BALANÇ DE SINISTRALITAT A LA CIUTAT
Barcelona dóna l'alarma per les morts de motoristes
La primera causa d'accident és la falta d'atenció al conduir
El 2014 hi va haver 31 víctimes, de les quals 17 anaven en moto o ciclomotor
Barcelona ha retrocedit tres anys pel que fa a accidents mortals de trànsit. El 2014 es va tancar amb 31 persones mortes, les mateixes que hi va haver el 2011 i nou més que el 2013. Es trunca així una tendència a la baixa que havia començat el 2009 i que va batre el rècord el 2013, amb únicament 22 morts als carrers de la capital catalana. Els responsables de la Guàrdia Urbana i l'ajuntament sabien que seria difícil repetir-la o millorar-la, però les dades de mortalitat han estat francament dolentes. El més preocupant i on s'estan dedicant tots els esforços: les víctimes a bord d'una motocicleta o un ciclomotor.
La preocupació és tan gran que avui l'alcalde, Xavier Trias, firmarà el primer acord «per a una Barcelona lliure d'accidents de moto» amb una vintena d'entitats vinculades a aquest sector. Més enllà del simbolisme institucional, el consistori defensa que entre l'octubre i el novembre ja va detectar que les coses no anaven bé. Dels 31 morts de l'any passat, 17 es desplaçaven en ciclomotor (un) o moto (els altres 16). Dos d'ells eren acompanyants.
ESTABILITZACIÓ / Però les nou morts més que el 2013 no comporten un augment dels accidents amb víctimes en general. El responsable de la unitat d'investigació i prevenció de l'accidentalitat de la Guàrdia Urbana, Manuel Haro, va voler subratllar que el 2014 es van produir 8.764 mentre que l'any anterior havien estat 8.595, una xifra molt similar (l'1,97% més).
Pel que fa als lesionats, tant els greus com els lleus, només hi ha una diferència de 13 persones: d'11.357 el 2013 es va augmentar a 11.370. Aquesta similitud reconforta en certa manera els responsables policials. «Depenem en molts casos de l'atzar», va sostenir el cap de la Guàrdia Urbana, Evelio Vázquez.
EL DRAMA DEL MÒBIL / Tal com van lamentar dies enrere des del Servei Català de Trànsit, les distraccions al volant s'han convertit en la primera causa de sinistre. El gerent de prevenció, seguretat i mobilitat, Joan Delort, va avisar que molts ciutadans no consideren que tocar el telèfon mòbil estigui prohibit. «En un segon i mig, tan sols en el temps de mirar un missatge a la pantalla, has recorregut mitjana illa de L'Eixample», va exemplificar.
El 2014, va subratllar Vázquez, es van posar 20.000 denúncies per distraccions, el 14% més que en l'any anterior. La sanció és de 200 euros. El fet de no respectar la distància de seguretat o, en tercer lloc, realitzar un gir indegut o amb falta de precaució són les altres dues causes principals per les quals es va produir un sinistre.
MILLORA DEL CIVISME / «Les coses no passen perquè sí», va sostenir el màxim responsable de la Urbana. Amb aquesta frase justificava que hagués disminuït el nombre d'accidents greus en què es detectava una alcoholèmia positiva. S'han realitzat més de 131.000 controls en un any. «Calculo que pel volum de conductors que tenim, a un barceloní el paren una vegada cada tres o quatre anys», va estimar Vázquez.
Al descens de conductors beguts o sota els efectes de les drogues s'hi suma igualment una reducció dels sinistres per no respectar els passos de vianants. En el balanç sobre la sinistralitat de Barcelona van recordar que se n'han revisat 20.000 i s'han plantejat fins a 2.000 propostes per millorar-los. En els casos en què era molt evident i no suposava un cost elevat (com canviar de lloc un contenidor o millorar la il·luminació) aquestes reformes ja s'han realitzat.
DECOMISSAR VEHICLES / El tinent d'alcalde de Presidència, Règim Interior, Seguretat i Mobilitat, Joaquim Forn, es va mostrar esperançat que les gestions amb la Direcció General de Trànsit (DGT) permetin replantejar que els usuaris que tinguin un permís B i tres anys d'experiència puguin portar una moto de 125 centímetres cúbics. Aquesta és una de les línies de treball per rebaixar la mortalitat sobre vehicles a motor de dues rodes.
Forn també va apostar per substituir multes per formació, una idea del RACC, amb l'objectiu de revisar una formació que en ocasions es remunta a dècades enrere. Una mica més contundent va ser Manuel Haro, que és partidari que als reincidents en casos d'accidents greus o que condueixen beguts o drogats se'ls apliquin mesures més dràstiques i se'ls decomissi el vehicle.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança