FALTA DE PERSONAL a l'aeroport

Cues de més de dues hores en els controls de seguretat de la T-1 del Prat

Són diferents dels controls de passaports, que és on també es van produir episodis de cues abans de l'estiu

Fins a dues hores de retard per passar els controls de seguretat de l’aeroport del Prat. / periodico

3
Es llegeix en minuts
ÓSCAR HERNÁNDEZ / BARCELONA

L’aeroport del Prat i sobretot la flamant terminal 1 no acaben d’aixecar el vol aquest estiu. Als caòtics col·lapses registrats fa unes setmanes per la falta de personal i els nous requisits en els controls de passaports es va sumar ahir el conflicte laboral dels empleats de l’empresa Eulen, que s’encarrega del control de seguretat del filtre previ a l’embarcament a la terminal de sortides, una enorme porta amb 10 canals dotats d’arcs detectors de metalls i escàners d’equipatge de mà.

Just una setmana abans que comenci una vaga amb aturades parcials d’aquests vigilants, quan els passatgers es troben just després d’acomiadar-se dels seus acompanyants i on tan sols es pot accedir amb la targeta d’embarcament, el filtre es va col·lapsar ahir i, per primera vegada en la història de la jove terminal, les cues van travessar tot el vestíbul i van arribar fins al límit exterior i els laterals de l’edifici. «No pot ser que un tràmit que en qualsevol aeroport no es triga més de 20 minuts a fer aquí passi això», explicava Mariano Letemendía, economista de 50 anys que volava de tornada a Buenos Aires. Per sort, ell es va presentar amb més de tres hores d’antelació sense saber res del caos anunciat.

CAOS

La situació va ser especialment caòtica entre les 8 i les 11 del matí, amb esperes de més de dues hores en un tràmit que s’acostuma a fer en 20 minuts. La desesperació va poder amb molts viatgers, com un de Vueling que va veure com perdia el seu vol a Frankfurt, on volia accedir a una connexió internacional. Famílies amb nens que començaven les vacances es barrejaven amb professionals, aquests més resignats, o grups de joves que tornaven a casa seva.

«Per aquest filtre passen entre 3.000 i 4.000 persones cada hora en un dia de vacances com avui i aquest migdia s’han arribat a ajuntar unes 20.000 persones en tan sols quatre hores», explicava un empleat d’Eulen que va demanar no identificar-se. Per això els responsables de seguretat van obrir tres passadissos diferents fins a la zona on hi ha les cintes que marquen les cues que han de seguir els passatgers.

L’empleat d’Eulen va descartar que el que va passar ahir fos una vaga encoberta per escalfar el conflicte de la setmana entrant, però aquesta hipòtesi ja era més que un secret a crits. «Si a mi Vueling ja em va avisar ahir que vingués tres hores abans per problemes als filtres de seguretat», explicava Laura Not, barcelonina de 23 anys, mentre feia cua per volar a Londres.

«Jo també vaig rebre un SMS de Vueling que em deia que vingués tres hores abans, però una protesta així no es pot fer en època de vacances. És una putada», comentava indignada Ana Sarle, una estudiant de 23 anys que també pretenia viatjar a la capital anglesa.

Aquests incidents es produeixen a penes uns dies després que el comitè de vaga de l’empresa Eulen anunciés la convocatòria d’aturades parcials de forma indefinida tots els divendres, diumenges i dilluns, a partir del pròxim 4 d’agost. 

Les aturades seran d’una hora de durada per evitar el caos a l’aeroport barceloní, i tindran lloc de 05.30 a 06.30 hores, de 10.30 a 11.30 hores, de 16.30 a 17.30 hores i de 18.30 a 19.30 hores.

PERSONAL

Notícies relacionades

Els treballadors reclamen més personal perquè, segons asseguren, en l’actualitat treballen «al 200%», en jornades maratonianes que poden arribar a les 16 hores, i en les quals estan sotmesos a alta pressió i estrès. Afirmen que la setmana passada, a més, la Guàrdia Civil els va alertar de la possibilitat que es pogués introduir algun líquid perillós en algun equipatge. «Però aquesta alerta ja està desactivada», va precisar l’empleat d’Eulen.

El conseller de Territori de la Generalitat, Josep Rull, ha instat Aeroports Nacionals (Aena) a actuar amb «la màxima diligència» per resoldre el conflicte laboral. «Segons sembla, és un tema del control de seguretat per algun tipus de mobilització dels treballadors, però volem ser molt cauts i conèixer la informació de primera mà», va assegurar el conseller.