MOBILITZACIONS CIUTADANES CONTRA EL MODEL TURÍSTIC

Els barris més castigats pel turisme massiu tornen a la càrrega

En un mateix dia la FAVB es manifesta contra la nova terminal de creuers i els veïns de la Sagrada Família critiquen que els plans de 'pacificació' municipals són totalment insuficients

zentauroepp40674729  mani contra la nova terminal de creuers bertran171025134702

zentauroepp40674729 mani contra la nova terminal de creuers bertran171025134702

2
Es llegeix en minuts
Helena López / Barcelona

Joan Itxaso, portaveu de l'Associació de Veïns de la Sagrada Família, explica amb un exemple pràctic com ha afectat la inestabilitat política el nombre de visitants del temple. "El 4 d'octubre, el día després de l'aturada de país, en què el temple va tancar per primera vegada en la història, això estava impossible. Van coincidir els que no el van poder visitar el dia abans amb els que ja tenien previst anar-hi aquell dia. Els agents cívics estaven totalment desbordats", exposa. Ho fa en la ja tradicional roda de premsa que l'entitat veïnal ofereix cada tardor per fer el seu particular balanç de la temporada turística. Un any més, el seu diagnòstic és clar: el decreixement turístic és urgent.

"Ja poden regular i normativitzar amb molt bona voluntat, que amb l'actual nombre de visitants és inviable fer compatible una vida veïnal normal amb l'actual model de negoci del temple", resumeix el portaveu de l'associació, que també critica la falta d'efectius dedicats a fer complir aquestes benintencionades regulacions. Acompanya la valoració amb algunes dades: "entre el 2014 i el 2016 l'increment de visitants del temple va ser d'un 40%. En temporada alta el visiten 60.000 persones diàries, 15.000 de les quals entren, un número que supera el de veïns del barri (són 50.000)".

Ni a peu ni en metro

Una de les principals afectacions d'aquesta hiperactivitat a la Sagrada Família en la vida diària d'aquests veïns és la mobilitat. Tant a peu -en determinats moments és físicament impossible avançar per les voreres-, com en transport públic. "En temporada alta -segueix exemplificant el veterà líder veïnal- l'estació de metro de Sagrada Família és la segona més utilitzada de la ciutat, després de la de plaça de Catalunya, que és un 'hub' de comunicacions".

Nombrosos turistes davant la Sagrada Família, aquest dimarts / ALBERT BERTRAN

A tot això s'hi ha de sumar l'increment del preu de la vivenda, amb la conseqüent expulsió veïnal. "És difícil trobar un pis de lloguer, i els que hi ha són entre 1.000 i 1.200 euros, això dificulta moltíssim l'emancipació dels joves", assenyala. Dificultat a la qual se suma la progressiva desaparició del comerç de proximitat, "una qüestió en la qual té molt a veure el districte", subratllen. A ulls d'Itxaso, "existeix la idea generalitzada que al districte l'hi pots colar de qualsevol manera". Afirmació que també acompanya d'exemples: "hi ha diverses terrasses que no compleixen la normativa i establiments que obren sense llicència, i aquí no passa res". 

El diagnòstic presentat pels veïns de la Sagrada Família -"decreixement o decreixement"- és compartit per la FAVB i la Assemblea de Barris per un Turisme Sostenible (ABTS), que, junt amb la Plataforma per la Qualitat de l'Aire, aquest dimecres s'han manifestat a les portes del Consell d'Administració del Port per visualitzar la seva oposició ferma a la nova terminal de creuers. "Aquesta proposta ataca dues de les grans preocupacions actuals de la societat en relació la ciutat: la massificació turística i la contaminació", assegura Daniel Pardo, membre de l'ABTS. 

Impacte ciutadà

Notícies relacionades

En només dos dies, les tres entitats impulsores de la campanya han sumat el suport explícit de 50 entitats i de 300 persones a títol individual. Una suport en forma d'adhesions a un manifest en què reclamen l'"aturada immediat de la licitació de la nova terminal de creuers, que la Generalitat recuperi les competències en la gestió del Port de Barcelona i que sigui la ciutat qui defineixi les polítiques turístiques de gran impacte, en lloc de la d'una Autoritat Portuària dependent del Ministeri de Foment i visiblement aliena als interessos del territori i la població".

En aquesta mateixa línia s'ha pronunciat al sortir de la reunió la regidora d'Urbanisme de la ciutat, Janet Sanz. "Creiem que Barcelona no necessita una nova terminal de creuers. BarcelonaÉs urgent obrir a la ciutadania el debat sobre la relació de la ciutat amb el port -ha insistit la cinquena tinenta d'alcalde-; no pot ser que aquestes decisions es prenguin d'esquena a la ciutat".