MOBILITAT SOSTENIBLE

Colau entrega la refundació del Bicing a una filial de Ferrovial

Cespa-PBSC pagarà 149,6 milions d'euros, el 34% per sota del preu de licitació

L'ajuntament deixa fora Clear Channel després de deu anys al capdavant del servei

zentauroepp37707220 barcelona 17 03 2017 el bicing cumple diez a os fotografia a170317171716

zentauroepp37707220 barcelona 17 03 2017 el bicing cumple diez a os fotografia a170317171716 / ALBERT BERTRAN

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel

És un dels contractes més suculents de l’actual mandat, amb un pressupost de licitació de 227 milions en 10 anys. Però també és un dels projectes de ciutat més delicats, que més ha participat en la transformació de Barcelona, tant a nivell psicològic, de mentalitat sobre l’ús de l’espai públic, com físic, d’urbanisme. El Bicing, nascut fa una dècada, està a punt de caure en mans d’un nou gestor privat.

Es tracta de Cespa, filial de Ferrovial, i PBSC, que explota sistemes de bicicleta compartida per tot el món. Les dues companyies es van presentar sota el lema Pedalem Barcelona. Amb aquesta decisió, que ha de ser ratificada per la comissió de Mobilitat de l’ajuntament, el govern d’Ada Colau deixa fora la multinacional Clear Channel, que ha sigut l’encarregada de comandar la primera vida del Bicing, del 2007 fins avui. Si passa el tall dels regidors, s’obrirà un període de 15 dies a partir de la publicació oficial a la plataforma de contractació pública de la Generalitat. Després, vindrà la firma definitiva del contracte per 10 anys.

El concurs públic no ha sigut una cosa fàcil. La decisió, de fet, arriba amb mesos de retard, ja que el contracte vigent va vèncer al maig. El consistori, però, apel·lant a les ganes de fer bé les coses, va prorrogar l’acord per acabar d’esfullar la margarida. Hi va arribar a haver sis candidatures, de les quals només dues van arribar a la final. La setmana que ve es preveu que la comissió de Mobilitat voti l’adjudicació per 163 milions, dels quals 149,6 aniran a càrrec de l’adjudicatària.

¿Baixa temerària?

Aquesta quantitat redueix en un 34% el preu de sortida i rebaixa en més d’un 5% la mitjana de les ofertes de la resta de companyies contendents. Segons el plec administratiu del concurs, que es pot consultar a la pàgina de contractació de la Generalitat, si això passa, la proposta afectada queda fora dels límits per ser tinguda en compte, ja que són números considerats «anormals o desproporcionats». És el que es coneix com a baixa temerària, i potser sona, ja que això és just el que va passar amb el contracte de la fase 1 del túnel de les Glòries que  l’equip de Barcelona en Comú va trencar l’abril passat davant la impossibilitat d’acabar el projecte. En aquell cas, la UTE expulsada va guanyar el concurs amb una baixa del 24,5% sobre el preu de licitació. Els imprevistos van llastar les opcions de complir el pla dins del pressupost

Un portaveu de Clear Channel ha assegurat que la companyia encara no ha rebut cap notificació oficial del resultat del concurs (del qual han rebut notícies a través de la premsa), i que, en tot cas, opinaran sobre el certamen quan el consistori es posi en contacte amb ells.

Empresa experta

En la puntuació de tots els criteris sotmesos a judici de valor, la unió temporal d’empreses (UTE) de Clear Channel i Movus és la que aconsegueix més bona nota (30,05 punts sobre un màxim de 35). Cespa i PBSC, una companyia amb bicis compartides als Estats Units, Mèxic, Austràlia, el Brasil, el Regne Unit, Islàndia i el Canadà, n’obtenen 29,15. Davant d’aquest panorama, sembla que la millor oferta econòmica ha primat a l’hora de designar el vencedor, que té el repte de renovar el parc de bicicletes (més de 6.000) i d’ampliar l’oferta d’unitats elèctriques.

Notícies relacionades

Pedalem Barcelona ha obtingut la millor puntuació en els apartats de funcionalitat de les bicicletes, la proposta d’organització, la de manteniment del servei (empatats amb Clear Channel) i la de criteris mediambientals. Això unit a una millor oferta econòmica, dona com a resultat «la millor puntuació global», segons l’ajuntament.

PBSC, segons xifres que aporta el mateix consistori, ha fabricat 51 milions de bicicletes i 4.175 estacions a tot el món. Cespa, per la seva part, segons el dossier municipal, «forma part d’un important grup empresarial. La seva empresa matriu és un referent en la prestació de serveis d’infraestructures». Es refereixen a Ferrovial, un nom que no se cita en cap moment.