PROPOSTES DE LA GUÀRDIA URBANA PER REDUIR ELS ACCIDENTS DE LES DUES RODES
BCN insta Trànsit a rebaixar la taxa d'alcohol per a motoristes
Els conductors de moto amb carnet de cotxe validat tenen el 40% dels accidents

Control d’alcohol i drogues situat a la cruïlla de Diputació amb Enric Granados, al desembre. /
La seguretat viària no apareix mai entre les principals preocupacions del barceloní. En aquesta llista hi ha la desocupació, els robatoris i la crisi; però no hi ha cap rastre dels 9.052 accidents de circulació que es van produir l'any passat a Barcelona. Normalitzar la tragèdia -passa una cosa semblant amb el conflicte entre àrabs i israelians o amb els nens africans envoltats de mosques- no ajuda a combatre-la, sinó que la converteix en un mal endèmic contra el qual no hi ha cura, només resignació. Amb les motos, la cosa s'agreuja. L'any passat es van produir 16 accidents cada dia en què un motorista va resultar ferit. I ningú no sembla ruboritzar-se. Aquest diari explicava ahir una de les possibles solucions per reduir aquesta descoratjadora dada -ampliar el temps de semàfor vermell en algunes cruïlles-, però la Guàrdia Urbana obre alguns fronts més, com ara aconseguir que Trànsit redueixi la taxa màxima d'alcoholèmia permesa als motoristes.
MERCADERIES PERILLOSES //El desig el detalla Manuel Haro, cap de la unitat d'accidents de la Guàrdia Urbana i la persona que tracta sovint amb el màxim responsable de la DGT, Pere Navarro. La proposta de la policia local parteix d'una estadística que demostra la fragilitat d'aquest col·lectiu, amb una probabilitat de tenir un accident fins a 15 vegades superior que no en el cas dels automobilistes. La idea, explica Haro, és rebaixar el límit a 0,15 mg/l d'alcohol a la sang, molt per sota dels 0,60 mg/l que la llei actual marca com a límit tant per a les motos com per als cotxes. El nou barem equipararia els motards amb els conductors que porten mercaderies perilloses. Té sentit, tenint en compte que la mercaderia perillosa, en el cas de les dues rodes, és la mateixa persona.
Notícies relacionadesUn altre dels maldecaps de la Guàrdia Urbana és l'aprovació del carnet B+3, que permet portar moto després de tres anys al volant. «No ens agrada perquè a Barcelona l'ha perjudicat molt», assenyala el cap de la unitat d'accidents. Els registres de la capital catalana secunden la seva inquietud, atès que el 40,43% dels accidents de moto del 2010 tenien com a pilot una persona que va accedir a la moto gràcies a aquesta modalitat de permís que va entrar en vigor el 2004. ¿Però es pot modificar la norma només per a Barcelona? «No hi ha res impossible», vaticina un enigmàtic Haro.
Un altre mètode de persuasió, tot i que resulta una mica penós, implica actuar amb més duresa sobre el vehicle de l'infractor. «Si a un xaval li deixes triar entre prendre-li la moto o passar dos dies a la presó, elegirà la segona opció. Mentre a la gent li importi més el robatori de carteres al metro que no la quantitat de gent que es mata amb moto, serà complicat avançar», conclou Haro.
- Tribunals Una jutge d’Andorra reactiva la causa contra Rajoy per l’operació Catalunya
- Conflicte laboral La bandera groga oneja en l’inici de la vaga dels socorristes
- Religió L’escàndol de les religioses intervingudes amenaça el ‘boom’ dels retirs secrets
- Tribunals Multa milionària a Espanya per incomplir la normativa europea de conciliació familiar i laboral
- Fruites d’estiu ¿Què és més sa, la síndria o el meló? La ciència et dona la resposta
- La pretemporada blanca El Madrid tornarà a la feina amb l’operació sortida bloquejada
- Plans per a un agost cultural pletòric
- La pretemporada blaugrana Flick manté afinat el Barça
- Dictamen històric Uribe, condemnat a 12 anys de presó domiciliària
- Escalada diplomàtica Trump envia dos submarins nuclears a prop de Rússia