Transformació urbana
El comerç de la Via Laietana agafa volada després del final de la reforma
Després de més de tres anys d’obres de reurbanització, l’Ajuntament de Barcelona té previst impulsar la reactivació econòmica de la zona. Per Nadal col·locarà llums de disseny al llarg de tot el vial.
Actualment només queden cinc locals lliures per llogar d’entre els 90 existents
La intenció del consistori és convertir la via en un eix econòmic de la ciutat

Més de tres anys d’obres de reurbanització causen sempre ferides al comerç, tot i que el consol és que les millores solen tenir premi en forma de reactivació econòmica. Ho està vivint la Via Laietana, que fa tot just tres setmanes va estrenar el seu nou disseny, amb voreres més amples i amables per al vianant, l’afluència del qual és determinant per rellançar de nou l’activitat de l’eix. Malgrat les persianes que segueixen abaixades i alguns cartells anunciant lloguers, segons un informe encarregat per l’Ajuntament de Barcelona només cinc locals es mantenen disponibles, entre una oferta de més de 90. La resta ja estan en obres o acabats de contractar. Pel que fa a oficines, s’estima que estan actualment sense cap ús un 10% dels seus metres quadrats.
Les dades a què ha tingut accés EL PERIÓDICO són un avanç de l’anàlisi encarregada pel consistori a una consultora immobiliària especialitzada. Fonts municipals indiquen que aquests únics cinc locals que consten buits «apunten a un interès comercial destacat». Després de la reurbanització, l’Ajuntament volia una diagnosi detallada per «buscar marges de millora que ens permetin enfortir-la com a eix d’activitat econòmica».
Aquesta intenció es reforça amb el nou Pla d’Usos del districte, en fase d’aprovació inicial, i que preveu una regulació singular d’aquesta via per dinamitzar-la comercialment. Serà determinant per evitar la implantació de súpers i botigues turístiques omnipresents al barri Gòtic. Destaquen també el nou instrument anunciat divendres, el Barcelona Investment Office, com a estratègia conjunta de ciutat per buscar inversions que s’estableixin a la capital i la seva àrea metropolitana.
Diferents trams
I al paquet van altres mesures d’incentivament des de l’àrea de Promoció Econòmica, com la desgravació d’entre el 50 i el 95% de l’IBI per a empreses que s’instal·lin a Barcelona, i la convocatòria d’Impulsem el que fas, amb específiques vinculades a obrir nous establiments o modernitzar-los. Però pot ser que un dels elements que més notorietat doni a l’artèria sigui la campanya nadalenca, ja que el consistori ha decidit ornamentar-la a tot el seu recorregut amb llums d’autor.
Els comerciants i consultores immobiliàries coincideixen a l’assenyalar que la reactivació serà progressiva, i molt lligada també a la nova vida de macroedificis en rehabilitació que acolliran oficines. Però la sensació és que l’impuls ha començat i l’eix incrementarà a curt termini la seva oferta de botigues i serveis, que en alguns trams mai va ser pròspera, però que a més van llastar primer la pandèmia i després les llargues obres.
L’incipient diagnòstic no és igual a tot el carrer, que aglutina més de 90 locals en planta baixa. El menys ben parat és el tram inferior, on es concentren diversos edificis institucionals o en fase de transformació (com Correus), de manera que recórrer-lo encara resulta molt gris per al vianant que no ha de passar per allà per necessitat. «La gent gira cap a algun carrer del Born o del Gòtic quan veu que més avall ja no hi ha gens d’animació», diu una dependenta d’una botiga solitària.
També hi ha algun local sense ús però fora de mercat, el titular del qual esperava a la recuperació de la zona per obtenir un millor preu de venda o lloguer per les «noves expectatives», que ja s’estan produint, indiquen en la immobiliària especialitzada en hostaleria DHB Inversions. I d’altres de tancats però contractats, a l’espera d’obres d’interiorisme o permisos. Les cafeteries i restaurants són una de les principals ofertes a la zona, juntament amb botigues turístiques i algunes botigues de moda i calçat.
El president de l’Associació de Comerciants de la Via Laietana, David González, comença la seva valoració emfatitzant que el comerç vigent està content pel simple fet de poder portar a terme la seva activitat amb normalitat, després de tant temps de rases i pols. L’obertura del carril de pujada restringit a veïns (ara també els del Gòtic, després de les queixes), serveis i transport públic (el V15 se suma finalment al 47) també han contribuït a ressuscitar el vial. En l’àmbit del comerç encara no hi ha hagut obertures destacades, però «les expectatives són bones, sobretot a la part alta». La meitat situada entre la plaça de la Catedral i Urquinaona és la més dinàmica per la centralitat, i ara ha posat a prova el poder d’unes voreres més generoses, de més de quatre metres, davant les raquítiques d’abans.
Els preus de lloguer
Notícies relacionadesEl representant del sector cita el local amb activitats culturals que obrirà en el número 54 com a avantsala a l’oferta del Palau de la Música, com va explicar aquest diari. La seva rehabilitació s’ha alentit però confien que l’obertura exerceixi una empenta a la zona, igual com els baixos comercials al Palau del Cinema (rehabilitat per acollir oficines), el destinatari del qual encara no es coneix. També injectarà afluència el coworking que obrirà a l’edifici conegut com a Casal del Metge, el 31, encara en obres.
A la consultora immobiliària Laborde Marcet, la directora d’operacions de Retail, Clara Matías, assenyala que des de la reinauguració han començat a «apreciar signes positius en la dinàmica comercial de la zona, tot i que mesos abans ja es percebia una incipient reacció». No obstant, l’experta creu que «encara és aviat» per parlar d’una transformació de l’eix en termes de comerç. Estima que com passa després dels processos d’urbanització, «serà necessari temps per avaluar com veïns, públic local i turistes consumeixen i viuen aquesta nova etapa de la Via Laietana».
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Els 8 viatges que has de fer després de complir 60 anys
- SALUT MENTAL Les hospitalitzacions per depressió en adolescents augmenten més d’un 1.200% en les últimes dues dècades
- Predicció de l’Aemet L’arribada de diverses masses d’aire fresc anticipa una setmana de temperatures moderades i pluges
- Puigdemont acusa Podem de «supremacisme espanyol» per oposar-se al traspàs de competències en immigració
- Alimentació Ni a meitats ni envasada en plàstic: aquesta és la manera ideal de comprar fruita aquest estiu segons l’OCU