debat al col·legi d'arquitectes de Catalunya sobre un sector
100 anys de propaganda
La Societat d'Atracció de Forasters va néixer el 1908 per situar Barcelona dins de les rutes turístiques internacionals
L'Exposició del 1929 va atraure visitants, però va ser flor d'un dia

1930 .Un grup de turistes, a bord d’un bus turístic de la ciutat al seu pas per Collserola. /
«El caràcter català és francament hospitalari. Seriós però sincer i lleial. Predomina a Barcelona una honradesa que és infinitament superior a la manyagueria falsa i a l'oripell amb què d'ordinari s'acostuma a afalagar el turista en altres punts». Així promocionava la ciutat, el 1914 i a través d'una revista oficial, la Societat d'Atracció de Forasters (SAF), una iniciativa empresarial que sis anys abans d'aquella data va posar en marxa la classe dirigent local, sorpresa de l'escàs èxit de Barcelona com a destinació turística. El centre de la ciutat estava immers, durant el primer terç del segle XX, en un profund procés de monumentalització (alguns excessos gòtics que avui fotografien els visitants són fruit d'aquell treball) i la SAF va acabar per ser el seu òrgan de propaganda. O almenys ho va intentar.
El turisme li va ser esquiu a la ciutat. És cert que l'Exposició del 1929 va atraure visitants, 344.000, segons les estadístiques de l'època, però la xifra va decaure després. I això que la Societat d'Atracció de Forasters hi posava ganes. Així, després de la convulsa revolució de l'octubre del 1934, la revista oficial de la societat va reduir els fets a «una alteració de l'ordre públic que es va limitar exclusivament a dos dies». «Desaparegut completament l'efímer malson d'un mal moment, les agències de viatges d'arreu del món i els centres propulsors del turisme han tornat a rebre innombrables peticions d'informes per visitar Espanya».
Llavors com ara, els empresaris del sector sostenien que res espanta més els visitants que la falta de seguretat. Amb el pas dels anys, fins i tot fa somriure un dels laments que va expressar la SAF en un dels anys més nefastos de la història d'Espanya: «Els que coneixem el turisme sabem quin any 1936 li esperava a Espanya. Hauria sigut esplèndid».
Notícies relacionadesOferta indefinida
Si aquell optimista pronòstic era per fi encertat no es va poder comprovar perquè va esclatar la guerra, però el cert és que els antecedents convidaven a recelar d'aquell tipus de prediccions. Barcelona desitjava turistes, però no sabia gaire bé què oferia. Això ja va ser evident quan el 1908 es va encarregar el primer cartell de promoció de la ciutat. El ganxo no era ni l'arquitectura local, ni la cuina, ni la suposada hospitalitat sincera. El lema era Barcelona, ciutat d'hivern. Amb aquest eslògan es convidava els habitants acabalats del nord d'Europa a fugir del fred i buscar un clima més amable a la vora del Mediterrani. El més curiós és que es va convocar un concurs per dissenyar aquell cartell. Es va declarar desert perquè els artistes que hi van participar van retratar la ciutat tal com era, lletja i trista, així que el cartell es va encarregar a dit. En ell hi apareix la silueta d'una dona elegantment vestida, amb l'estàtua de Colom al fons. Llavors, la Sagrada Família no era encara una icona, però a la SAF se li ha de reconèixer que ja va intuir que podria ser un reclam eficaç, així que aviat es va alinear al costat dels que sostenien que calia reprendre la construcció del temple expiatori, interrompuda des que Antoni Gaudí va morir atropellat per un tramvia.
- Baix Llobregat A la venda la mansió de luxe on va viure un exjugador del Barça a Gavà: espectacular i exclusiva
- Detectat un linx ibèric en llibertat a Catalunya
- Ple del Parlament Sílvia Orriols, als diputats de Junts: «Són la marca blanca d’Aliança. Benvinguts a l’extrema dreta»
- AVENÇ La IA com a aliada en el diagnòstic precoç, Tema del Diumenge
- Una llegenda blanca Cop de porta del Madrid a Modric