La tarifa de Rodalies perjudica els viatgers de Mitjana Distància

Amb els nous bons arriben a donar-se diferències que superen 300 euros anuals segons el lloc on sigui l’estació d’origen. Els alcaldes dels pobles afectats han començat a protestar

La tarifa de Rodalies perjudica els viatgers de Mitjana Distància
3
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

La bona acollida que han tingut els bons mensuals de 20 euros per viatjar per tota la xarxa de Rodalies de Barcelona, que estan pensats per mantenir l’increment d’usuaris que ha experimentat el tren durant el període de gratuïtat que acaba avui, no s’ha traslladat als municipis limítrofs. Els alcaldes de les poblacions amb les estacions que són les primeres a deixar de ser considerades de Rodalies i que entren en la nova tarifa de Regionals coincideixen a assenyalar que hi ha un greuge, a causa del salt en el preu entre estacions a pocs quilòmetres de distància.

Les queixes de les plataformes d’usuaris ja van motivar que el Govern sumés al seu compte un 20% de descompte addicional al 40% de bonificació que manté l’Estat per als bons mensuals de la xarxa Regional. Els preus dels títols, en venda des de divendres, redueixen el salt però mantenen diferències notables que, segons alguns dels ajuntaments dels municipis de l’àrea considerada Regional, convidaran moltes persones a desplaçar-se diàriament a les estacions contigües, a pocs quilòmetres de distància.

Recórrer amb tren els 56 quilòmetres que separen Barcelona de Sant Vicenç de Calders surt per 20 euros al mes, però el preu es dobla fins a 45,5 euros per anar una estació més enllà, a Torredembarra, a 13 quilòmetres de distància. A les estacions següents, les d’Altafulla i Tarragona, el preu es triplica fins a 61 euros. Així, el greuge es tradueix en 300 euros l’any de diferència per als viatgers de la primera estació que es troba fora de l’àmbit de Rodalies i de 492 euros per als de les següents.

"Entenem que el límit s’ha de posar en algun lloc", afirma l’alcalde de Torredembarra, Vale Pino, que, tanmateix, afegeix que el fet que el seu municipi sigui el primer a quedar-ne fora "és una mala decisió". Cada any 500.000 usuaris agafen el tren a Torredembarra, que ha absorbit molts barcelonins que han acabat expulsats pel preu de l’habitatge que, no obstant, continuen treballant a la gran ciutat. "Optaran pel cotxe per desplaçar-se a Sant Vicenç i agafar allà el tren", de manera que "hi haurà problemes de trànsit a l’anada i a la tornada, i l’estació no pot rebre al pàrquing aquest nou volum de vehicles", afirma l’alcalde.

A l’extrem nord de Rodalies passa el mateix: el trajecte entre Barcelona i Maçanet, de 56 km, costa 20 euros mensuals, però fins a Sils, l’estació següent, a 11 quilòmetres, costa el doble: 45,50. Fins a Caldes de Malavella, 17 quilòmetres més al nord, puja a 61.

"Rodalies acaba a Maçanet, una estació amb poc espai d’estacionament. En canvi la de Caldes de Malavella la fa servir la meitat del Baix Empordà per desplaçar-se a Barcelona", assegura l’alcalde d’aquesta població, Sergi Mir. "Entenem la tarifa plana com una fórmula necessària per fugir del model de gratuïtat, que no és sostenible. Però queda curt per als municipis que en queden fora", afegeix.

Reivindicació

Notícies relacionades

El primer regidor també recorda que els plans inicials a Catalunya consistien en un Rodalies de Girona, igual com a Tarragona i Lleida. "La nova tarifa plana de Rodalies Barcelona és fàcil i barata, i anima a optar pel transport públic. El problema és el greuge comparatiu. Només Barcelona en té", diuen a l’associació de Promoció del Transport Públic (PTP). L’entitat recalca que del nou mapa de Renfe a Catalunya n’ha desaparegut la denominació de Rodalies del Camp de Tarragona, Girona i Àrea de Lleida, amb un transport que torna a ser considerat regional. "Només Barcelona té la seva xarxa de Rodalies", destaquen.

Les noves tarifes bonificades "no són mals preus", admet la portaveu de Dignitat a les Vies, Anna Gómez, que recorda que, com a usuària, abans de la gratuïtat pagava 148 euros al mes per un bo a Tarragona. Ara, amb les bonificacions, en pagarà 61. "Si el servei funcionés, aquest preu seria una ganga", assenyala, i recorda les incidències que es repeteixen en el servei ferroviari a Catalunya. Gómez lamenta, a més, que "el bitllet de tarifa plana de Rodalies serà integrat, i el bo mensual per als regionals, no".