hi ha més població vulnerable», afegeix Ortiz. Així, la previsió és que de les 18 escoles bressol que hi ha entre els barris del Raval Sud, Gòtic Sud, la Marina, Trinitat Vella, Baró de Viver, Bon Pastor, Sant Genís, la Teixonera, Besòs-Maresme, Trinitat Nova, les Roquetes, Vallbona, Torre Baró i Ciutat Meridiana o bé s’augmenti la plantilla d’educadors, o bé es redueixi el nombre de nens per grup. L’objectiu és que a les classes d’alumnes de dos i tres (anys P-2 i P-3) hi hagi un màxim de 18 menors, en lloc dels 20 actuals. «A la resta de barris, les ràtios seran flexibles, en funció de les característiques de cada grup», afegeix la regidora.

«Estem parlant d’una etapa educativa, la dels zero als tres anys, que és estratègica en el desenvolupament de qualsevol nen i que, lamentablement, durant els anys de la crisi es va ensorrar per falta de recursos i finançament», manifesta Ortiz, que preveu que el model pedagògic que sorgeixi finalment del procés de reflexió ara obert es plasmi, més endavant, en un llibre blanc de les escoles infantils de Barcelona.