a peu de carrer

Aquells vagons de mercaderies

Un dels últims passos a nivell a Barcelona per a trens de mercaderies a la Zona Franca.

Un dels últims passos a nivell a Barcelona per a trens de mercaderies a la Zona Franca. / EDWIN WINKELS

2
Es llegeix en minuts
Edwin Winkels
Edwin Winkels

Periodista

ver +

Un talPere Garcíava pujar a finals de juny d'aquest any un vídeo a Youtube d'un fet insòlit que va tenir lloc a Barcelona, a l'estació del Clot-Aragó. L'autor del vídeo escriu que es tracta d'un «TECO especial» que està «encapçalat per una traxx 253». En llenguatge normal, això vol dir un transport especial de mercaderies, amb el tipus de locomotora. Al vídeo s'aprecia que és un transport curtet, de set vagons, tots amb el mateix logo:Train of ideas, que és un tren d'idees ecològiques que recorre tot Europa, promoguda per la «capital del medi ambient», Hamburg. Acabava de passar quatre dies a l'estació de França.

Però això no va ser el fet extraordinari del moment, sinó el que el mateixPereexplicava: «No sabria dir quant temps feia que un tren de mercaderies travessava Barcelona en horari de viatgers». Això d'observar, fotografiar i filmar trens és una afició molt estesa i seriosa, i els addictes al ferrocarril saben de què parlen.

Però si ens posem a pensar (i ho faig arran del famós corredor mediterrani que ha de reforçar el paper, entre altres, de Barcelona en el transport de mercaderies per ferrocarril), nosaltres mateixos ja ens podem adonar que és veritat, que avui en dia ja no es veu mai travessar la ciutat trens de mercaderies, aquells que portaven al darrere fins a un quilòmetre de vagons carregats amb contenidors, carbó, cisternes i altres productes diversos. D'entrada, perquè bona part de la xarxa de vies fèrries es va soterrar al seu pas per Barcelona. També perquè les vies que transcorrien entre el Poblenou i el mar es van deixar de fer servir per al transport de mercaderies.

Llavors em vaig posar a pensar en aquells combois impressionants, que fossin on fossin al món, no podies mai resistir-te a comptar com un nen el nombre de vagons de mercaderies que passaven davant teu, sempre a una velocitat molt moderada, en un pas a nivell. Encara existeixen uns quants passos a nivell a Barcelona, però tots són a la Zona Franca i a la zona restringida del port, tots per al pas molt esporàdic de trens de mercaderies que des de fa uns mesos, a més, ja poden circular també per part de la via de l'AVE, tot i que ho fan amb comptagotes, camí de França.

Notícies relacionades

Des de Montjuïc es pot observar el lent tràfec de contenidors a l'estació del Morrot, amb enormes grues que carreguen contenidors als tràilers ferroviaris, encara que molt poques vegades es veu que en surti un tren. I menys encara se'n veu per Barcelona, que va desterrar els seus últims, i sempre perillosos, passos a nivell molt concorreguts als anys 80. En recordo un al Poblenou, que devia ser el de l'avinguda d'Icària, l'últim a desaparèixer. I el 1985 encara hi va haver un accident a l'Hospitalet en un pas a nivell dels Ferrocarrils de la Generalitat al carrer d'Amadeu Torner. Molt abans, el 1961, es va suprimir un pas a nivell de Renfe a la plaça de les Glòries.

Fa una eternitat que ja no compto vagons de trens de mercaderies. Com si haguessin desaparegut completament del mapa, i apareixen només en pel·lícules. Pot ser que tornin amb el corredor mediterrani, però encara no sé on hauria de dirigir-se el jovent d'ara per veure'ls passar. H