BALANÇ DEL 2012 A L'OMIC
Les reclamacions al sector financer es disparen a Barcelona
Les telecomunicacions encara lideren les consultes i queixes del consumidor

Protesta contra entitats bancàries a Barcelona, al novembre. /
La crisi també està alterant les prioritats del consum i les queixes oficials que es produeixen diàriament en aquest àmbit a Barcelona. L'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (Omic) de la ciutat va veure incrementades les consultes sobre el sector financer el 145,8% i les reclamacions sobre aquest àmbit el 106,43% durant el 2012, uns augments que el director de Comerç i Consum de l'Ajuntament de Barcelona, Jordi Bailach, va atribuir als problemes relacionats amb les participacions preferents i el deute subordinat, que arriben al 63,26% de les reclamacions relacionades amb el sector bancari i al voltant del 2% del total.
Bailach va explicar ahir que les consultes sobre el sector financer van passar de 1.131 el 2011 a 2.780 el 2012 -el 7,83% del total de consultes rebudes, davant el 2,83% de l'any anterior- i, al seu torn, les reclamacions en el mateix sector van créixer de 171 a 353, i van suposar el 3,97% del total de queixes.
Malgrat això, el sector de les telecomunicacions continua sent el que ha acumulat un nombre més gran de consultes -10.820 davant les 12.909 de l'any 2011 (el 16,18% menys)- i també lidera el rànquing de queixes, amb 3.107, fet que suposa un descens del 17,06% respecte a les que es van registrar al llarg del 2011.
Els motius de disconformitat continuen sent, com altres anys, els incompliments de contracte, els preus abusius i la dificultat per donar-se de baixa del servei.
Per darrere de les telecomunicacions i les entitats financeres, els sectors que acumulen més consultes són els electrodomèstics, el transport -augmenten el 8,61% respecte del 2011-, els serveis, l'electricitat, els arrendaments i la compra de béns, que registra un descens del 16,77%.
El llistat de les reclamacions l'encapçalen també les telecomunicacions -encara que baixen el 17,06% en aquesta ocasió-, seguides a distància dels serveis, la compra d'electrodomèstics, el transport, la compra de béns, l'oci i la cultura, l'electricitat i les entitats financeres.
MENYS CONSUM / En conjunt, les consultes es van veure reduïdes l'11% el 2012 fins a les 35.491, de les quals 8.882 -una de cada quatre- van acabar finalment en reclamacions. Aquesta baixada del 14% respecte del 2001 va ser atribuïda per Bailach a la baixada del consum, la «cultura més gran de drets i obligacions per part dels consumidors», i al fet que moltes de les consultes es van atendre en el servei d'atenció telefònica del 010 i el 012, sense ser derivades a l'Omic.
Notícies relacionadesLes reclamacions gestionades directament per l'oficina d'informació al consumidor de la capital catalana van suposar compensacions per un valor d'1.451.048 euros, gairebé 300.000 euros menys que l'any 2011, però la quantitat mitjana d'aquestes compensacions va créixer, i va passar de 163 euros a 226
euros.
- Tribunals Una jutge d’Andorra reactiva la causa contra Rajoy per l’operació Catalunya
- Conflicte laboral La bandera groga oneja en l’inici de la vaga dels socorristes
- Religió L’escàndol de les religioses intervingudes amenaça el ‘boom’ dels retirs secrets
- Tribunals Multa milionària a Espanya per incomplir la normativa europea de conciliació familiar i laboral
- Fruites d’estiu ¿Què és més sa, la síndria o el meló? La ciència et dona la resposta
- La pretemporada blanca El Madrid tornarà a la feina amb l’operació sortida bloquejada
- Plans per a un agost cultural pletòric
- La pretemporada blaugrana Flick manté afinat el Barça
- Dictamen històric Uribe, condemnat a 12 anys de presó domiciliària
- Escalada diplomàtica Trump envia dos submarins nuclears a prop de Rússia