A peu de carrer

Prohibicions que surten al pas

Un cartell pohibeix jugar amb pilotes al Raval, el 29 de novembre.

Un cartell pohibeix jugar amb pilotes al Raval, el 29 de novembre. / DANNY CAMINAL

2
Es llegeix en minuts
CATALINA GAYÀ

LSSRqepicentre d'aquesta crònica és un cartell davant del parc més trist de la ciutat. A prop de la plaça de Jean Genet, hi ha un cartell en què es llegeix que està prohibit jugar-hi a pilota. A Barcelona hi ha moltes prohibicions, diuen els estrangers. Un barceloní normalet no pot caminar més de 100 metres sense que llegeixi, senti o li surti al pas la paraulaprohibicióo vegi aquella ratlla vermella traçada en diagonal sobre una cosa que és, precisament, el que es prohibeix. Ahir, 16.03 hores. A la pantalla llegia que l'ordenança per la convivència prohibeix estendre la roba als balcons. La veïna del davant penjava la bugada: dos pantalons texans, un pijama i infinitat de mitjons.

També ahir, al metro línia groga, vaig sentir aquella veu que adverteix que està prohibit viatjar sense bitllet. Ara ja es repeteix com una cinta i ningú se l'escolta.

Al carrer està prohibit dormir, demanar almoina, beure alcohol, escopir, vendre alcohol, practicar amb un skate, estar nu o en banyador. Les sis primeres prohibicions se salten a la torera en moltes places i carrers del centre de la ciutat. Per cert que, des que va començar la temporada de Nadal, el bulevard barceloní on més mans s'aixequen demanant unes monedes és el passeig de Gràcia. Entre setmana, aquest indret ha desbancat la catedral.

Només a la vorera esquerra del passeig, ahir vaig comptar fins a vuit persones. En aquest bulevard succeeix una altra activitat il·lícita la prohibició de la qual també se salta a la torera: la venda ambulant. Fa dies que hi triomfen les bosses.

L'alegria d'un casament

A la plaça de la Mercè, dimecres vaig veure que algú havia subjectat una cinta adhesiva d'un arbre a l'altre i que hi havia enganxat papers simulant una banderola. Amb aquest mètode s'explicava la història d'unes quantes persones desnonades i es feia una llista d'algunes de les principals retallades en educació i sanitat. Era una manera de saltar-se el veto a enganxar cartells. Hi havia qui s'aturava a observar l'alegria d'un casament que s'havia celebrat al districte i se n'anava versat en corrupcions, desnonaments i retallades. Una altra manera de saltar-se la prohibició de repartir volants sense permís.

En l'apartat ratlla vermella s'ha popularitzat la que creua una càmera. Es veu en mercats i als aparadors de les botigues. Un vianant ratllat

Notícies relacionades

-a més d'un cigarret i un gos- s'acostuma a veure als parcs encara que és habitual que estrangers i locals s'ajeguin a la gespa.

Ahir tornava a les rodalies de la plaça de Jean Genet. Al carrer de Robadors i a Sant Ramon, sense importar el veto a la prostitució al carrer, unes quantes noies oferien els seus serveis. A prop de la plaça, uns nens jugaven a criquet. Al cartell de prohibició no s'hi veu cap bat. És més que curiós que en llibreries i galeries es venguin llibres sobre els grafits de la ciutat. A Barcelona estan tan prohibits que ni les persianes de les botigues es poden pintar encara que el propietari pagui per això.