NOU SISTEMA DE COBRAMENT en un innovador servei públic

Barcelona intenta aturar el dèficit del Bicing seleccionant els usuaris

L'objectiu és retallar deute anual mitjançant l'augment d'ingressos i la reducció de costos

L'ajuntament dispara les tarifes i el pes de la pujada recaurà sobre els que utilitzen més la bici

3
Es llegeix en minuts
XABIER BARRENA
BARCELONA

una de les obsessions de CiU en campanya electoral va ser el dèficit anual que genera el servei de Bicing. Els 15 milions de desajustament entre el que s'ingressava i el que costava l'any 2011 va ser un dels exemples habituals en els actes de Xavier Trias. Ara, un cop al govern, els nacionalistes han posat obstinació a disminuir aquest dèficit. La tinenta d'alcalde d'Hisenda, Sònia Recasens, va presentar ahir el nou model tarifari del servei, que pretén aconseguir una retallada del 13% (1.674 milions d'euros) mitjançant l'augment dels ingressos (gairebé 800 milions) i la disminució de despeses (900 milions). El servei barceloní serà més car que el dels seus germans de París i Nova York. S'acaba la tarifa plana de 45 euros i es fa pagar més a qui fa un ús més intensiu del Bicing. A partir de la primavera de l'any que ve, els 42 euros de l'abonament bàsic només cobriran 50 viatges, a pràcticament un euro per trajecte. És tota una invitació a pensar-s'ho dues vegades abans de comprar un abonament si la intenció és agafar la bicicleta una vegada a la setmana. És a dir, se'n filtren els usuaris. Menys abonaments, menys desplaçaments, menys cost.

Segon filtre. Una tarifa plana és una invitació a agafar el Bicing per anar a comprar el pa dos carrers més amunt. El 12% dels viatges són de molt curta durada, inferiors a 400 metres. El cost per a l'operadora, que ha de mantenir el mateix parc de bicicletes, el seu manteniment i la logística de repartiment dels vehicles a les parades, es dispara. El 30% dels usuaris que no troben bici opten per fer el recorregut que volien fer a peu. En altres paraules: cal optimitzar l'ús del Bicing. O «racionalitzar-lo», com va dir ahir Recasens. Se suposa que perquè les conductes abans descrites s'entén que són capritxoses.

Els costos (17 milions d'euros) superen el triple dels ingressos (uns cinc milions) en un transport que, en el fons, tampoc és a l'abast de tots els barcelonins, ni que sigui per les seves característiques d'esforç físic.

GRAN AUGMENT DE LA TARIFA PLANA / La nova tarifa plana passa de 45 euros a 97. Un increment del 130%. Segons l'ajuntament, aquesta gran pujada afecta una quarta part dels usuaris. El preu d'una bicicleta en uns magatzems d'una multinacional francesa omnipresent en qualsevol pràctica esportiva amateur és de 99 euros. Això sí, sense assegurança i amb el risc que te la robin.

Sempre segons les fonts municipals, el 48,4% dels abonats fan menys de 50 viatges a l'any; el 17,4%, entre 50 i 100; el 25,4%, entre 100 i 300 i un 4,6%, més de 400. Tots ells paguen avui 45 euros. El 2013, els primers pagaran el 6,6% menys, 42 euros. A partir d'aquí s'hauran de treure un abonament multiviatge de 10 (set euros), 50 (24 euros) o 100 (42 euros). Aquest sistema d'abonaments multiviatge té un altre benefici: dificulta el frau que es viu avui basat en la cessió de l'abonament. Al ser tarifa plana els usuaris se'l deixen sense cost addicional.

El Bicing compta avui amb 120.000 abonats que, com va assenyalar ahir Recasens, «només paguen el 28% del servei». És a dir, la subvenció arriba al 72%, 22 punts més que la resta de transports públics. Recasens, que presideix l'empresa municipal B:SM, va destacar que des del 2010 han augmentat un 45% els viatges en Bicing, i es preveu acabar aquest any amb 16.178.349 -són més que Trambaix i Trambesòs junts-, i que el que ve s'arribi als 18 milions, la qual cosa implicaria disparar costos per ampliar instal·lacions i una possible renegociació del contracte amb la concessionària Clear Channel.

Notícies relacionades

ESPÒNSOR AL DESEMBRE / La tinenta d'alcalde va posar, així mateix, una nova data per a l'arribada d'un espònsor publicitari que, amb la seva aportació, ajudi a reduir una mica més el dèficit anual del servei. Actualment, segons va donar a entendre, s'està en plena negociació.

¿Penseu donar-vos de baixa del Bicing? Opineu a entretots@el periodico.com