PARTICIPACIÓ CIUTADANA

Joves de l'IES Collserola de Nou Barris instal·len 50 bústies al carrer perquè els veïns opinin sobre com millorar la zona

2
Es llegeix en minuts
HELENA LÓPEZ
BARCELONA

«Tornar a la nit a Torre Baró és un pal. Està mal comunicat. Hi ha poquíssims autobusos, les escales de la muntanya tenen molt poca llum –explica Noé, de 16 anys–i si les has de pujar sol, flipes». Aquesta zona és, doncs, una de les vuit que els alumnes de l’IES Collserola, a Nou Barris, han decidit assenyalar amb el dit dins del projecteTransforma,amb un objectiu que el nom del projecte deixa clar: transformar-lo.

Es tracta d’una«acció urbana creada col·lectivament entre l’artista, en aquest cas Lluís Sabadell, i els estudiants», explica Laia Colell, responsable del l’associació A Bao a Qu, dedicada a l’organització de projectes que vinculen creació artística i educació, i impulsora de la iniciativa en el marc del projecte Creadors en Residència. Els alumnes de quart d’ESO han estat els elegits per analitzar els seus barris (Canyelles, la Guineueta, Roquetes i Torre Baró) i detectar els«llocs disfuncionals», punts en què el 22 de març passat van instal·lar unes vistoses bústies verdes amb preguntes de l’estil«¿Com milloraries aquest carrer?»,amb postals perquè els veïns escriguin les seves propostes.

«Realment hi ha moltes coses a millorar al barri», diu Milagros, companya de classe de Noé i una altra de les participants del projecte.«Per exemple, a Canyelles hi ha un solar amb un cartell on hi diu ‘espai destinat a la construcció d’un poliesportiu’ des de fa 18 anys, i no el cons­trueixen»,relata la noia.«I a la rambla del Caçador hi ha un lloc on hi hauria d’haver un parc infantil, i s’utilitza com a aparcament improvisat», prossegueix.

Notícies relacionades

Els joves han estat els artífexs de les diferents fases del projecte. Des del disseny i l’elaboració de les 50 bústies, fins al disseny de les postals i l’elecció dels punts conflictius. Per fer-ho, han dedicat una mitjana de dues hores setmanals dins de l’horari lectiu, repartides en diverses matèries relacionades amb el projecte, des de plàstica fins a tecnologia.

Una vegada el 9 d’abril obrin les ­bústies i recullin totes les propostes dels veïns, en faran un buidatge i es reuniran per segona vegada amb la regidora del districte, a qui ja van visitar per presentar la iniciativa.«El que puguem millorar ­nosaltres mateixos ho farem. El que no, demanarem a qui correspongui que intenti arreglar-ho», apunta Noé. Després de Setmana Santa compartiran el que han après amb els alumnes d’altres centres del barri.