Transformació d'un espai central de Barcelona
Trias anuncia que obrirà els túnels de les Glòries el 2017 i el 2019
Barcelona acaba el projecte executiu i preveu licitar al novembre el primer tram Castillejos-Badajoz
Tota l'obra fins a la rambla del Poblenou costa 170 milions i s'inicia amb 15 pactats amb el PP
La transformació de la plaça de les Glòries segueix cremant etapes i complint, per ara, les previsions fetes. D'això va fer gala ahir l'alcalde Xavier Trias, malgrat les dificultats amb què sovint ensopega el seu govern en minoria. El polític convergent va anunciar in situ, al parc que envolta el Museu del Disseny i sota un sol de justícia, que es posa en marxa el compte enrere d'una de les fases més cares i complexes: la construcció dels dos túnels que absorbiran, sota el que serà un frondós i extens parc, el trànsit de la Gran Via, amb 90.000 vehicles diaris de mitjana. Les galeries, una en cada sentit, s'executaran en dues fases. La primera, des del carrer de Castillejos fins a una mica més enllà del de Badajoz, es començarà el 2015 i finalitzarà el 2017. La segona, fins a la rambla del Poblenou, vindrà a continuació i s'obrirà el 2019. El cost total serà de 170 milions.
L'empresa Barcelona d'Infraestructures Municipals SA (BIMSA) ja ha finalitzat la redacció del projecte executiu dels túnels. En els pròxims dies l'hauran d'aprovar la comissió d'Hàbitat Urbà i després el ple de l'ajuntament, cosa que necessitarà el suport d'altres grups municipals. La intenció, segons va confirmar el tinent d'alcalde de l'àrea, Antoni Vives, és que la primera quinzena de novembre, el tram inicial de 508 metres ja surti a concurs. Seguint el calendari les obres han de començar amb el nou any.
L'alcalde va afirmar que l'aprovació del projecte «no ha de ser difícil» ja que els grups de l'oposició ja s'hi van pronunciar a favor aquest dilluns en la reunió de la comissió de seguiment. Una altra cosa podria ser, segons sembla, comptar efectivament amb els 15 milions per a l'inici de les obres en el que queda de mandat i dins del pròxim exercici. Trias va dir que serà «complicat» si no s'arriba a un acord per aprovar els pressupostos del 2015 i s'ha de prorrogar els actuals. L'alcalde va confessar que en aquest cas s'haurien de «treure els diners d'unes altres partides» i s'hauria de discutir de quines. Vives va afegir que «no hi ha cap raó perquè hi hagi endarreriments».
INVERSIONS PACTADES / Aquests 15 milions inicials, dels 98 que costarà el primer tram dels túnels, es van incloure, com va recordar ahir el PP, en les inversions pactades amb CiU en els pressupostos del 2013. El president del grup popular, Alberto Fernández, va dir que l'obra «té la seva execució garantida si hi ha voluntat política» amb pressupostos del 2015 o sense. L'ombra de dubte que va llançar Trias va portar l'alcaldable socialista, Jaume Collboni, a intervenir i preguntar-li, també en un comunicat, «què havia passat amb l'acord CiU-PP que al seu dia va ser anunciat a bombo i platerets». El desglossament de la resta de la inversió per al primer túnel preveu gastar 36 milions el 2016 i 47 més el 2017.
Més enllà dels avatars financers que suposi complir en el futur amb un dels punts bàsics per als veïns inclòs al Compromís per les Glòries, el pacte unitari de transformació de la plaça subscrit el 2007, els túnels «aniran avançant al mateix temps que es va creant a la superfície la gran zona verda», segons va destacar Vives.
QUATRE CRUÏLLES / L'execució de les dues galeries es realitzarà amb el mètode d'excavació tradicional amb alguns sectors entre pantalles construïts a l'aire lliure. La primera fase dels carrers de Castillejos i Badajoz haurà de passar per sota de quatre túnels ja existents al subsòl de la plaça, tres de ferroviaris (el de l'estació de França a la de Sants, el de la línia de Rodalies R-1 de Maçanet-Massanes i el de la R-3 i R-4 de Manresa i Puigcerdà) i un del metro (L-1), a més de diverses galeries de serveis i col·lectors, alguns de grans dimensions. Aquesta galeria arribarà per això a una profunditat de 25 metres sota la rasant del centre de la plaça. Treballar més enllà del nivell freàtic afegirà complexitat a aquesta obra, ja que s'haurà de bombar constantment una gran quantitat d'aigua.
Notícies relacionadesEl segon tram del túnel fins a la rambla del Poblenou tindrà una longitud de 449 metres i transcorrerà a 10 per sota de la Gran Via, en aquest cas sense creuar-se amb altres infraestructures. El seu cost serà de 72 milions. En el conjunt dels 957 metres totals soterrats que tindrà aquí la Gran Via està previst obrir sortides d'evacuació directes a l'exterior a distàncies inferiors als 200 metres.
Les obres amb els pous d'atac de l'excavació s'iniciaran en l'espai ovalat que ara deixa lliure al centre de la plaça el traçat de les dues calçades provisionals de la Gran Via. Els responsables de BIMSA van destacar ahir que així es podran desenvolupar sense afectar la circulació. Quan els treballs excedeixin aquest perímetre ja seran del tot subterranis. Prèviament, i durant la redacció del projecte executiu, ja s'han realitzat prospeccions a tota la zona per conèixer la composició geològica del terreny.
- Tecnologia «Guanyava 150 K a l’any, ara sobrevisc venent a eBay»: l’enginyer que va perdre la feina per la IA
- Mossos identifica el santvicenti desaparegut com el jove mort atropellat a Viladecavalls fa deu dies
- Dos grups d’experts reformaran la DGAIA en un termini de tres mesos
- FLICK SE CITA AMB DECO I BOJAN La remodelació del Barça que ve: «Sé el que vull, s’ha de millorar»
- L’atropellament revifa el malestar veïnal a Cornellà pel trànsit
- Funció pública El Govern central promet als funcionaris pagar-los «ben aviat» la pujada salarial del 0,5% que els deu des de l’any passat
- Sobre la seva constitucionalitat El TC resoldrà sobre l’amnistia en un ple monogràfic el 24 de juny a l’analitzar el recurs del PP
- Parlament Junts porta al Consell de Garanties Estatutàries l’ajornament de la taxa turística
- Nou reglament d’estrangeria El Govern avisa als ajuntaments que han de complir la llei i no negar el padró a persones migrants
- El Cercle rebutja frontalment una fusió BBVA-Sabadell per frenar l’excessiu poder de Madrid