DESENVOLUPAMENT DEL CORREDOR D'ALTA VELOCITAT AL NORD DE BARCELONA
El parc de 4 km de l'AVE s'acabarà sobre els nous tallers de Renfe
Barcelona Sagrera dissenya la nau de Sant Andreu que es cobrirà de verd
L'obra inclou 300 metres de túnel del vial segregat de tres carrils entre Trinitat i Mallorca

Vista des del pont del carrer de Sant Adrià de les obres de Renfe a Sant Andreu Comtal. /
l'execució possiblement es farà esperar. Així pot ser fins i tot si les obres s'adjudiquen i hi ha un pompós acte oficial com ara el de la macroestació de la Sagrera, un espai on no s'ha començat el primer mur fins a sis mesos després d'una teòrica inauguració dels treballs encapçalada pel ministre de Foment. Però almenys la redacció dels projectes pendents per completar el llarg corredor ferroviari de l'AVE i Rodalies segueix avançant.
Un dels últims ja té candidats i s'encarregarà en les pròximes setmanes. És el dels tallers de trens convencionals de Renfe que s'han de construir entre l'estació de Sant Andreu Comtal i el nus de la Trinitat. A sobre d'aquesta infraestructura hi anirà l'últim tram del parc lineal de quatre quilòmetres, 38 hectàrees i 4.152 arbres de grans dimensions que es crearà sobre la llosa de formigó que cobrirà la vasta zona d'infraestructures situada entre el carrer d'Espronceda i el passeig de Santa Coloma.
La redacció del projecte la decidirà aviat la societat Barcelona Sagrera Alta Velocitat (formada per Foment, Adif, Renfe, Generalitat i ajuntament) i inclou la construcció d'una nau única de cinc vies i 230 metres de llargada, la cobertura i també la dels seus accessos i les parts contigües de les vies generals.
L'obra comprendrà igualment el tram inicial de 300 metres del túnel del vial segregat (al costat de muntanya) que unirà, quan tot el corredor estigui enllestit, el nus de la Trinitat i el carrer de Mallorca, ja al Clot. Aquest vial i el seu bessó del costat mar connectaran de forma ràpida i sense interseccions la nova estació central de Barcelona amb l'Eixample i les sortides de la ciutat per les rondes.
La cobertura dels futurs tallers suposarà uns 660 metres de caixons de formigó capaços de sostenir l'extrem nord de la futura zona verda urbanitzada. Amb un termini d'elaboració de 10 mesos, aquest projecte constructiu no es podrà iniciar com a mínim fins ben entrat el 2012, any en què l'AVE hauria de començar a circular ja entre Sants i la frontera.
INTEGRIA I TALGO / Les noves instal·lacions pertanyeran a la divisió industrial de Renfe Integria, dedicada a la reparació i el manteniment de trens, i substituiran les ja existents en aquell mateix lloc. Al sud del taller es cobriran 300 metres de vies d'accés d'ample ibèric i al nord, uns altres 130 metres. El vial segregat, per la seva part, transcorrerà per un fals túnel de 5,5 metres d'alçada i tindrà tres carrils dissenyats per circular, en direcció sud, a 60 quilòmetres per hora.
Un pla similar completarà en un futur que no hauria de ser gaire llunyà aquest últim sector de l'eix Sagrera-Sant Andreu. Serà el de l'adaptació i el cobriment, amb la mateixa llosa urbanitzable i apta per a ús públic, de les contigües naus dels tallers de Renfe Talgo, més grans que les d'Integria, i la creació així mateix del tram de túnel específic del vial segregat costat mar (trànsit en direcció nord), que en aquest cas anirà del carrer de València al nus de la Trinitat. A tot plegat s'hi haurà d'afegir els projectes de construcció d'aquestes dues fases del parc lineal, les úniques de les sis en què es divideix la franja territorial que a hores d'ara segueixen pendents de licitació.
PLA DIRECTOR / A començaments del novembre passat, Barcelona Sagrera Alta Velocitat ja va treure a concurs la redacció dels projectes constructius de tres àmbits del parc, a més a més del pla director que donarà unitat al conjunt. Són els de Bac de Roda, on s'ubica l'edifici històric de la Torre del Fang; la Sagrera (estació a part i pla propi), amb la zona d'infraestructures del Triangle Ferroviari; i Sant Andreu, aquí sí amb la nova estació de Sant Andreu Comtal inclosa. En els dos últims es preveu situar-hi nombrosos equipaments socials i esportius.
El parc que fixarà les arrels a la franja de terra d'1,5 metres que recobrirà el formigó serà el més extens de Barcelona i duplicarà amb escreix el de la Ciutadella (17,4 hectàrees). Durant molt de temps, no obstant, els brots verds només apareixeran als ordinadors de disseny i als plànols dels arquitectes, enginyers i tècnics paisatgistes que guanyin els concursos.
OBRES LENTES / De la Sagrera a Sant Andreu les obres que s'han de portar a terme són moltes, molt costoses i, per aquests mateixos motius, lentes. En els treballs en curs, tan sols a la zona de la futura estació de Sant Andreu Comtal i entre els carrers de Sant Adrià i Onze de Setembre es veuen indicis del llarguíssim caixó, amb algun tram de pantalles i columnes solitàries. Si el desembre del 2012 comença a circular l'AVE ho farà en un entorn que estarà de cap per avall.
- Prova popular Luis Enrique corre a Barcelona per la seva filla Xana en una edició multitudinària de la Cursa d’El Corte Inglés
- La nova vida de Lamine Yamal
- Consells pràctics Una experta en finances revela els tres hàbits que arruïnen milers de persones
- Barcelona 4 Reial Madrid 3 Un Barcelona salvatge sepulta el Madrid i obre una nova era
- Molts ho confonen amb fatiga: així comença la insuficiència cardíaca que afecta 700.000 espanyols
- Molts ho confonen amb fatiga: així comença la insuficiència cardíaca que afecta 700.000 espanyols
- Barcelona 4 Reial Madrid 3 Un Barcelona salvatge sepulta el Madrid i obre una nova era
- Al peu de Collserola La Fiscalia investiga la instal·lació de barracons en un parc protegit de Sarrià
- Successos Detingut un conductor borratxo per circular 15 km contra direcció a Olot
- Futbol El Barça es proclama campió de Lliga F i segueix amb pas ferm cap al pòquer de títols